החורף מגיע: איך רצוי להתכונן כבן משפחה מטפל?

Getty Images: Cecilie Arcurs

מעבר לבדיקות הרפואיות והכנת הסביבה לשינויים שמביא עמו החורף, מיכל גולדברג, יועצת ארגונית ויועצת לבני משפחה מטפלים, מסבירה איל להיערך גם לפן הרגשי

לא צריך להתאמץ כדי למצוא את הדברים החיוביים שמביא עמו החורף הישראלי: גשמי ברכה, טמפרטורות נוחות, לא מעט ימי שמש, אוויר נקי, ירוק של פריחה, אוכל חורפי ומנחם. באופן טבעי אצל מרבית בני האדם חורף מביא גם להתמודדות עם מחלות אפשריות ועם תחושת הקור והמגבלות שיוצר מזג האוויר. אלא שבגיל מבוגר, במיוחד אם יש ברקע מוגבלויות ומחלות, הקושי יכול להיות גדול יותר וכמוהו גם הסיכונים.

בגיל המבוגר העמידות לקור פוחתת בשל הירידה ביכולת לווסת את חום הגוף, המערכת החיסונית חלשה יותר, וקיים חשש לסיבוכים של מחלות קיימות. אבל לחורף יש השפעה נוספת - ההסתגרות שהוא מביא עמו, הפחתת התנועה והירידה באינטראקציה חברתית עלולים לקדם תנאים להבשלת מצבי לחץ, ירידה במצב הרוח, בדידות, חששות ובמקרים קיצוניים עלולים להביא אף לחרדה ודיכאון, שכמובן מצריכים אבחנה וטיפול רפואי בהתאם.   

כבר למדתי מניסיון שהחורף מביא יותר בני משפחה מטפלים שנתקלים בקשיים. לא רק קשיים ביציאה פיזית מהבית, או שאלות לגבי הכנת הסביבה, אלא פחדים לא מוסברים, התנגדויות, מצב רוח ירוד וכדומה.

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק

                                                                                                                     

מעבר למחלות החורף והסיכונים האפשריים, מצב הרוח משתנה לא פעם בחורף
מעבר למחלות החורף והסיכונים האפשריים, מצב הרוח משתנה לא פעם בחורף Getty Images: Predragimages

להפנות מבט לרגשות

מעבר להכנת הסביבה, ההתארגנות המשפחתית סביב הטיפול והטיפול המניעתי לחורף, אני ממליצה לבני המשפה המטפלים להפנות תשומת לב גם למישור הרגשי-נפשי שלא פעם נדחק לאחור אך משפיע מהותית על מצב הרוח ועל היכולות לעמוד בהצלחה באתגרים הפיזיים שמביא החורף.

במישור הרגשי/נפשי של בני המשפחה המטפלים

כמו שינויים רבים בחיים שאנו מקבלים על עצמנו כבני משפחה מטפלים, גם כאן אנו עומדים בפני התמודדות עם שינוי. תופעות טבעיות, כמו: הגשמים והרטיבות, ברקים ורעמים, החושך המוקדם ועוד, עשויות עבור ההורה להיות מאיימות ואפילו מפחידות. היכולת שלנו לצפות שינוי בתפיסת המציאות של ההורה, גם אם אינה הגיונית עבורנו, ואת השינוי ההתנהגותי העוקב, מסייעת בהבנת המצב וההתמודדות עמו. כשאנו מגיעים מוכנים וזה לא תופס אותנו בהפתעה, ביכולתנו להבין ואף להיערך למצב החדש ובכך להקל על עצמנו, על ההורה ועל הטיפול כולו.

במישור הרגשי/נפשי של ההורה:

אי אפשר להמעיט בחשיבות היכולת של בן המשפחה המטפל להיות רגיש וקשוב. מומלץ לשים לב אם חל שינוי בהתנהגות ההורה? במצב הרוח? האם ההורה מראה סימני מצוקה? ולהגיב בהתאם.

תמיד יש חשיבות רבה לאינטראקציה אנושית ובחורף יותר
תמיד יש חשיבות רבה לאינטראקציה אנושית ובחורף יותר Getty Images: KatarzynaBialasiewicz

מה ניתן לעשות?

לשים את הדברים על השולחן: שיחה גלויה על הנושא מעניקה לגיטימציה לתחושות ההורה ומסייעת לברר כיצד ניתן להקל? לדוגמא, אם החשכה המוקדמת מביאה לתחושת בדידות, כדאי לסייע להורה לתכנן פעילות בערב, בבית או מחוץ לבית, כדי ששעות החשכה יהיו מוקדשות לפעילות מהנה שמסיחה דעת. חשוב לציין שאם אתם חשים שהשינוי במצב הרוח הוא דרסטי מומלץ לפנות לרופא המטפל או לגריאטר להתייעצות וכמובן כדי לבחון אם יש צורך בטיפול פסיכיאטרי.

לדאוג לחברה: בחורף ייתכן שיש צורך בתורנות מתוגברת של ביקורים של בני המשפחה וחברים וכדאי להיערך לפני. ניתן לתכנן פעילויות משותפות, כמו: קניות משותפות, הכנת ארוחה יחד עם מאכלים משפחתיים, ביקורי נכדים ועוד. גם פעילות חברתית במועדון הגמלאים, במרכז-יום, כדאי לוודא שההורה המשתכן בדיור מוגן/סיעודי משתתף בפעילות החברתית ובפעילות הפנאי שמוצעים במסגרת.

לשמור ולהרחיב תעסוקה: עיסוק בתחביב (ישן או חדש), לימוד מיומנות חדשה (כמו שימוש באפליקציות חדשות, סריגה באצבעות, אמנות), שמיעת הרצאות או הליכה לחוג מסייעים לא רק להעביר את הזמן אלא גם לשמירה על פעילות קוגניטיבית.

להמעיט בשינויים: שמירה על השגרה עד כמה שניתן תסייע להפיג חששות.

לצאת כשאפשר: במהלך היום, בעיקר בימים שמשיים, יציאה מהבית לגינה, לבית קפה, למקום  בו נמצאים עוד אנשים, תסייע בשיפור מצב הרוח.

לעסוק בספורט עד כמה שניתן – פעילות גופנית, כמובן בהתאם למגבלות, ידועה בשיפור מצב הרוח. גם אם אי אפשר לצאת מהבית, ניתן לבצע תרגילי התעמלות או פיזיותרפיה בבית בהתאם להנחיות הצוות המטפל.

רוצים להכיר את המומחים שלנו? פה תוכלו לקרוא עליהם יותר

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא

להרגיש, להתמודד, לקבל: להיות בן משפחה מטפל בחגים

להרגיש, להתמודד, לקבל: להיות בן משפחה מטפל בחגים

כיצד לעבור את המעבר לשעון חורף עם בן משפחה המתמודד עם דמנציה?

כיצד לעבור את המעבר לשעון חורף עם בן משפחה המתמודד עם דמנציה?

מעקב תרופות: מה חשוב שבן המשפחה ידע בחשיפה לתרופה בפעם הראשונה

מעקב תרופות: מה חשוב שבן המשפחה ידע בחשיפה לתרופה בפעם הראשונה

את, אני והדמנציה – כשלזוגיות מצטרפת הדמנציה

את, אני והדמנציה – כשלזוגיות מצטרפת הדמנציה

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק

אנחנו מחכים לכם, הקליקו כאן