21 ינו 2019

מהי התנגשות בין תרופתית ואיך להתמודד איתה?

שימוש במספר סוגי תרופות עלול לגרום למצב של התנגשות בין תרופות. מה חשוב שבן משפחה מטפל ידע ומה חשוב לשאול על התרופות שמקבל יקירכם – לגזור ולשמור

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 2 דקות

קופסת התרופות שמחולקת לתאים על פי ימים ושעות היא חלק בלתי נפרד מתפאורה בביתם של מבוגרים. את חלוקת התרופות וסידורן בתאים בהתאם להנחיות הרופא, חשוב שיעשה בן משפחה ויוודא שהמבוגר אם הוא צלול, או המטפל יקפידו ליטול אותם בזמן. ריבוי התרופות עלול לגרום להתנגשות בין תרופתית על כל הסיכונים הכרוכים בכך. למרות שהצוות הרפואי מיומן, חשוב שגם אתם כמטפלים תדעו למה להפנות את תשומת לבו של הרופא עם כל שינוי במתן התרופה, לוודא שריבוי התרופות לא מסכן את בריאותו של ההורה ולקבל הנחיות מדויקות לגבי מתן התרופה.

מהו ריבוי תרופות (Polypharmacy)

נטילת מספר תרופות שונות, בממוצע מעל 5, באותו פרק זמן, גם אם לכל תרופה סיבה מוצדקת, נחשבת ריבוי תרופות. במצב של ריבוי תרופות, כולל תוספים, באותו פרק זמן, יעלה הסיכון להתנגשות תרופתית ולאינטראקציה שעלולה להזיק לבריאותו של החולה.

מה היא התנגשות בין תרופתית

התנגשות בין תרופתית היא מצב בו שתי תרופות או יותר משנות  בצורה כלשהי את האפקטיביות של אחת או יותר מהן ומצריכות את הסדרת מתן התרופות. זהו מצב לא רצוי. כמובן שככל שמספר התרופות שניטלות הוא גבוה יותר כך יש סיכוי ההתנגשות  בין התרופות ולכן חשוב שהרופא המטפל ידע על כל התרופות ויסביר את סדר ואופן נטילת התרופות.

תופעות שצריכות להדליק נורת אזהרה

למעשה מגוון תופעות הלוואי משתנה מאדם לאדם ומתרופה לתרופה ויכול לכלול תופעות שונות. לכן יש חשיבות מרובה לשים לב תמיד לכל שינוי ובמיוחד לאחר נטילת התרופות כמו תרופה חדשה או מינון חדש ולפנות לרופא עם כל שינוי במצב המטופל.
אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

חשוב מאוד להקפיד על סדר נטילת התרופות ולפקח על כל שינוי
חשוב מאוד להקפיד על סדר נטילת התרופות ולפקח על כל שינוי 

מדוע קשה להבחין מיד בהתנגשות תרופתית?

כל התופעות שעלולות להופיע כתוצאה מריבוי תרופות, הן תופעות שמאפיינות אדם גריאטרי. בני משפחה של מבוגר הסובל מתופעות שהן תוצר של אינטראקציה שלילית בין תרופות, עלולים לחשוב שמדובר בשלב נוסף של התדרדרות במצבו וללא טיפול מתאים תופעות הלוואי עלולות להחמיר.

מה תוכלו אתם ה caregivers לעשות כדי לתרום במניעת התנגשות תרופתית

  • לפני הכל זכרו שרק רופא יכול לשנות את מינון התרופות, או את הוראות נטילתן במהלך היום. אם הבחנתם בתופעה חדשה ומדאיגה, ולו הקטנה ביותר, חשוב לבקש מהרופא שמטפל בהורה לבדוק אפשרות של התנגשות תרופתית.
  • וודאו שההורה משתמש בתרופות בדיוק על פי ההוראות. זכרו שלא פעם הוא עלול להתבלבל ולחשוב שנטל תרופה כשלא נטל אותה, או ליטול אותה פעמיים. סמנו על תאי קופסת התרופות ימים ושעות כדי שלא יהיה מקום לטעות.
  • אם ההורה מבולבל או לא ערני, חשוב להרחיק ממנו את ערכת התרופות ולתת לו כל תרופה בזמן המתאים ותוך פיקוח.
  • קראו את ההתוויות הרפואיות שמצורפות לתרופה, והתייחסו להוראות בנוגע לשילוב התרופה עם סוגי מזון. הקפדה על ההוראות חשובה ואין לזלזל בה.
  • התייחסו לתוספי מזון כאל תרופה לכל דבר, ובררו עם הרופא האם לתוסף המזון עלולה להיות אינטראקציה מזיקה עם התרופות בהן משתמש ההורה.
  • וודאו שההורה שומר על תזונה מאוזנת ועל שתיית מים בכמות מספקת. התייבשות ומחסור או עודף בוויטמינים ובמינרלים עלולים גם הם לגרום לשינוי בהשפעת התרופות.

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 1 דקות

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא