"אתה נמדד רק על-פי היכולות שלך. מי שטוב מספיק – יתקדם"

נועה אנקר חייבת לא מעט למורה שלה לכימיה בתיכון, שבזכותה התאהבה במקצוע המדעים. מאז היא מטפסת בסולם וכיום היא מנהלת 350 עובדים במפעל טבע טק לייצור חומרים פעילים לתרופות – מהגדולים בתחומו בעולם.

נועה אנקר (39) לא התיישבה על כיסא מנהלת מפעל יצור ביום אחד. היא החלה את דרכה לפני 14 שנה בתפקיד זוטר במפעל טבע טק בפארק נאות חובב. היום היא כבר מנהלת 350 עובדים באחד המפעלים הגדולים של חברת טבע בעולם, שמייצר חומרים פעילים עבור תעשיית התרופות.

אנקר עבדה קשה כדי להגיע למקום שבו היא עומדת היום. מייד לאחר שסיימה את לימודי ההנדסה באוניברסיטת בן גוריון היא הגיע לחברת טבע טק. בתפקידה הראשון שימשה כמהנדסת תהליך במחלקת ההנדסה, ובמסגרת זו עסקה בהקמה ובתכנון של מערכות. מספר שנים לאחר מכן עברה לשמש כראש צוות במחלקת הבטחת האיכות במפעל. "בהמשך דרכי במפעל מוניתי להיות מנהלת מתקן (מחלקה עם מספר קווי ייצור של חומרים פעילים לתרופות), ולאחר שניהלתי שני מתקנים שונים קודמתי לתפקיד מנהלת הייצור במפעל, תפקיד שבו אני נמצאת כיום", מספרת אנקר.

אנקר הכירה את בעלה בפקולטה להנדסה באוניברסיטה וכיום יש לשניים שלושה ילדים, שנמשכים גם הם לתחום הטכנולוגי. אנקר מחייכת כאשר היא מסבירה, "מתברר שהתחום הזה זורם אצלנו בדם. בני הבכור לומד בתיכון מקיף א' בבאר שבע במגמת מדעים וטכנולוגיה".

מה הדבר המרכזי שלמדת כמנהלת צעירה?

"הבנתי שהאנשים הם המשאב הכי חשוב של החברה. אני צריכה שיהיו אנשים מאחוריי כשאקרא לכולם 'אחריי', ואת זה עושים על ידי יצירת קשר עם העובדים והבנת הקשיים היומיומיים שלהם. מעבר לקשר החזק עם העובדים, אני מאמינה בצורך התמידי בשיפור תהליך העבודה, ואני דורשת את זה הן מעצמי והן מהעובדים. אני מאמינה שזה הערך המוסף שאני מביאה איתי לתפקיד". אנקר מוסיפה, כי גם היא הופתעה במידה מסוימת מהפוזיציה שאליה הגיע בשלב כל כך מוקדם: "היו לי מטרות ושאיפות מקצועיות, אבל לא באמת חלמתי שאגיע לתפקיד המנהלת בגילי הצעיר יחסית. זה לימד אותי שרק השמיים הם הגבול ושכל אדם יכול להגיע לאן שהוא ירצה – אם הוא יאמין בכך מספיק".

את מנהלת 350 עובדים – רובם הגדול גברים. את מרגישה מתחים סביב הנושא הזה?

"עובדי המפעל מקבלים את היותי המנהלת בצורה מאוד יפה וטבעית. לא אכפת להם אם מנהל אותם גבר או אישה. חשוב להם שהמנהל יהיה בן אדם שיקשיב להם וידאג לכל הצרכים שלהם. מעבר לזה, אני לא האישה היחידה שמנהלת גברים במפעל. מתחתיי יש 12 מנהלי מתקנים – 6 מתוכם הן נשים. זה משהו שמייחד את טבע ממפעלים אחרים. להנהלת החברה לא משנה אם אתה גבר או אישה, ואתה תימדד אך ורק על-פי היכולות והכישרון שלך. מי שמספיק טוב – יתקדם".

במפעל טבע טק מייצרים יותר מ-100 חומרים פעילים, לתרופות ובעיות רפואיות שונות: לחץ דם, כולסטרול, ויטמינים, פפטידים, אנטיביוטיקות ועוד. "אחת הגאוות הגדולות שלנו במפעל היא ההרגשה שאנחנו מייצרים משהו שממש משפר את איכות חייהם של אנשים ושומר עליהם בריאים", מציינת אנקר. "יש עובדים שקרובי המשפחה שלהם משתמשים בתרופות שהם מייצרים בקווי הייצור במפעל וזה נותן לכולנו הרגשת סיפוק גדולה מאוד".

תחושת הסיפוק של העובדים בטבע טק קשורה קשר הדוק גם למעורבותם בתרומה לקהילה. לאורך כל השנה משקיעים העובדים שעות מרובות בעבודה בצוותים, שפועלים יחד עם עמותות תומכות בסיוע לנזקקים, קשישים, וילדים עם צרכים מיוחדים. בפורים האחרון למשל, חילקו אנקר ובנה משלוחי מנות לקשישים, שהכינו עובדי טבע יחד עם עמותת יד שרה.

פעילות נוספת שאליה שותפים העובדים היא חיזוק לימודי המדעים בבתי הספר, באמצעות ערכות לימודיות חווייתיות של ניסויים שנקראות "המעבדה של טבע". לדברי אנקר, היא ביצעה את הניסויים האלה מספר פעמים עם תלמידים בבתי הספר של הילדים שלה, והתוצאות היו מצוינות. "הניסויים האלה נראים לילדים כמו קסמים. אפשר, למשל, לבנות מודל של הר געש. בערכה יש מי חמצן, שאליהם מוסיפים צבע מאכל אדום (שמדמה את צבע הלבה) ואשלגן יודיד. כל החומרים האלה יוצרים תגובה שמדמה התפרצות של הר געש. במסגרת הניסוי בכיתה הילדים לובשים חלוקים לבנים ולוקחים חלק פעיל בניסוי. יש גם ניסוי עם כרוב, שאותו משרים בתמיסות שונות כמו אבקת כביסה, חומץ, כשהתגובה יוצרת צבעים שונים. אנחנו מסבירים לילדים למה זה קורה".

בטבע טק גאים מאוד גם במרכז המבקרים המשוכלל של המפעל, שהושק ב-2011. "לפעילות מגיעים חיילים ועובדים של חברות וארגונים, כמו גם תלמידים בימי העשרה על מדעים", מסבירה אנקר. לקהל הזה מועברים הסברים על תהליכי ייצור התרופות ועל השפעת התרופות על גוף האדם בצורה חווייתית במיוחד.

אנקר מחוברת במיוחד לכל הפעילויות שנעשות בטבע טק מול בתי ספר. זאת מאחר שגם היא קיבלה את ההשראה הראשונה שלה כשהייתה תלמידת תיכון צעירה. "מורים חייבים להבין שיש להם השפעה עצומה על עתידם של הילדים. הרבה אנשים הופכים להיות מה שהם היום בזכות המורים שלהם, ואני דוגמה מצוינת לכך", מסבירה אנקר וממשיכה לספר בהתרגשות קלה: "הגעתי למקום שבו אני נמצאת היום בזכות המורה שלי לכימיה בתיכון מקיף ג' בבאר שבע. היא ידעה להעביר את החומר בצורה חווייתית, שגרמה לנו לחשוב ולהסתקרן ולא להירדם מול הלוח. עד היום, יותר מ-20 שנה אחרי שסיימתי תיכון, אני זוכרת אותה עומדת מול הלוח ומשרטטת את המולקולות השונות. היא פשוט גרמה לי להתאהב בכימיה ובמדעים".

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ