סיפור ההצלחה המדהים של בי״ס בקרית שמונה

כך הצליחה תוכנית מיוחדת אחת לשנות את חייהם של מאות ילדים

גם אתם יכולים להצטיין אם תשתמשו בעקרונות שבונים תודעה של מצוינות: השקעה, התמדה יצירת תכנית עבודה מסודרת המתבססת על תמונת עתיד ברורה ופעולה המכוונת מטרה. וזה המוטו שמלווה את תוכנית "מצוינוטבע" ביוזמת טבע ובשותפות עם מכון ברנקו-וייס ובית ספר דנציגר בקרית שמונה.

שגית פרכטר-ברצלבסקי

התוכנית נועדה לסייע לתלמידים מהפריפריה להשיג תעודת בגרות איכותית שכוללת 5 יחידות מתמטיקה ו-5 יחידות אנגלית הפותחת את שערי האקדמיה לילדים. התוכנית פונה לתלמידים שלא מגיעים מכיתות המצוינות, כשנקודת ההנחה היא "שכל ילד יכול להצליח, זו רק שאלה של פרספקטיבה, מאמץ ארגוני ואישי, מכוונות, ותחושת אמונה כי המטרה ברת השגה, וכי התלמידים, המורים, ושאר צוות בית הספר מקבלים את כל הכלים הנדרשים כדי להשיגה", אומרת שגית פרכטר-ברצלבסקי, מנהלת קשרי הקהילה של טבע בישראל.

בתיכון מקיף דנציגר בקריית שמונה התוכנית פועלת כבר שמונה שנים. שיעור הזכאות לבגרות בקרב בוגריה עומד על לא פחות מ-93%. הממוצע בעיר, לפי נתוני משרד החינוך, הוא 69%. "התוכנית היא עדות לכך שמשאבים, רוח גבית ואמונה ללא גבול הם שילוב מנצח שמסייע לשיפור הישגים ולהעלאת הערך העצמי של התלמיד", כך גורסת בסיפוק יפעה עמית שליאר, מנהלת בית הספר. "אנו מאמינים שהשקעה בחינוך היא השקעה בתשתיות המצמיחות קהילות חזקות", אומרת אילה מילר חוגי, מנהלת האחריות התאגידית הגלובלית של טבע.

תוכנית מצוינוטבע החזירה את תלמידי קריית שמונה לבחור ללמוד בעירם ולא מחוצה לה.

איך זה עובד? מצוינוטבע היא תוכנית שש שנתית, שמלווה את התלמידים מכיתה ז' ועד יב'. התוכנית מותאמת אישית כך שכל ילד מקבל תוכנית עבודה שתפורה לפי מידותיו, סיוע בהתאם לצרכים האישיים שלו: שיעורי עזר, שיפור מיומנויות למידה, הוספת שעות לימוד נוספות, פיצול בכיתה וחשיפה לתמונת עתיד אקדמית.

לא רק התלמידים מקבלים ליווי, אלא גם המורים. הצוות החינוכי של בית הספר לומד להסתכל על התלמידים בראייה שש שנתית, עם רצף לימודי. התוכנית של החטיבה אינה מנותקת מזו של התיכון, ונקבעת תוכנית פעולה ששומרת על הרצף הזה.

"כדי להטמיע את התוכנית אנחנו נוכחים בבית הספר ומהווים חלק אינטגרלי ומשמעותי ממנו‭,"‬ אומרת רינה בן נר, מנהלת מצוינוטבע מטעם מכון ברנקו-וייס. "אנחנו מלווים מקרוב את התלמידים, את צוות המורים ואת השדרה הניהולית‭."‬

אך הדבר החשוב מכל שלומדים התלמידים והמורים המשתתפים בתוכנית הוא חיזוק הערך העצמי. התלמידים לומדים לקחת אחריות על החיים שלהם בכך שמתגבשת בם ההבנה שהם צריכים להתאמץ, ושאי אפשר להשיג דבר בקלות. "אנחנו מסבירים להם שזה בדיוק המקרה גם אצלנו בחברת טבע", אומרת פרכטר-ברצלבסקי, "לעבודת מחקר מדעי נדרשים: תכנון, ניהול מסודר של תהליכים, חשיבה יצירתית, התמודדות עם כישלונות, אמונה והתמדה. עד שמצליחים. אבל אסור לוותר". המורים, מצדם, לומדים לראות בכל ילד את הפוטנציאל שלו. המורה הופך לדמות של מנהיג.

בטבע, שהיא המעסיק הגדול ביותר בקריית שמונה, גאים מאוד בתוכנית ובבוגריה, ומצהירים כי הם מאמינים בכוחם של הילדים לפרוץ את תקרת הזכוכית הפריפריאלית ולהצליח בגדול בחיים.

אם לשפוט לפי דברי התלמידים, זו בדיוק הכוונה שלהם. "מגיל צעיר חלמתי להיות אקדמאית, ובזכות מצוינוטבע – ובעיקר ההכוונה האישית והחשיפה לתכנים – אסיים את התיכון עם תעודת בגרות איכותית שמשלבת מגמות מדעיות ואוכל להגשים את החלום", אומרת סתיו אדרי, תלמידת כיתה יב' בבית הספר.
חברתה לשכבה, רוני אבוטבול, מצטרפת: "כבר בתחילת התוכנית נחשפנו לנושא האקדמיה, ולאורך השנים קיבלתי את כל העזרה שנזקקתי לה כדי להתקדם. תעודת הבגרות שלנו מורחבת והיא פותחת בפנינו אפשרויות רבות ללימודים בעתיד".

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ