מצויינות בחינוך ובמדע

מצוינות במדע ובחינוך מדעי

טבע יוזמת תכניות חינוכיות חברתיות ומפתחת שותפויות מעצימות עם ארגונים מובילים בישראל.

מצוינוטבע
תוכנית מצוינוטבע הינה תוכנית חינוכית חברתית הרואה בהשגת תעודת בגרות איכותית לתלמידים מהפריפריה צעד ראשון והכרחי באפשרות למוביליות חברתית, בדרך ללימודים אקדמיים. התוכנית מאפשרת לתלמידים שאינם ממשים את הפוטנציאל האישי שלהם מהפריפריה לשפר את סיכוייהם ללימודים אקדמיים במוסדות האקדמיים הטובים בארץ. התוכנית רואה בשרות הצבאי חלק בלתי נפרד ממנה ותלווה את התלמידים במהלך שרותם וכן תמשיך לתמוך בתלמידים גם בהיותם סטודנטים.

טבע הכימיה יוזמה חינוכית לעידוד לימודי הכימיה בארץ

תכנית לימודים ייחודית המציגה את היופי והקסם שבכימיה לתלמידים בחטיבות הביניים, מעניקה תמונה רחבה של התחומים אליו מקצוע הכימיה קשור ומעודדת תלמידים לבחור בכימיה כמקצוע מוגבר בתיכון ובלימודי ההמשך. השעורים משלבים למידה חוויתית- הפעלות, ניסויים וסיורים במוזיאוני מדע, במעבדות ובמפעלי טבע.
חינוך מדעי הוא צורך לאומי חיוני של מדינת ישראל. למרות ההכרה הזאת , החינוך למדעים בישראל נמצא בנסיגה מתמדת. כאשר בוחנים את מספר הסטודנטים למדעים ביחס לגודל האוכלוסיה, מדינת ישראל נמצאת כיום במקום השבעה עשר, בתחתית סולם המדינות המפותחות OCED.
בשנים האחרונות (תשס"ב- תשס"ה) התייצב מספר הסטודנטים הלומדים כימיה לתואר ראשון במוסדות להשכלה גבוהה בארץ על כ- 1,700 סטודנטים. שוק העבודה מציע כל הזמן משרות בתחומי הכימיה, אך מזה שנים קיים מחסור בכימאים בארץ, מחסור שעל פי התחזיות אף ילך ויגדל בשנים הבאות.
תכנית "טבע הכימיה" נבנתה כחלק מהמחויבות שנטלה חברת טבע לפעול לקידום החינוך המדעי בישראל, והיא פותחה יחד עם פר"ח- פרויקט חונכות, צוות פיתוח של המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן וצוות הדרכה והפעלה ממכון דוידסון לחינוך מדעי. תלמידים רבים אינם נפגשים עם מקצוע הכימיה במהלך לימודיהם בחטיבת הביניים ולפני בחירתם במסלול ההתמחות.
מטרת התכנית היא לעורר את סקרנותם של תלמידים בבתי הספר כלפי מקצוע הכימיה, לעודדם לבחור במקצוע זה כמקצוע מוגבר, ועל ידי כך להגדיל את מספר לומדי הכימיה בקרב תלמידי התיכון ובהמשך- בקרב הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה.
התכנית מציגה בפני התלמידים את הכימיה בתחומי החיים השונים ובחיי היומיום שלהם, ושואפת לקרב את המדעים בכלל ואת הכימיה בפרט לעולמם של התלמידים. תכנית הלימודים מופעלת כתכנית העשרה בכיתות ט' בחטיבות הביניים.
מתכונת הפעלת התכנית- גיוון אמצעי למידה וגמישות במתכונת ההפעלה
תכנית "טבע הכימיה" כוללת מפגשים כיתתיים המשלבים לימוד חווייתי, משחקים, ניסויים והדגמות. התוכנית מאפשרת עבודה עם קבוצות קטנות של תלמידים (מחצית הכיתה) המונחות על ידי שני סטודנטים. בסיום התוכנית יוצאים התלמידים ליום פעילות מחוץ לבית הספר וכן הם מכינים עבודת סיום בהנחיית חונכי פר"ח. עבודות הסיום המצטיינות מוצגות בטקס הסיום שנערך בסוף השנה.


ישנן מספר חלופות להפעלת התכנית בבתי הספר:
החלופה הראשונה, המומלצת ביותר, היא פעילות עם כל הכיתה לאורך כל שנת הלימודים. בשיעור הראשון מחצית הכיתה לומדת עם החונכים והמחצית השנייה לומדת עם המורה למדע וטכנולוגיה את תוכנית הלימודים הרגילה. בשיעור שלאחר מכן שתי המחציות מתחלפות. החלופה השנייה, היא עבודה עם מחצית הכיתה במהלך סמסטר אחד- כאשר המחצית השנייה לומדת במקביל עם המורה. בסמסטר השני מתחלפות הקבוצות. החלופה השלישית היא הכנסת התכנית כחוג, בסיום יום הלימודים, לקבוצה נבחרת של תלמידים (ולא לכיתת אם).
בחירת המודל המתאים לכל בית ספר נעשית תוך תיאום עם מורי בתי הספר השונים.


ליווי מדעי ופדגוגי
הסטודנטים מקבלים הדרכה וייעוץ מדעיים ופדגוגיים לאורך כל שנת הלימודים על ידי צוות מכון דוידסון לחינוך מדעי.

 

נושאי התכנית
הסטודנטים מלמדים את יחידת הפתיחה "למה כימיה?", שבה היכרות ראשונית עם המקצוע, המלווה בהדגמות וניסויים אטרקטיביים, ובנוסף, בתיאום עם בתי הספר, נבחרות שלוש יחידות נוספות, מתוך הנושאים הבאים:

 

כימיה ותרופות - היחידה מתייחסת להגדרת תרופה, לשלבי פיתוח של תרופה, ההבדל בין תרופה אתית לתרופה גנרית, ניסויים בבעלי חיים בתהליך פיתוח התרופה, תרופות העתיד ומקומה של הכימיה בעולם התרופות.

 

כימיה ותעשייה - היחידה מציגה מספר היבטים הקשורים לתעשייה הכימית בישראל: כיצד נקבע מיקומו של מפעל תוך התחשבות הן בכדאיות והן בשיקולים לשמירת איכות הסביבה, המקצועות הנדרשים לעבודה בתעשייה הכימית, שלבי המעבר מפיתוח רעיון במעבדה ועד הקמת מפעל, ולסיכום- אפשרות לסיור במפעל תעשייה באזור הקרוב לבית הספר.

 

כימיה ותזונה - היחידה מציגה דוגמאות של תהליכי עיכול המזון בגוף כמכלול תגובות פירוק חומרים והרכבת חומרים חדשים המהווים את מרכיבי הגוף, תוך התייחסות לפעילות אנזימטית שהיא מרכיב חשוב של הכימיה בגוף החי. היחידה מתייחסת גם לשיקולים האנרגטיים המלווים את עיכול המזון והשלכותיהם על תזונה נכונה: ערך קלורי של מזונות, תכנון תפריט וכד'.

 

כימיה ורפואה - חלק גדול מן הידע שצוברים רופאים לגבי מצב בריאותו, או מחלתו, של אדם מתבסס על בדיקות כימיות במעבדה. היחידה מתרכזת בעיקר בבדיקת ריכוז הגלוקוז בדם ובתוצאות של חוסר איזון בריכוז הגלוקוז המתבטאות במחלת הסוכרת. פעולת מנגנוני הויסות של האינסולין והגלוקאגון בגוף, וייצור האינסולין בעזרת הנדסה גנטית.

 

כימיה וסביבה - הכימיה כמדע התורם לפתרון בעיות שונות הקשורות לאיכות הסביבה ובכללן- זיהום אוויר, מים וקרקע, תוך התייחסות רחבה לבעיית מחזור הפלסטיק ומחזור אפר הפחם. לפרטים נוספים: ספי ווינטראוב , פר"ח- פרוייקט חונכות 08-9378304.

תערוכות במוזיאון המדע

לטבע שיתוף פעולה מתמשך עם מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים. במסגרת שיתוף הפעולה מעורבת טבע בתערוכות שונות ביניהן תערוכת המוח, תערוכת דרווין, ותערוכת תרופה- דברים שבריא לדעת.

פעילות לקידום המדע בישראל

מתוך מחויבות למדע הישראלי חברת טבע מעניקה פרסים ומענקי מחקר.

 

החל משנת 1993 מעניקה טבע מידי שנה פרס ומענקי מחקר ע"ש מייסדי החברה לחוקרים מובילים ומצטיינים בתחום מדעי החיים והמקצועות הביורפואיים. הפרסים והמענקים ניתנים בשיתוף האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. לרשימת הזוכים ומידע נוסף על פרס המייסדים לחצו כאן

רשת למצוינות בחקר מדעי המוח, הנוירולוגיה והפסיכיאטריה

את היוזמה הראשונה מסוגה בישראל, אשר תקדם שיתופי פעולה בין גופי מחקר בישראל, יוביל פרופ' מייקל היידן, נשיא חטיבת המחקר והפיתוח הגלובלי והמדען הראשי של טבע

 

טבע מודיעה על הקמת רשת לאומית למצוינות שמטרתה לקדם את המחקר בתחומי מדעי המוח, הנוירולוגיה והפסיכיאטריה בישראל. הרשת, שתיקראNational Network of Excellence in Neuroscience , (NNE), תייצר מסגרת לפעילות משותפת של טובי המומחים בתחום הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה ומדעי המוח, מקשת רחבה של מוסדות אקדמיה ומרכזים רפואיים בישראל. טבע תשקיע ברשת עד 15 מיליון דולר במשך 5 שנים, והיא תחל פעילותה במהלך 2013.
 
"מדעי המוח הוא תחום בו טבע מתמקדת מבחינה אסטרטגית. יש לנו מחויבות ארוכת טווח לפתח תרופות שיענו על צרכי החולים בתחום זה," אמר פרופ' מייקל היידן, נשיא חטיבת המחקר והפיתוח הגלובלי והמדען הראשי של טבע. "זוהי זכות גדולה עבור טבע להשפיע באופן מהותי על מחקר מדעי המוח בישראל. בכוונתנו לכונן מסגרת יעילה שתעודד שיתופי פעולה במחקר בין מדענים מוכשרים ותספק להם את המשאבים הנדרשים לכך. היוזמה של טבע נועדה להגדיל את היקף מאמצי המחקר להבנת מחלות אלה והדרך לשנות את מסלולן. התקדמות כזו בחקר מדעי המוח תאפשר להציל חיים ולשפר את איכות חייהם של חולים רבים ברחבי העולם", ציין היידן.
 
הרשת תתמוך בתוכניות מחקר המשלבות בין חוקרים ממספר מוסדות, תעניק מלגות לתלמידים לתואר דוקטורט וחוקרי פוסט-דוקטורט ותתמוך ברכישת טכנולוגיות שיקדמו את המחקר בתחומים אלה.
 
ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות במחקר בתחום מדעי המוח בעולם ומספר הפרסומים המדעיים של חוקרים ישראלים בתחום הוא מהגבוהים בעולם. לאקדמיה הישראלית הישגים מוכחים בגילוי תרופות שהשפיעו על חייהם של חולים רבים, לרבות קופקסון ואזילקט.
 
אודות פרופ' היידן:
פרופ' היידן מונה לנשיא המו"פ הגלובלי ולמדען הראשי של טבע במאי האחרון. להיידן מוניטין בינלאומי כמדען חוקר וקלינאי, כמדען הקדיש את כל שנות עבודתו למחקר, ובכך הוביל ישירות לפיתוחן של תרופות שגרמו לשינוי ניכר בחיי המטופלים בעולם כולו. עבודתו בגנטיקה וברפואה אישית זכתה להכרה בינלאומית, והוא אחד המומחים המובילים בעולם למחלת הנטינגטון. לדר' היידן ניסיון עשיר בכל השלבים של פיתוח תרופות - החל מזיהוי המטרה, דרך שלבי הפיתוח הקליני, ועד לתהליכי הגשה ואישור על ידי רגולטורים.

היידן כיהן כפרופסור לגנטיקה רפואית באוניברסיטת קולומביה הבריטית, וכראש מכון המחקר הקנדי לגנטיקה ורפואה מולקולרית. הוא גם המייסד של המרכז לרפואה ותרופות מולקולריות באוניברסיטה של קולומביה הבריטית. בנוסף, הקים היידן מספר חברות ביוטכנולוגיה. בשנת 2011 הוענק לו פרס Canada Gairdner Wightman, אשר מעניק לו הכרה כמדען-רופא שהוכיח מנהיגות יוצאת דופן בתחום הרפואה והמדע הרפואי. בשנת 2010 הוענק לו אות מסדר קנדה, המהווה את עיטור הכבוד הגבוה ביותר שקנדה יכולה לתת לאזרחיה על הישגים, ערכים או שירות יוצא דופן.
 
בשנת 2008 הוענק לו התואר חוקר הבריאות של קנדה לשנה זו ובשנת 1998 קיבל את פרס המדען המצטיין של האגודה הקנדית למחקר קליני. תארי כבוד ושבח אלה מהווים חלק מרשימה ארוכה של תארים ופרסים חשובים הממחישים את ההערכה לה הוא זוכה ברחבי העולם.