15 ינו 2019

מה חשוב לדעת כבן משפחה מטפל לפני השחרור מהאשפוז?

מטופל שיוצא מאשפוז בבית החולים מתחיל פרק חדש בחייו וגם בחיי בן המשפחה המטפל, לכן חשוב להתכונן לשינוי באורח החיים הצפוי. איך? בעזרת 6 הדברים שחשוב לזכור ולעשות לפני השחרור מבית החולים ולטובת תהליך השיקום

זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

החזרה הביתה אחרי אשפוז ממושך או ניתוח דומה מאוד להגעה אל מקום חדש לגמרי. המטופל, שעד לא מזמן היה מוקף בצוות רפואי 24 שעות ביממה, נדרש להסתגל לאורח חיים חדש, הכולל לעתים גם הסתגלות למידת עצמאות או ניידות שונה ולשינויים בהתנהלות השוטפת. כדי להגיע מוכנים ככל האפשר לרגע הזה, חשוב לתת את הדעת לכמה דברים:

להתעקש על הדרכה מהצוות הרפואי

הודעה על שחרור מבית החולים משמחת, משום שהיא אינדיקציה להצלחת הטיפול והתחלת החזרה לשגרה, גם אם היא חדשה. לפני השחרור מבית החולים הצוות הרפואי ידריך את המטופל ואת הסובבים אותו לגבי המשך טיפול, תופעות לוואי אפשריות ומעקבים שיש לבצע בהמשך, הוראות שתפקידן להעלות את סיכויי ההחלמה והחזרה לאורח חיים עצמאי ותקין עד כמה שאפשר של המטופל. הקפידו לשאול את הצוות הרפואי את כל השאלות הקשורות לחזרה הביתה.

לקרוא היטב את מכתב השחרור

ביום השחרור מבית החולים, או יום קודם לכן, המטופל יקבל לידיו מכתב שחרור. מכתב זה כולל תיעוד מדויק של תקופת האשפוז: הפרוטוקול הרפואי שלפיו פעל הצוות, מועדי קבלת התרופות, מחלות רקע ותלונות שהביאו לאשפוז, ממצאי הדמיה וממצאי בדיקות רלוונטיות שנערכו במהלך האשפוז. בנוסף, המכתב יכלול המלצות לגבי המשך טיפול, הכוללות הדרכה לגבי המשך הטיפול, הצעות לתרופות במקרה של כאב מתמשך, זימוני תורים לביקורת, מרשמים רפואיים, הפניות לרופאים, אישורי מחלה וכן הוראות מעקב רפואי. יש לקרוא ולהבין היטב את ההמלצות המפורטות, ובמעמד זה לשאול את כל השאלות שמתעוררות כדי להבטיח המשך טיפול יעיל גם בבית. יותר מזה, שימו לב שהכל מתועד, חשוב שמכתב השחרור יכיל את כל הפרטים לגבי מצבו המדויק של בן המשפחה.  


השמחה על השחרור מהאשפוז צריכה להיות מגובה בתכנון מראש

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.  


להכין את המטופל

מעבר להסבר הצוות הרפואי, יש חשיבות להכנת המטופל לקראת החזרה לשגרה המחודשת. במידה וחל שינוי מהותי במידת העצמאות או הניידות של המטופל, ניתן לשקול התייעצות עם גורמים פסיכולוגיים, או עובדת סוציאלית, לפני השחרור או אחריו. בנוסף, חשוב לשוחח על הדברים עם המטופל, לרדת לפרטים הקטנים כדי לאפשר שיח פתוח ופורה, מה שיאפשר לו להביע את דעתו, להצביע על קשיים או לבקש עזרה בעת הצורך.

להכין את הבית

בהתאם למצב הרפואי של בן המשפחה המטופל ולתנאים הקיימים בבית, צריך להכין את הבית לקראת החזרה הביתה. אם יש צורך במטפל קבוע יש להכין עבורו חדר, אבל מעבר לזה יש לשים לב האם הבית מותאם לצרכים החדשים ולכן יש לבדוק אם יש מכשולים מידיים, דלתות (כניסה וחדרים), מדרגות, חדר הרחצה, להתאים פתרונות ולארגן נכון את מרחב המחיה של בן המשפחה.

למצוא מקורות תמיכה

חשוב שגם לבני המשפחה המטפלים תהיה כתובת לפנות אליה לקבלת עצות ותמיכה רגשית ונפשית. גורמים כאלו יכולים להיות עובדת סוציאלית, פסיכולוג או בני משפחה אחרים שיכולים לקחת חלק במטלות או פשוט להוות אוזן קשבת. לעתים קרובות נוטים המטפלים בבן המשפחה לחשוב שהם מוכרחים להיות איתנים ולא להראות קושי. מצד אחד זה מבורך, אולם מן העבר השני לא רק שהקושי הוא אנושי והגיוני, חשוב שלכל אחד יהיה מקום בו יוכל לפרוק, לשתף בפחדים, בתהיות ולקבל כוחות נפשיים להמשך ההתמודדות.

 

תהליך השיקום והחזרה לסביבה


כיוון שתהליך השיקום אחרי האשפוז לא מסתיים בבית החולים, קופות החולים מחויבות לדאוג להמשך התהליך השיקומי גם בקהילה. פירוש הדבר שבמקרה של החמרה בתפקוד, המטופל יכול להיות מופנה ל"אשפוז יום שיקומי" בבית חולים שיקומי הקרוב למקום מגוריו. בסיום יום האשפוז שב המטופל לביתו וחוזר לבית החולים ביום המחרת, עד לשיפור במצבו. לצד השיקום הרפואי, ישנם ברחבי הארץ מועדוניות חברתיות/שיקומיות שנועדו לספק תעסוקה וחברה למטופלים הדורשים שיקום. בנוסף, קיימים גם מרכזי יום לקשיש, שמציעים מענה לצרכים תעסוקתיים, חברתיים וטיפוליים עבור בני הגיל השלישי.

כפי שניתן לראות, היציאה מהשיקום כמוה כפתיחת פרק חדש בחייו של המטופל ולעתים אף בחייה של המשפחה כולה. כדי לעבור את השלב הזה בקלות וביעילות, חשוב להכין את המטופל ואת הבית לקבלתו, לברר לאשורן את הזכויות המגיעות לו וללוות אותו עקב בצד אגודל עד לחזרה לאורח חיים תקין ופעיל עד כמה שניתן.

זמן קריאה ממוצע: 1 דקות

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא