לתקשר מעבר לדמנציה


3. קצר וקולע
ככל שהדמנציה מתקדמת כך חשוב יותר למקד את המסר – מילים פשוטות, משפטים קצרים, הגיה איטית ועד כמה שניתן יותר רגועה ושקטה. אם יקירכם לא הבין נסו לחזור בדיוק על אותו משפט או שאלה. אם עדיין לא הובנתם זה הזמן להניח לנושא לכמה רגעים, חזרה תיצור אלמנט של לחץ עבורכם, יקירכם וגם בסיטואציה עצמה. אחרי כמה דקות אפשר לנסח שוב במילים אחרות ולשמור על הגיה ברורה ושקטה ולנסות מחדש. כדאי לא להשתמש בשמות גוף כמו: הוא, אנחנו, היא אלא להשתמש בשמות, כדאי לא להשתמש בקיצורים או בראשי תיבות ולנסח את מה שאתם רוצים כמה שיותר פשוט.
4. שאלות פשוטות
יש שאלות? אז כמה שיותר פשוטות, שאלות שקל לענות עליהן. שאלות, גם אם נראות לנו פשוטות, יכולות לייצר לחץ. לכן יש לשאול שאלה אחת בכל פעם, עדיף שאלות של "כן או לא". שאלות פתוחות לרוב יישארו ללא תשובה ויותר מדי אפשרויות לבחירה לרוב רק ייצרו בלבול ומתח. הכי טוב להדגים את השאלות, למשל להציע מים או סודה ולהראות את שתי האפשרויות, אבל לא לשאול "מה תרצי לשתות?". הפיכת הסיטואציה לכמה שיותר פשוטה פועלת לטובת יקירכם ולטובתכם ומונעת תסכול שנובע מהמון כוונות טובות.
5. "כולי אוזן"
האמרה "כולי אוזן" מעולם לא הייתה נכונה יותר, תקשורת עם חולה דמנציה מחייבת קשב רב הכולל אוזניים, עיניים ולב. הקשבה כוללת גם את הסבלנות לחכות לתשובה גם אם היא מתמהמהת. אפשר לחפש רמזים בתנועות הגוף, מחוות ידיים, אפשר להציע מילים, חשוב להקשיב לטון, לתגובה ולנסות להבין את המשמעות הגדולה.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel ו/או פורסם על ידי רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים. המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.
במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר