29 אוק 2018

הסוד להצלחה בהעסקת מטפל סיעודי

העסקת עובד זר כמטפל סיעודי דורשת סבלנות לגישור על פערי השפה והתרבות, לצד בניית תקשורת טובה ויחסי אמון וגם הקפדה על תנאי העסקה הולמים כדי שנוכל להיות בטוחים שעשינו בחירה טובה וההורים בידיים טובות

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

כל עובד אוהב להרגיש כי פועלו הוא בעל ערך ומשמעות וכי מעסיקיו מודעים למאמציו והישגיו. מעבר לתגמול החומרי והכספי המגיע למטפל בתמורה לעבודתו ומסירותו, ישנו תגמול אישי ומוסרי שהוא בעל ערך רב למטפל. מילה טובה, הכרת תודה ועידוד.

הכרת התודה יכולה להיעשות גם במילים חמות וגם, למשל, על ידי בונוסים לאחר מאמץ מיוחד מטעם העובד או לחלופין לשחרר את העובד למנוחה והתרעננות כשהוא אינו נחוץ.

התקשורת עם העובד הזר

התקשורת בין הקשיש ובני משפחתו לבין המטפל הזר היא אתגר לא פשוט, שכן צריך לגשר על פערי שפה ותרבות. מה שנראה עבורנו מובן מאליו, עשוי להיות חדש ולא מוכר לאדם שזה עתה הגיע מארץ זרה.

נדרשת תקופת חפיפה וחניכה וככל שזו תהיה יסודית וברורה יותר, כך יהיה תהליך הלמידה מהיר ויעיל יותר. מומלץ להדגים בפני המטפל הזר כיצד להפעיל את מכשירי החשמל הביתיים, הכנת האוכל לפי טעמו של המטופל, להסביר על הרגליו וסדר יומו של המטופל ולאפשר למטפל לרשום את הדברים, עד שיהפכו לדבר שבשגרה.

חברות המטפלות בהבאת עובדים זרים אחראיות להכשיר אותם למשימות הסיעוד ומכינות אותם לציפיות מהם. לעיתים, העובדים מגיעים אחרי שלמדו מילים בסיסיות בעברית, אך מחסום השפה הוא עדיין אתגר לא פשוט בתהליך קליטה והסתגלות.

עובדים זרים השוהים בישראל לאחר שכבר עבדו בבתים סיעודיים, למדו בד"כ להתנהל בעברית ולכך יתרון משמעותי.  

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

איך מוודאים כי ההורים שלנו בידיים טובות?

כמובן שרוב רובם של המטפלים עושים את עבודתם במסירות ורגישות. הם דואגים לרווחתם ובריאותם של הורינו הקשישים ומעניקים לנו שקט נפשי. אז זהו, שאין מקום להיכנס לשאננות ותחושת ביטחון מוגזמת, כמו שאין מקום להתייחס בחשדנות למטפל לאחר כל פרסום בתקשורת על פגיעה בגופם ונפשם של קשישים התלויים בהם.

גם אחרי שעשינו כל שביכולתנו לבחור את המטפל הטוב ביותר לאמא או אבא, מוטלת עלינו החובה והאחריות לשים לב לכל שינוי שעשוי לרמוז על הזנחה או התעללות.

שינוי במצב הרוח ובריאותו של המטופל, חבלות, לבוש לא מסודר או מוכתם, חדר אמבטיה שנראה כי לא נעשה בו שימוש יומיומי, שינוי בשפת הגוף של הקשיש בנוכחות המטפל – אלה רק חלק מהסימנים שיש לעקוב אחריהם.

ישנם מקרים, בהם המטופל מפתח תלות מוחלטת במטפל הזר ולכן הוא חושש לדווח לבני המשפחה על יחס לא נאות. החשש העיקרי הוא מפני פיטוריו של המטפל ואז יהפוך הקשיש הסיעודי לנטל על בני משפחתו. בחולים דמנטיים, המצב אף מורכב יותר ולעתיים לא ניתן להבין ולרדת לשורש התלונה בשל חוסר בהירות.

בעת ביקור אצל ההורים חשוב לשבת אתם ביחידות, ללא נוכחות המטפל. לשאול שאלות ספציפיות על מצבו, על מעשיו ביום שחלף, על הטיולים אליהם יצא עם המטפל, מתי הוא התעורר משנתו ומתי יצא ממיטתו. יש לבדוק את תוקף המוצרים במקרר, לעקוב אחר מלאי התרופות ולוודא שהן ניתנות בהתאם להוראות הרופא.

אל תתעלמו מתחושות הבטן. ככל שמתעורר חשש או חשד יש לפעול ללא דיחוי. ניתן לעשות ביקור פתע בבית ההורים ובשעות לא שגריות. ניתן לקחת את הקשיש לביקור אצל רופא ולשתפו בחששות. ניתן לפנות לתאגיד המעסיק את העובד הזר ולשתף אותו בתחושות - וניתן גם להיעזר באמצעי מעקב ובקרה נוספים, כגון מצלמות או מכשירי הקלטה. 

שימוש במצלמות יכול להיות יעיל, אך השימוש בהם חייב להיעשות בצורה אחראית מבלי לרמוס את זכויותיו ופרטיותו של המטפל הזר. לא ניתן להתקין מצלמות במקומות פרטיים של המטפל, כמו חדרי שירותים, מקלחת או חדר שינה.

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 1 דקות

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא