כך אני נלחמת בסרטן

בבקרים היא במעבדה, בערב מכינה פיצה לילדים: יום בחייה של המדענית שגית אזרן

/CorpResponsibility/PublishingImages/Teacher/poster_05.jpg
בבקרים היא במעבדה, בערב מכינה פיצה לילדים: יום בחייה של המדענית שגית אזרן
לכתבות נוספות

​בחמש וחצי לפנות בוקר, כשאתם כנראה עוד מתהפכים במיטה, ד"ר שגית אזרן (33), חוקרת במו"פ הכימי בטבע, כבר שותה את הקפה הראשון שלה לקראת היציאה לעבודה. היא גרה בגבעת שמואל, נשואה ליניב, מהנדס חשמל שעובד בהיי-טק, ואימא לאיתן (5.5) ומעיין (3). מצד אחד היא מודה שהלו"ז היומי שלה מטורף. מצד שני היא נהנית מכל מה שהיא עושה. תפסנו אותה השבוע לשיחה ושאלנו איך נראה יום בחייה. זה מה שסיפרה לנו.

 

05:20 השעון המעורר מצלצל. למזלי אני טיפוס של בוקר. אחרי זה התארגנות מהירה ליציאה, כולל קפה קטן. הילדים ישנים. יניב ייקח אותם לגן בבוקר. בימי שישי אני לוקחת אותם לגן וגם ביום נוסף במהלך השבוע, שבו אני מגיעה מאוחר יותר לעבודה ונשארת עד מאוחר.


05:50 נוסעת לעבודה. אתר טבע אסיא - המו"פ הכימי של טבע - נמצא בפתח-תקווה, מרחק 7 דקות מהבית. פקקים? אין סיכוי בשעות האלה.


06:00 בודקת במחברת מהי תוכנית העבודה היומית. כל יום יש תוכנית אחרת וניסויים אחרים.


06:30 אני מתחילה שלב נוסף בניסוי שהתחלתי אתמול. במו"פ הכימי מכינים את החומר הפעיל בתרופות של טבע. בניסויים נוצרות תגובות בין חומרים לשם קבלת חומר פעיל בכמות גדולה ובדרגת הניקיון הגבוהה ביותר. בניסוי של היום אני מנסה להכין חומר פעיל לתרופה גנרית אנטי-סרטנית.




08:00 ארוחת בוקר בחדר האוכל. יושבת לנשנש ולקשקש כמה דקות עם החבר'ה מהמחלקה. אנחנו 30 עובדים ואני מכירה את כולם. חלקם למדו איתי בבר-אילן, שם למדתי כימיה מהתואר הראשון ועד הדוקטורט.


08:15 חוזרת למעבדה כדי להמשיך לעקוב אחרי תהליך התגובה בניסוי שהתחלתי קודם. במקביל, אני מנקה חומר פעיל שסיימתי להכין בניסוי אחר. לא עם מים וסמרטוט אלא באמצעות תהליך כימי, שמאפשר להפריד מהחומר הפעיל חומרים אחרים שנדבקו אליו במהלך התגובה.

 

11:00 ישיבה על יום גיבוש מחלקתי שיבוא עלינו לטובה בסביבות מאי. אני בצוות הגיבוש. חשוב לי שהיום הזה יכלול פעילות חווייתית שתתבסס על חלוקה לקבוצות ועבודת צוות. שיתוף פעולה זה דבר מאוד חשוב בעבודה שלנו.

 

12:00 ארוחת צהריים בחדר האוכל. יש לנו קבוצת ווטסאפ מחלקתית לענייני ארוחת הצהריים, שדרכה אנחנו קובעים מתי הולכים ועם מי. נושא השיחה הפעם: בתי קפה מומלצים באזור.

 

12:30 ממשיכה לפקח על הניסוי שהתחיל בבוקר, עד סיומו. אני מעבדת את התוצאות ומחליטה מה לעשות בהמשך. זה יקרה כבר מחר.

 

15:30 המשמרת השנייה שלי מתחילה: אני נוסעת לקחת את הילדים מהגנים שלהם. עד ארבע שניהם כבר איתי. אנחנו הולכים לגן המשחקים וחבר של איתן מצטרף אלינו.

 

18:00 נחתנו בבית, כולל החבר של איתן. מקלחות לילדים וארוחת ערב. אני אופה פיצה עם זיתים. אפייה היא תחביב ידוע שלי. בארוחה כל אחד מספר על היום שלו. אני סיפרתי שהתרוצצתי כל היום ממעבדה למעבדה. איתן והחבר סיפרו שהיה שיעור משעמם בגן על אותיות ומעיין סיפרה שהיא והחברה שלה אלכס שיחקו עם בובה.

 

19:30 יניב מגיע הביתה. כשהילדים במיטות הוא קורא להם סיפור על שאול החתול. זה הסיפור השני שלהם הערב, בארוחה קראתי להם את "שישה בשקיק אחד" של לוין קיפניס.

20:00 הילדים כבר נרדמו. יניב ואני מקשקשים ומתעדכנים בענייני העבודה והבית. לפעמים אנחנו צופים בטלוויזיה ורואים איזו סדרה, אבל הערב אני יוצאת לשיעור ספורט.

 

21:00 סטודיו C. אני הולכת לשיעורים פעמיים בשבוע – לשעה או שעתיים. אני מחכה לזה בכיליון עיניים. זה זמן נטו לעצמי. אוויר לנשימה.

 

22:00 אני כבר די עייפה. בכל זאת משתדלת לנצל את השעות האלה לשמוע קצת מוזיקה ולצבוע מנדלות, שזה תחביב ותיק שלי.

 

23:30 תיכף נרדמת. אחרי שתי המשמרות המאומצות שלי, זה הולך בקלות. אני לא יודעת איזו מהן קשה יותר: זו של הבוקר או זו של אחר הצהריים. אבל לא הייתי מוותרת על אף אחת מהן בחיים.

על קידום חינוך מדעי בטבע

"הטובים לכימיה" ו-"צל חוקר"

למי מיועדות התוכניות: לתלמידי בית ספר תיכון והוריהם


במסגרת תוכנית "הטובים לכימיה" מסיירים חוקרים מהמו"פ של טבע בבתי ספר המעוניינים לשמר, להגדיל, או לפתוח מגמת כימיה בבית הספר. החוקרים מרצים לתלמידים ולהורים על שימושי מקצוע הכימיה בערבי המגמות בבתי הספר, במטרה לעודד את בחירת לימודי הכימיה בבתי הספר.

בתוכנית "צל חוקר" מגיעים תלמידים מצטיינים לכימיה ל- 48 שעות למו"פ של טבע ומוצמדים לחוקר בעבודתו, במטרה להיחשף לעניין ולרלוונטיות של מקצוע הכימיה לעתידם. התוכנית פותחה בשיתוף פעולה עם המפמרי"ת לכימיה במשרד החינוך, מתוך צורך שעלה בבתי הספר לחשוף את התלמידים לרלוונטיות ולעכשוויות הקיימת בתחומי המחקר הכימי.

תוכניות אלו הן  חלק ממחויבותה של טבע לקידום מצוינות מדעית בישראל, מתוך הבנה כי מדובר בתחום בו יש לישראל יתרון תחרותי מול העולם. במסגרת זו פועלת טבע בקרב אוכלוסיות מגוונות, מפעילה ותומכת במגוון רחב של יוזמות חינוכיות וקהילתיות ומעודדת את עובדיה להתנדב.


לכתבות נוספות >


אולי יעניין אותך גם: