14 אפר 2019

השאלות שחשוב לשאול לפני מעבר לבית חולים סיעודי

אחרי אבחון המצב התפקודי והרפואי של יקירכם וההכרה בצורך באשפוז, מגיע הרגע בו יש לבחור את המוסד הסיעודי המתאים. כדי להקל על ההחלטה הכנו עבורכם את 8 השאלות שחשוב לשאול

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 4 דקות

קשיש שזקוק לאשפוז בבית חולים סיעודי הוא מי שאובחן כסיעודי מורכב, מתקשה בביצוע פעולות בסיסיות כמו: לבוש, מקלחת ואכילה, זקוק לעזרה בניידות, סובל ממחלה כרונית או בעיה רפואית הדורשת טיפול רפואי לאורך זמן. אם יקירכם בו אתם מטפלים אובחן כסיעודי מורכב הטיפול הביתי לא יכול לתת את המענה המלא לטיפול הרפואי לו הוא זקוק ואשפוז בבית חולים סיעודי הוא הפתרון המיטבי. הבחירה בבית החולים הסיעודי ועצם ההכרה במצב החדש אינן תהליך קל, אך ניתן להקל עליו באמצעות התמקדות פרקטית בצרכים.

הבשורה הטובה והזהירה היא שבמקרים מסוימים כתוצאה מהטיפול הרפואי שמקבל הקשיש חלה הטבה במצבו הבריאותי ואם הוא לא יזדקק יותר לטיפול רפואי מתמשך, הוא יוכל לחזור למחלקה סיעודית בדיור מוגן או בביתו עם השגחה צמודה של מטפל. מהצד השני, גם אם לא חלה הטבה במצב הרפואי, האשפוז בבית החולים הוא הפעולה המיטיבה וזו בהחלט מחשבה מעודדת.

מה בין מחלקה סיעודית לבית חולים סיעודי?

מחלקה סיעודית בדיור מוגן מאפשרת לקשיש סיעודי לקבל סיוע בפעולות הלבוש, האכילה, הרחצה ובמשימות יומיומיות. ברוב המחלקות הסיעודיות שבבתי האבות ובדיור המוגן יזכה הקשיש הסיעודי גם לטיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ותנועה קבועים. במחלקה הסיעודית קיימת השגחה קבועה של אחות ושל רופאים גריאטריים.

בית חולים סיעודי יעניק לקשיש טיפול רפואי במחלות ובמצבים שהביאו להגדרות כסיעודי, ובנוסף יטופל על ידי צוות שיקומי במטרה לשפר עד כמה שאפשר את תפקודו. בתי החולים הסיעודיים, הם בתי חולים לכל דבר וברובם מחולקים למחלקות פנימיות גריאטריות, מחלקת ריאות והנשמה ומחלקות שיקום גריאטריות.

חולה מאושפז במחלקה בהתאם למצבו הרפואי והתפקודי ויקבל בנוסף לטיפול הפיזי גם טיפול נפשי פסיכו-גריאטרי וטיפול של מומחים מתחום קלינאות התקשורת, תזונה, פיזיותרפיה וייעוץ סוציאלי.




הטיפול בבית חולים סיעודי נעשה בהתאם למצבו של יקירכם 

 

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

8 השאלות שחשוב לקבל עליהן תשובות לפני בחירת בית חולים סיעודי:


1. מה הכשרת כוח האדם

זה אולי נשמע מובן מאליו שבבית חולים סיעודי יהיה צוות רפואי וצוות כוח העזר עם הכשרה לטיפול סיעודי, אבל לפני שתבחרו בית חולים ליקירכם, וודאו שהצוות אכן עבר הכשרה מתאימה, שידע כיצד לא רק כיצד לתת את המענה הרפואי אלא גם כיצד לטפל פיזית ומנטלית בקשיש ולתת מענה לכל צורך שלו מורכב או פשוט. הקפידו לשאול את כל השאלות שיתנו לכם את הפרטים ובקשו לדבר עם אנשי הצוות הרלוונטיים.

2. כמה רופאים, אחיות ומטפלים נמצאים בכל משמרת

הקשיש הסיעודי זקוק למענה מיידי לכל בקשה, מצב ובכל רגע נתון. לעיתים בגלל מצבו הוא יתקשה לבטא את צרכיו. כוח אדם מצומצם לא יוכל לתת מענה לכל זה, ועל כן חשוב לשאול מה היחס בין מספר הרופאים, האחיות ומטפלים למספר המאושפזים כדי לוודא שליקירכם יהיו את כל התנאים הנדרשים.

3. ציוד סיעודי ושיקומי

וודאו שיש בית החולים ובמחלקה בה יאושפז בן משפחתכם את כל הציוד הסיעודי שבו הוא רגיל להיעזר מלבד הליכון וכיסא גלגלים ואת הציוד אותו הוא יצטרך במהלך הטיפול.

4. טיפולים נלווים

בקשו לדעת אלו סוגי טיפולים נלווים יקבל המאושפז בנוסף לטיפול הרפואי, ובקשו להכיר את היועצים והמטפלים. חשוב שתעדכנו אותם בכל פרט והרגל של יקירכם כדי להקל על התקשורת בינו ובין המטפל.



יש לוודא שהצוות מקצועי ומנוסה ושהציוד הנדרש ליקירכם קיים 

5. תנאי האשפוז


האם חדרי האשפוז מחולקים בנפרד לגברים ונשים? מה מספר החולים המאושפזים בחדר? והאם לכל חדר שירותים ומקלחת צמודים? הן השאלות העיקריות הנוגעות בתנאי האשפוז של יקירכם. אם בן משפחתכם יתאשפז בבית החולים הסיעודי ותרצו שהמטפל הפרטי שלו יהיה צמוד אליו, וודאו שבית החולים מאפשר את זה ושיש למטפל מקום לשבת, לנוח ולאכול בו.

6. ביקורים ועדכונים שוטפים


מה הן שעות הביקור בהם תוכלו לבקר את בן המשפחה, באילו שעות תוכלו להתעדכן טלפונית במצבו הרפואי והמנטלי כאשר לא תהיו לידו ומי מוסמך לעדכן אתכם. עוד נושא חשוב הוא להבין מי איש הקשר ומהן דרכי ההתקשרות לקבלת עדכונים.

7. מזון והזנה


בקשו לראות את התפריט שמקבל הקשיש המאושפז בכל ארוחה, ובקשו לראות את המטבח כדי לוודא שבית החולים מקפיד על תנאי היגיינה, ניקיון ואחסון ראוי של מזון. אם יקירכם רגיש למזונות ספציפיים או זקוק לתזונה מסוימת, בקשו לדעת כיצד ערוך בית החולים לספק לו את המזון או תחליף מותאם.

8. היגיינה וניקיון


היגיינה היא תנאי בסיסי גם עבור יקירכם וגם בסביבתו. ודאו שהקשיש יזכה למקלחת יומית, צחצוח שיניים, החלפת חיתולים בהתאם לצורך לאורך כל היום ולא רק בשעות שנקבעו מראש לצוות כוח העזר. יותר מזה, יש לשים לב לניקיון המקום בכלל עד הפרטים הקטנים ובוודאי בחדרי הרחצה והשירותים.

 

חשוב לזכור:

  • לאנשים מבוגרים, גם כשאינם סיעודיים, קשה להסתגל לשינויים. לכן, בימים הראשונים של האשפוז, יקירכם עלול להראות סימנים של בלבול וחוסר אוריינטציה ומכם תידרש סבלנות רבה לחזור שוב ושוב על אותן תשובות ולהסביר לו ברוגע ובחיוך היכן הוא נמצא, כיצד הגיע לשם ומאיזה סיבה.

  •  שתפו את רופא/ת המשפחה של בן משפחתכם בהתלבטות, בקשו את עזרתו בבחירת בית החולים ואת חוות דעתו על הבחירה שלכם, אם זה אפשרי ובכל מקרה תנו לו להרגיש עד כמה שניתן יותר עצמאי בבחירותיו.

 

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא