איך להתמודד עם התייבשות?

סחרחורת, בחילה ואפילו כאב ראש לאחר בילוי ממושך בחוף הים אלו סימנים נפוצים שודאי מוכרים לרובכם. מה קורה לגוף בעת התייבשות, מהי מכת חום וכיצד מתמודדים נכון עם המצב? כל המידע החשוב רגע לקראת העונה החמה

איך להתמודד עם התייבשות?

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 2 דקות

הידעתם? גוף האדם מכיל כ-60% נוזלים, כאשר ביום ללא פעילות מאומצת ובמצבים בהם אתם בריאים, הגוף מאבד כ-2.5 ליטרים של נוזל, בהזעה, הטלת שתן ואפילו בנשימה. את הנוזלים הנפלטים מהגוף, יש להחזיר כדיי לאפשר תפקוד תקין של התאים והאיברים השונים. בישראל החמה, בייחוד בעונת הקיץ קיימת סכנת התייבשות. התייבשות היא מצב של איבוד נוזלים, לרוב עקב הזעה מרובה.

ישנה נטייה לבלבל בין התייבשות למכת חום, אך מכת חום היא מצב אחר. מכת חום זהו מצב מסוכן מאוד בו טמפרטורת הגוף עולה למעל ל-40 מעלות ובשל כך עשויה להתפתח פגיעה במוח או במערכות חיוניות אחרות. מכת חום עשויה להביא להתמוטטות בשלב מוקדם יחסית ללא סימני אזהרה, ובמקרים מסוימים עשויים להתלוות לה סימנים מקדימים, כמו כאבי ראש עזים, חולשה, פרכוסים, ירידה בתגובות ואף הזעה מרובה. מכת חום עשויה להיגרם בנסיבות שונות, בניהן גם ביצוע פעילות ספורטיבית בסביבה חמה מאוד או תינוקות שנשכחו ברכב לוהט. כאמור, תוצאותיה של מכת החום עשויות להיות קטלניות ועל כן חשוב להיות מודעים, ערניים וזהירים כדיי למנוע את המצב. 

מדוע חשוב לשמור על כמות נוזלים תקינה בגוף?


כאמור, רקמות ואיברי הגוף זקוקים לכמות מספקת של מים כדי לתפקד כראוי. למשל, פינוי של פסולת באמצעות השתן, הזעה ופעילות מעיים, שמירה על טמפרטורה תקינה והגנה על רקמות . 

מהם התסמינים של התייבשות?


הסימפטומים של התייבשות קלה הם: עור סמוק, צימאון, יובש בחלל הפה, בחילות ותחושת חוסר נוחות. הסימנים להתייבשות בינונית כוללים סחרחורות, הקאות וכאב ראש. במצבים קשים יותר של התייבשות עשוייה להיות הידרדרות במצב ההכרה. 

 

איך ניתן למנוע התייבשות ?

מקפידים על שתיה מספקת -

באופן כללי, מומלץ להרבות בשתיית מים על מנת למנוע התייבשות. מומלץ להימנע ממשקאות המכילים קפאין (קפה, תה, קולה), בשל העובדה שקפאין הוא חומר משתן.

עוברים למצב מנוחה -

הקפידו לשהות במקומות קרירים ומוצלים ככל הניתן, ולחבוש כובע בזמנים בהם אתם נמצאים תחת השמש הקופחת.

בזמן פעילות גופנית – אל תשכחו לשתות מים


בזמן שעת הכושר, חשוב להקפיד על ביצוע הפסקות שתיה. לעיתים, במקרים בהם מתבצעת פעילות גופנית בתנאי אקלים חם, גם שתייה ללא הגבלה עשויה שלא להספיק. במצבים אלה עלולים לצרוך רק חצי מכמות הנוזלים שאבדה בזיעה. כדי למנוע התייבשות חשוב לתכנן את כמות הנוזלים אותה יש להחזיר לגוף במהלך ביצוע הפעילות.

כיצד מטפלים בהתייבשות?

טיפול בהתייבשות קלה

הטיפול בהתייבשות קלה כולל בראש ובראשונה תיקון של מאזן הנוזלים והאלקטרוליטים בגוף. מומלץ לשתות מים או משקאות מיוחדים לספורטאים המכילים אלקטרוליטים.

טיפול בהתייבשות בינונית וקשה

התייבשות בינונית וקשה, שאינה מערבת אובדן הכרה תטופל בעזרת מתן עירוי נוזלים דרך הוריד. במקרה של שינוי במצב ההכרה, יש להתפנות בהקדם למיון.

מתן עירוי (אינפוזיה), המאפשר העברת נוזלים דרך הווריד - היישר אל מחזור הדם ובהתאם למצבו של המטופל יוחלט על טיפולים נוספים לשפר את מצבו.  

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.

כתבות נוספות בנושא

icon-blue-folder

למעבר לכל הכתבות והמאמרים