עושים סדר בארון התרופות


2. תקשורת טובה עם הרופא המטפל
כ-40% מהמטופלים הנוטלים תרופות אינם עושים זאת נכון, אם בשל חוסר הבנה, חשש מתופעות לוואי אפשריות, או שיקול דעת מוטעה. כשל בתקשורת בין הרופא המטפל והמטופל הוא בעייתי, אי הבנה בין הרופא המטפל והמטופל יביא לאי התאמה בין הוראות הרופא לשימוש בפועל. לכן דרשו הסבר פרטני, כולל אופן השימוש ותופעות לוואי אפשריות, על כל תרופה והקפידו להתייעץ עם הרופא לגבי כל שינוי. בנוסף על כל תרופה ללא מרשם או תוסף תזונה יש לעדכן את הרופא.
3. ניהול מעקב - דעו את התרופות
ההיכרות עם כל התרופות שנוטל המטופל הכרחית, לכן טוב ביותר לנהל כרטיס מעקב. מה חשוב לציין בו? מידע רפואי כללי כמו רשימת מחלות כרוניות, ניתוחים, רשימת רגישויות ואלרגיות, פרטים אישיים ופרטי הרופא המטפל, וגם קטגוריות תרופות שתכלול את רשימת התרופות, כולל תוספי תזונה, זמני נטילת התרופות ומינון. חשוב לא לשכוח לעדכן את הרשימה עם כל שינוי.
ביומיום יש להקפיד על זמני נטילת תרופות נכונים לפיי הנחיות הרוקח/הרופא/העלון לצרכן ולהשתמש במתקן יומי או שבועי לחלוקת מנות כאשר נוטלים מספר תרופות ביום באופן קבוע.
4. איך מאחסנים תרופות?
- חשוב לא לצבור תרופות בבית, למעט עזרה ראשונה.
- להקפיד לאחסן את התרופות שבשימוש יומיומי שיש בבית בהתאם להוראות האחסנה המצוינות בעלון לצרכן. לרוב יש להקפיד על אחסון במקום מוגן, קריר ויבש, ללא אור שמש ישיר ולשמור בקירור רק תרופות שמצוין עליהן מפורשות צורך בקירור.
- חשוב שהתרופות יהיו במקום קבוע והרחק מהישג ידם של ילדים.
- יש לשמור תרופות באריזה המקורית, כולל הוראות השימוש כדי למנוע בלבול.
- אחת לתקופה יש לעבור על כל המוצרים בארון התרופות, לבדוק תאריכי תפוגה ולהוציא את מה שפג תוקפו או שאינו בשימוש.
- תרופות שאינן בשימוש ופגות תוקף מומלץ להעביר לבתי המרקחת להשמדה מרוכזת.

5. קונים תרופה או תוסף ללא מרשם? התייעצו ברוקח
מכיוון שמבוגרים נוטים לטול מספר תרופות, כל תוספת של תוסף תזונה או מוצר הומיאופתי דורשת התייעצות, עדיף עם הרופא ואם לא עם הרוקח. חשוב לספר לרוקח מה מחפשים ולמה, אילו תרופות ותוספים אחרים המטופל נוטל, מחלות כרוניות, רגישויות וכל דבר אחר שהוא רלוונטי. גם אחרי בחירת המוצר יש לוודא עם הרוקח את אופן השימוש המיטבי ולעקוב אחר הוראות השימוש.
6. לקרוא כדי להיות יותר בטוחים
בכל מקרה חשוב לקרוא את העלון לצרכן, בוודאי לפני השימוש הראשון ובכל פעם שמתעוררת תהיה. העלון לצרכן מכיל פרטים שחשוב לדעת, כמו: הרכב, פעילות רפואית, אזהרות, תגובות בין-תרופתיות, מתי אין להשתמש בתכשיר, תופעות לוואי, מינון (לא תמיד), אופן השימוש והוראות אחסנה. נכון שאין לכם זמן ובכל זאת, ידע הוא כוח ובמקרה הזה גם חיוני לבריאות. יש לשמור על העלון עד תם השימוש.
7. להיות קשובים
תמיד חשוב להיות קשוב לכל שינוי, שימו לב לכל תופעה חדשה, כל שינוי בהרגשה. עם כל שינוי יש לפנות לרופא להתייעצות.
אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel ו/או פורסם על ידי רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים. המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.
במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר