17 אוק 2018

מה לא להגיד למישהו עם דיכאון

17 אוק 2018 | זמן קריאה ממוצע: 5 דקות

דיכאון ומחלות נפשיות היו נושאים חמים השנה.

באפריל, ארגון הבריאות העולמי הקדישו את יום הבריאות העולמי השנתי שלהם למודעות לדיכאון והתאבדות ברחבי העולם, בקמפיין שלהם "דיכאון: בואו נדבר". בשנה שעברה, אינסטגרם השיקו את קמפיין בריאות הנפש שלהם, "#HereForYou כדי לנפץ את הסטיגמה ולהעלות לדיון נושאי בריאות נפש כמו דיכאון.

יוזמות נרחבות כאלה חשובות להעלאת המודעות למצב שפוגע ב-300 מיליון אנשים ברחבי העולם. אך למרות המודעות הזו, אני מאמין שעדיין יש הרבה תפיסות שגויות לגבי דיכאון ולגבי האופן בו הוא משפיע על אנשים שמתמודדים איתו. אף על פי שהגענו להישגים בשנים האחרונות, התרבות שלנו עדיין מתקשה בשאלה כיצד לשוחח על דיכאון ועל מחלות נפש. מניסיוני, פירוש הדבר הוא שלאנשים רבים אין מושג איך לתקשר עם אלו מאיתנו שמתמודדים עם המצב הזה, שהוא לעתים משתק.

כשמדברים על דיכאון או על כל מחלה כרונית, השפה בה אנו משתמשים היא בעלת חשיבות. אפילו עם הכוונות הטובות ביותר, דברים שנראים מעודדים עלולים להיות פוגעים כלפי מישהו שנאבק בדיכאון.

השיחות הללו יכולות להיות קשות ואף מביכות, אך אל תתנו לזה להרתיע אתכם מלשוחח עם חבר או אדם אהוב על הדיכאון שלהם. כדי לעזור לכם, הנה המלצותיי לדברים שבשום אופן לא כדאי להגיד למישהו עם דיכאון, ולאחר מכן נדבר גם על כמה דרכים בהן אפשר לעודד את יקיריכם ברגישות.

ה"אל תעשו"


אל תגידו: "זה רק בראש שלך"


אנשים רבים עם דיכאון שומעים את זה יותר מדי ומרגישים בודדים בגלל זה. אל תעשו את הטעות של לזלזל במחלה של האדם היקר לכם.

אם אמרתם את זה למישהו לאחרונה, אנא לימדו עוד על הסוגים השונים של דיכאון וכיצד דיכאון פוגע בלמעלה מ-16 מיליון אמריקאים. מה שתגלו עשוי להפתיע אתכם, אך זה בהחלט יהפוך אתכם לרגישים יותר למצבו של חברכם.

אל תגידו: "הייתי בדיכאון פעם אחת"

אה, באמת? יופי לך. השוו את הדיכאון שלי לאבל על מישהו קרוב שנפטר, פיטורין, הרגשה עצובה כשיורד גשם, וזה הופך למגוחך אפילו יותר. דיכאון קליני הוא יותר מסתם הרגשה של "באסה" או אבל על אובדן. אנשי מקצוע מאפיינים דיכאון על ידי רגשות בלתי פוסקים של עצבות, חוסר תקווה וחוסר ערך שלא חולפים מעצמם. הפעם האחרונה בה קבוצת הספורט שאתם אוהדים הפסידה לא דומה לדיכאון, כך שאין צורך להתייחס אליה כשאתם מנסים לנחם מישהו.

אל תגידו: "יש הרבה אנשים שמצבם גרוע משלך" או "יש לך הרבה סיבות להיות אסיר תודה"

אני מדבר בשם כל מי שיש לו דיכאון כשאני אומר, "כן, אנחנו יודעים."

אנחנו יודעים שיש אנשים אחרים שקשה להם ומתמודדים עם קשיים אמיתיים, אך לא עוזר להשתמש בחוויות אלו כדי להקטין את הדיכאון של מישהו - וזה לא משנה את העובדה שהוא עדיין בדיכאון. לרוב זה רק גורם לנו להרגיש אפילו אשמים יותר כי אנחנו יודעים שאנחנו "אמורים" להרגיש מאושרים בחיינו, אבל אנחנו לא מרגישים כך.

אל תגידו: "יום יפה היום"

דיכאון מעוות בצורה שלילית את האופן בו חווים את העולם מסביב, וכל השמש והשמיים הכחולים מחוץ לחלון לא הולכים להעלים את המחשבות והתחושות האלו. להזכיר לי עד כמה היום הזה נהדר זה בדרך כלל רק עוד תזכורת לכך שאני לא מאושר, וזה עוד קצת רגשי אשמה שאני לא צריך.

אל תגידו: "אושר הוא בחירה"

אוקיי, אז לפי ההיגיון הזה גם לא לחלות בסרטן זו בחירה. אי אפשר לבחור את ההרכב הכימי של גופכם, במיוחד לא של המוח, ולכן אין שום שליטה על האם יהיה לך דיכאון קליני או לא.

אם זה היה כל כך קל להתגבר על דיכאון, כולנו היינו בוחרים בכך מיד. האמינו לי.

אל תגידו: "אתה צריך/אתה חייב…"

אני מבין שלהרבה אנשים יש רצון אמיתי וחזק לתקן או לתת עצות כדרך של הפגנת תמיכה. אבל במקרה הזה, בבקשה אל תעשו זאת. אלא אם כן יש לכם ידע עמוק ואישי בנושא הדיכאון, אין לכם דרכים רבות לעזור לנו.

רק תתמכו בנו במציאת העזרה לה אנו זקוקים. עוזר לי כאשר חברי ובני משפחתי פעילים ומעודדים בנוגע להחלמתי.

אל תגידו: "חשבתי שאתה חזק יותר"

הערות כמו "תהיה קשוחה יותר" מרתיחות אותי. זאת הנחה שדיכאון הוא חולשה שאפשר להתגבר עליה אם רק נהיה חזקים יותר. הרשו לי לומר לכם: אני עובד עם אנשים עם דיכאון למעלה מעשור, ואני יכול לומר בלי צל של ספק שאנשים עם דיכאון הם מהקשוחים ביותר שאי פעם הכרתי.

אל תגידו: "אתה לא נראה בדיכאון" או "אתה לא מהאנשים האלה"

דיכאון לא נראה אותו הדבר אצל כולם. לא כולנו בוכים לתוך הגלידה שלנו בכל בוקר. דיכאון הוא עמוק יותר מדמעות ולרוב קשה לבטא את הכאב שאנו חשים.

ה"כן תעשו": איך לדבר עם אדם הסובל מדיכאון


לפעמים, הדבר הכי חשוב שתוכלו לעשות למען מישהו עם דיכאון הוא להקשיב ולהשכיל בנוגע למציאות של חיים עם דיכאון כדי להבין יותר טוב מה עובר עליו. לא קל להיפתח בנוגע לדיכאון, והערות הנובעות מבורות או שפשוט לא חשבו עליהן היטב עלולות להגדיל את הסטיגמה שמונעת מרבים מאיתנו לפנות לאחר ולבקש עזרה.

כשאתה סובל מדיכאון, התפיסה של עצמך הופכת למעוותת. אתה חושב שאתה עול, שאף אחד לא אוהב אותך, שאין לך ערך, שיהיה עדיף לכולם אם לא תהיה. גרוע מכך, אתה שומע את הדברים האלה כל יום בלופ אינסופי במחשבותיך. השקרים האלה נטמעים כל כך בנפשך שאתה מאמין שהם האמת.

חלק מהדברים הכי טובים שאפשר להגיד לאדם אהוב קשורים להפרכת השקרים הנוראיים הללו. למרות שיכול להיות קשה למצוא את הדברים הנכונים להגיד, אך מספר מילים פשוטות של תמיכה יכולות לעזור מאוד:

אתה לא לבד.

אתה בעל משמעות.

אתה חשוב.

אכפת לי.

אני שמח שאתה כאן.

אני לא מוותר עליך.

אתה אף פעם לא עול.

דיכאון הוא מורכב מאוד מכיוון שהוא ייחודי לכל אדם. זוהי אחת מהסיבות הרבות בגללן חשוב כל כך לדבר עם איש מקצוע רפואי שמתמחה בדיכאון. מה שעוזר לי לא עוזר לחבריי שסובלים מדיכאון, ומה שמעורר את הדיכאון אצלי לא מעורר זאת אצלם. לכן, חיוני כל כך למערכות היחסים שלכם להקשיב. ככל שתקשיבו יותר, כך תלמדו יותר על הנסיבות הייחודיות להם. ואז תוכלו להתחיל להוות השפעה חיובית.

מקורות המאמר

 

NPS-US-NP-00322 מאי 2018

 

כתב ויתור: תוכן זה מייצג את דעות המחברת ולא בהכרח משקף את אלה של טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ ("טבע"). באופן דומה, טבע אינה משפיעה על אי אילו מהמוצרים או מהתוכן הקשור לאתר האינטרנט האישי או רשתות המדיה החברתית של המחברת, או אלו של Healthline Media, ואינה תומכת בהם. האנשים שכתבו תוכן זה קיבלו את שכרם מ-Healthline, בשמה של טבע‚ בעבור תרומותיהם. כל התוכן הוא לצרכי מידע בלבד ואין לראות בו עצה רפואית.

סיפורים נוספים באותו הנושא

 

רשימת ההשמעה של הדיכאון שלי | 5 דק׳
דברים שקרו לי כשהתחלתי לדבר על הדיכאון שלי | 4 דק׳
icon-blue-folder

למעבר לכל הכתבות והמאמרים