"למדתי לא לוותר לעצמי"

"סיימתי את הלימודים בהצטיינות. נתתן לי השראה והחלום שלי הוא לעבוד בחברת 'טבע'", כתבה שרון (שם בדוי) בוגרת פרויקט "סודקות את תקרת הזכוכית", בהודעה ששלחה למתנדבת המנחה אותה מחברת טבע.

קראק... בום. שמעתם? זה הקול שנשמע כשנערה שיצאה לפני  4 שנים למסע של העצמה ומצוינות סודקת את תקרת הזכוכית ומוכיחה שהיא בדרך הנכונה לחיים של אפשרויות ובחירה. לא תמיד זה היה כך. 

זו השנה החמישית שאיילת קישון, מנהלת מעבדה רגולטורית במו"פ כפר סבא מובילה את פרויקט "סודקות את תקרת הזכוכית" (או בקיצור "סודקות"). ועדיין, אי אפשר לעצור את שטף הדיבור והלהט בו היא מתארת את הפרויקט ואת הנערות שהולכות ומתפתחות משנה לשנה ומצמצמות את הפערים בינן לבין התקרה הדמיונית שסוגרת עליהן.

אם תהיו בשקט בזמן קריאת הכתבה אולי תוכלו לדמיין את תקרת הזכוכית נסדקת על ידי ראשן של נערות מכיתות ט' ו-י' מהפריפריה החברתית שנבחרו להשתתף בפרויקט. הנה סיפור ברוח יום האישה הבינלאומי, המצוין השבוע.

עבור חלק מהנערות שנבחרו להשתתף בפרויקט, דמות האם, כפי שהן מכירות, היא אמא במשרה מלאה, עקרת בית ללא קריירה או השכלה אקדמית המאפשרת לה עתיד מקצועי ותעסוקתי.

"במפגש ההיכרות הראשון שלנו עם הנערות הן שואלות תמיד את אותן שאלות – מתי התחתנת? כמה ילדים יש לך? סוג של צ'ק ליסט שכל אישה צריכה לעבור לדעתן", נזכרת קישון במפגשים הראשונים עם הנערות. "הן אף פעם לא שואלות מה למדתי באוניברסיטה או מה התפקיד שלי בטבע. אלא שלפני זמן קצר קיבלתי מייל מאחת החניכות הבוגרות, שהתייעצה אתנו מה ללמוד באוניברסיטה  - הנדסה או כימיה, כשהמטרה הסופית שלה היא להשתלב בעבודה בטבע. הנערה הזו הולכת לסדוק את התקרה!", אמרה קישון, מתקשה להסתיר את ההתרגשות.

תכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" שיצאה לדרך בשנת 2011 אוספת לחיקה קבוצה של תלמידות בכיתות ט'-י' למסע הכולל מפגשי העשרה והעצמה, תגבור במתמטיקה וסדרה של מפגשים עם נשים המהוות דוגמה וחיקוי, שהתנדבו לפרויקט. מטרת התוכנית, שמופעלת ברחבי הארץ ביוזמת ארגון "כל ישראל חברים" ובשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות ומשרד החינוך, היא לקדם מצוינות במתמטיקה ובמדעים בקרב נערות בעלות פוטנציאל גבוה מאזורים של פריפריה חברתית. וזה עובד.

ממוצע הציונים במדעים של 17 תלמידות כיתה ט' מבית הספר אורט בוים בקרית גת שחבר למתנדבים מטבע טק עמד על 90. בנוסף לכך, למעלה מ-80% "מהסודקות" בכיתה י' מבית הספר שרת בנתניה לומדות 5 יחידות מתמטיקה. הרבה מעל הממוצע הארצי. אבל לא פחות חשוב מכך, כולן טענו כי הפעילות החברתית של סודקות עם מתנדבות טבע "חיזקו את הרצון והביטחון לפתח קריירה משמעותית".

לפרויקט "סודקות" נרתמו עובדות טבע טק שבנגב וכן עובדות ממו"פ גנרי מטבע כפר סבא ומו"פ אינובטיבי מאביק בנתניה. אבל זהו אחד מתוך שורה של פרויקטים חברתיים רבים הנכללים בתוכנית ההתנדבות הקהילתית של חברת טבע ועובדיה  - "טבע טוב".

הפרויקט חושף את התלמידות לעולם המדע דרך עולמן של נשים הישגיות ושאפתניות המנהלות חיי משפחה לצד קריירה משגשגת. התכנית כוללת כ-6 מפגשים שנתיים בהם נחשפות התלמידות לסיפורן האישי של המתנדבות. הן משתתפות בהרצאות בתחום הפרמצבטי המרתק, הן משתתפות בסיורים ומתנסות במעבדות המו"פ. התלמידות נדרשות לתרגילי חשיבה ולבסוף הן מקבלות כלים ומיומנות להצגת נושא בצורה אפקטיבית במסגרת עבודת הגמר שלהן.  

חלק מהנערות גדלו בתוך אוירה פטריארכלית שתפקידה העיקרי של האישה הוא להתחתן, להוליד ילדים ולתחזק את הבית. מבחינתן אלה הן הציפיות של החברה וכל היתר לא נמצא בהישג יד. אנחנו מוכיחות להן שאפשר ורצוי גם אחרת. זו הסיבה ששבע העובדות ממו"פ כפר סבא בטבע המתנדבות בפרויקט הן תמהיל של נשים שהגיעו כל אחת מרקע שונה: דתיה, נשואה, רווקה, אמה לילדים עובדת שגדלה במציאות של מחסור כלכלי, ועדיין, כולן הצליחו לשלב משפחה, לימודים וקריירה, חרף הקשיים.

"בהתחלה הנערות שואלות אותנו איך אפשר 'גם וגם' – גם להיות נשואה, גם ללמוד באוניברסיטה, להיות אמא ולטפח קריירה. במהלך המפגשים המתקיימים בטבע הנערות מסתכלות עלינו, ואם תהליך החונכות הצליח הן רואות בנו מודל לחיקוי והן מדמיינות את עצמן כנשים עצמאיות, משכילות שמצליחות לשלב משפחה וקריירה.

ומה הקשר בין הנערות הסודקות, חברת טבע ויום האישה הבינלאומי? אם נדרשת הוכחה שאפשר לסדוק את תקרת הזכוכית אז אין מתאימות לכך מקישון וחברותיה בטבע. מתוך 15 חברי ההנהלה במו"פ כפר סבא – 14 הן נשים. "זה ברור", מסכמת קישון. "בדברים רבים נשים גוברות על הגברים. בעיקר במה שדורש multitasking  אבל אנחנו גם מפורסמות באינטואיציה הנשית", היא פוסקת בשביעות רצון.

נורית אשכנזי, טוקסיקולוגית ממפעל אביק בנתניה מוסיפה בסיפוק כי "זהו שילוב מדהים של יכולת להשפיע על מהלך חייהן של נערות צעירות תוך כדי שאני נזכרת איך אני הייתי כנערה צעירה. זה כמו לחוות את תקופת הנערות שוב, אך הפעם עם ניסיון החיים שיש לי ותחושת סיפוק אדירה מהיכולת לתרום להן מניסיוני ולהוות מודל לחיקוי".

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ