איך קשורה כימיה לסופלה?

דנה צחר, בת 16, מסבירה למה החליטה ללכת ללמוד 5 יחידות דווקא בכימיה

אפייה זה בעצם עניין של כימיה. תחשבו על זה: בכל פעם שמכינים בצק, קרם או זיגוג, מכניסים לקערה כמויות מדויקות של חומרים. אנחנו מקפידים להכניס אותם בסדר מסוים, ולהעביר אותם תהליכים שכוללים ערבוב וחימום כדי לקבל תוצר חדש עם תכונות שונות מאוד מאלו של חומרי הגלם. למעשה זה ממש מדע מדויק.

זו אחת הסיבות – ויש עוד הרבה – שדנה צחר (16) אוהבת כימיה. היא חובבת בישול, וכשהשתתפה בפרויקט "טבע הכימיה" גילתה שזה יכול לעזור לה גם במטבח. באחד המפגשים היא למדה על בישול מולקולרי, שחוקר את המנגנונים שמגבשים את מרכיבי המזון השונים לכדי מאכל.

דנה צחר

אפשר להשתמש בידע הזה כדי לשפר את אופן הכנת המזון. "אם למשל אתם מבינים מה הסיבה לכך שהסופלה שוקולד תופח, אפשר לדאוג לתנאים שיעזרו לו לתפוח בהצלחה", היא מסבירה.

דנה, שלומדת בכיתה י' בעתודה המדעית-טכנולוגית בתיכון מקיף ו' בבאר-שבע, מוסיפה: "כשיודעים איך דברים עובדים ומה התכונות של החומרים, אפשר להשתמש בהם לתועלת שלנו. כימיה זה הכל: מזון, תרופות, פיתוח מכשירים חדשים, ייצור מקורות אנרגיה, זיהוי פלילי ומה לא?"

דנה תמיד רצתה להבין איך דברים קורים. לכן, מכיתה ז' כבר היה לה ברור שהיא תלמד כימיה. אבל מה שעזר לה לגבש את ההחלטה היה הפרויקט, בו השתתפה בכיתה ט'.

"טבע הכימיה" הוא יוזמה חינוכית שנבנתה כחלק מהמחויבות שנטלה על עצמה חברת טבע: לפעול לקידום החינוך המדעי בישראל. את התוכנית פיתחה טבע יחד עם פרויקט החונכות פר"ח, עם המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן ועם מכון דוידסון לחינוך מדעי.

במסגרת התוכנית נחשפים אלפי תלמידי כיתות ט' בעשרות בתי ספר בארץ למקצוע הכימיה בשיעורים שבועיים חווייתיים, שמועברים על ידי סטודנטים למדעים במסגרת פר"ח. הפרויקט מאפשר לתלמידים, שנמצאים בדיוק בצומת הדרכים שלפני בחירת מגמת הלימוד המוגברת, להתוודע אל מגוון התחומים שבהם מדע הכימיה מעורב וקשור.

על דנה זה עבד. כימיה זה המקצוע שהיא הכי נהנית ממנו. "כיף לי בשיעורים", היא מספרת. "זה המקצוע היחיד שיש לו צד מעשי, שאפשר לעשות בו ניסויים. זה מדליק. בשבוע האחרון למשל עירבבנו תמיסות יוניות כדי לקבל מוצקים ושרפנו מלחים, כדי להיווכח שכשמבעירים מלחים שונים הם בוערים בצבעים שונים".

בנוסף, דנה וחבריה קיבלו תשובות לשאלות נוספות, שתמיד עניינו אותם. פעם, למשל, התלמידים שאלו את צמד החונכות על סרטן, וקיבלו שעה וחצי של דיון בנושא, למרות שזה לא היה בכלל נושא השיעור המתוכנן. "רוני ומעיין, החונכות שלנו, תמיד זרמו עם הסקרנות שלנו. הרגשנו שאנחנו יכולים לשאול הכל".

הכימיה עבדה גם בין דנה לרוני החונכת: "רוני מקסימה. תמיד הייתה מוכנה להיפגש ולעזור, בכל שעה. היא הייתה מאוד מסורה ואכפתית".

רוני החונכת היא רוני יצחקי (28), שבמהלך לימודיה באוניברסיטה בהנדסת ביוטכנולוגיה עבדה במשך שלוש שנים כחונכת בפרויקט. "אנחנו רק נותנים את הפוש הקטן", היא מצטנעת, "הריגוש הוא בלימוד חווייתי, כיפי, עם סרטים ומצגות וניסויים, בלי כל הדברים המעצבנים האלה של שיעורי בית ומבחנים".

העיניים של רוני נוצצות כשהיא מדברת על כימיה. "זה דבר מופלא בעיניי", היא מתוודה. "בתיכון לא השכלתי לבחור ב-5 יחידות כימיה בגלל שלא הכרתי את התחום. היום אני רוצה לתת את האפשרות לתלמידי כיתות ט' להכיר את מקצוע הכימיה ולהתאהב בו. בנוסף, אם הם ירצו ללמוד בעתיד באוניברסיטה רפואה, ביולוגיה, הנדסת חומרים, ביוטכנולוגיה ומקצועות נוספים – הם יהיו חייבים לדעת כימיה".

מעבר ללימודים, רוני גם חושבת הלאה: "חסרים הרבה אנשי מקצוע בתחום, כך שחשוב לעודד את התלמידים לבחור בכימיה גם כדי לענות על המחסור וגם כדי לתת הזדמנות לתלמידים לעסוק במקצוע מבוקש ומכניס".

על "טבע הכימיה"

למי מיועדת התכנית: לתלמידי חטיבות ביניים

"טבע הכימיה" היא תכנית לימודים ייחודית המציגה את היופי והקסם שבכימיה לתלמידים בחטיבות הביניים. התוכנית מאפשרת עבודה עם קבוצות קטנות של תלמידים, המונחות על ידי שני סטודטים. השיעורים משלבים למידה חווייתית - הפעלות, ניסויים וסיורים במוזיאוני מדע, במעבדות ובמפעלי טבע.

התכנית נבנתה כחלק מהמחויבות שלקחה על עצמה טבע לפעול לקידום החינוך המדעי בישראל. היא פותחה יחד עם פר"ח (פרויקט חונכות), צוות פיתוח של המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן וצוות הדרכה והפעלה ממכון דוידסון לחינוך מדעי.

מטרת התכנית היא לעורר את סקרנותם של תלמידים בבתי הספר כלפי מקצוע הכימיה, לעודד אותם לבחור במקצוע זה כמקצוע מוגבר, ועל ידי כך להגדיל את מספר לומדי הכימיה בקרב תלמידי התיכון ובהמשך - בקרב הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. זאת, מאחר ותלמידים רבים אינם נפגשים עם מקצוע הכימיה במהלך לימודיהם בחטיבת הביניים ולפני בחירתם במסלול ההתמחות.

התכנית היא חלק ממחויבותה של טבע לקידום מצוינות מדעית בישראל, מתוך הבנה כי מדובר בתחום בו יש לישראל יתרון תחרותי מול העולם. במסגרת זו פועלת טבע בקרב אוכלוסיות מגוונות, מפעילה ותומכת במגוון רחב של יוזמות חינוכיות וקהילתיות ומעודדת את עובדיה להתנדב.

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ