כך נתמודד עם מיגרנה בעונה החמה

 
עונת הקיץ עבור רבים היא גם עונת מיגרנות, מה שהופך את החודשים האלו לבלתי נסבלים. כיצד העונה החמה משפיעה על מיגרנה? איך נזהה שזו מיגרנה וכיצד מטפלים בה? ד"ר ברוך אלעד, מומחה בנוירולוגיה, מסביר וגם מציע כמה טיפים שיסייעו לכם לעבור את הקיץ בשלום

חילופי עונות ושינויים במזג האוויר משפיעים על כולנו. כך בקיץ שעות האור הארוכות, עומס החום הכבד והשינויים באורח החיים שלנו, בשילוב המבנה הגנטי הייחודי של כל אחד מאיתנו, עלולים להשפיע על התפקוד. מיגרנה, כאב ראש המושפע מגירויים שונים שמתרחשים בתוך הגוף ומחוצה לו, יכולה במקרים רבים 'להרים ראש' דווקא בחודשי הקיץ. "התקף מיגרנה הוא למעשה הדרך שבה המוח של אנשים שסובלים ממיגרנות מגיב לטריגרים שונים שהוא רגיש אליהם, הנוצרים בסביבת האדם או בגופו", מסביר ד"ר ברוך אלעד, נוירולוג מומחה ומזכיר החברה הישראלית לכאב ראש. "ההתקף יכול לנבוע משינויים בשגרת החיים, כמו שינה קצרה או שינה שמתארכת מהרגיל; שינויים בתזונה או בסדירות של הארוחות; שינויים בצריכת קפאין; שינוי של לחץ ברומטרי (למשל במהלך טיסה).גם מתח, מכל סיבה שהיא, הוא טריגר עוצמתי למיגרנה. למעשה, חשיפה לאחד או יותר מהטריגרים הללו עשויה להביא לשרשרת של תגובות עצביות במוח, שבסופה משתחררים מקצות העצבים הסמוכים לכלי הדם שבקרומי המוח חומרים יוצרי דלקת ומרחיבי כלי דם. חומרים אלו, הם הגורמים לאותו כאב 'פועם' ולתסמינים נוספים של המיגרנה".

איך עוד אפשר לדעת שכאב הראש נובע ממיגרנה?

"כשאדם סובל מכאב ראש חוזר, במיוחד אנשים צעירים, ברוב המקרים האבחנה תהיה מיגרנה, גם בלי להתעמק בפרטים נוספים. להתקפי מיגרנה מאפיינים המבדילים אותם מכאבי ראש חוזרים אחרים. מיגרנה מתבטאת בכאב ראש התקפי חזק, עד כדי פגיעה בתפקוד היום־יומי ובשגרת החיים. הכאב לרוב נמשך בין ארבע שעות ל־72 שעות, כשבמקרים חריגים ההתקף יכול להיות ארוך יותר משלוש יממות או קצר מארבע שעות (בעיקר בקרב ילדים). הסימפטומים משתנים מאדם לאדם, ויכולים לכלול בין היתר: כאב ראש חד צדדי 'פועם' בעוצמה בינונית או חזקה, בחילה, הקאה ורגישות לאור, לרעש ולריחות. בחלק מהסובלים ממיגרנה יתכן שלב מקדים שבו יהיו הפרעות ראייה חולפות ולעיתים אף הפרעה בדיבור, בהבנה או בתחושה. חשוב לציין כי גם בקרב הסובלים ממיגרנה, אופי ההתקפים יכול להשתנות, לעיתים הם עשויים להיות חזקים יותר ולעיתים כאבי הראש לא יגיעו לכדי מילוי כל הקריטריונים".

מי עשוי לסבול ממיגרנה?

"מיגרנה היא מחלה שכיחה מאוד. ההערכה היא שכ־20% בקרב נשים וכ־7% בקרב גברים סובלים ממיגרנה. יש מקרים שבהם מיגרנה יכולה להופיע כבר בגיל הילדות המוקדמת, אך לרוב היא תופיע בגיל מאוחר יותר; עד גיל הופעת המחזור היא שכיחה באותה המידה אצל שני המינים, ולאחר מכן השכיחות בקרב הבנות עולה. שיא השכיחות של מיגרנה בקבוצת הגיל 30–40".

איך מטפלים במיגרנה?

"בטיפול במיגרנה נבדיל בין שתי מטרות טיפול – מטרה קצרת טווח של טיפול בזמן התקף שנועד לשיכוך הכאב, ומטרה ארוכת טווח שהיא טיפול מניעה. עד לפני שנים בודדות, שתי מטרות אלה הושגו בתרופות ותיקות, בחלקן ייעודיות למיגרנה ובחלקן תרופות שיש להן גם שימושים אחרים. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בחנו את החלבון CGRP, אחד החלבונים שמשתחררים במהלך התקף מיגרנה, כיעד טיפולי חדשני. בזכות המחקר החלו להופיע תרופות המתמקדות בחלבון זה וחוסמות את פעולתו. חלק מתרופות אלה מסייעות במניעת התקף, חלקן בטיפול בזמן התקף, וחלקן נותנות מענה בשתי החזיתות.

"עוד נוספו בשנים האחרונות טיפולים ביולוגיים בנוגדנים החוסמים את פעולתו של החלבון CGRP. תרופות אלו ניתנות בזריקה תת־עורית אחת לכמה שבועות או חודשים, במטרה למנוע את התקפי המחלה. טיפולים אלו נמצאו כבעלי יעילות ובטיחות גבוהה ביחס לטיפולים הקיימים, והם נחשבים לפריצת דרך וניתנים למטופלים שלא הצליחו להשיג מענה בטיפולים המסורתיים. כמו כן, בתקופה קצרה זו נכנסו לשימוש גם תרופות הניטלות דרך הפה שגם הן חוסמות את פעולת CGRP. מטרתן לטפל בהתקפים החדים, ויש ביניהן גם כאלה הניתנות למניעה"

רבים מהסובלים ממיגרנה מוצאים את עונת הקיץ כעונה מאתגרת במיוחד. "השילוב בין מזג אוויר חם ולחות גבוהה גורם להזעה מוגברת ולהתייבשות, שיכולה לעורר התקף מיגרנה. יש מי שרגיש במיוחד לקרינת השמש החזקה שקיימת בחודשים אלו, וחשיפה אליה עשויה להביא להתקף מיגרנה", מסביר ד"ר אלעד. "בעונה זו גם משך זמן האור ביממה ארוך יותר, השמש זורחת מוקדם יותר ושוקעת מאוחר יותר, מה שמשפיע לא אחת על תבניות השינה שלנו; פעמים רבות אנחנו ישנים פחות שעות בקיץ. שינוי זה בתבנית השינה עלול לגרום להתקפי מיגרנה בתדירות גבוהה יותר מהרגיל".

כיצד אם כך אפשר להימנע מהתקפי מיגרנה בעונת הקיץ? ד"ר אלעד מציע כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את הקיץ בשלום:

כובע רחב שוליים ומשקפי שמש

עצה זו חשובה לכולם, גם למי שלא סובל ממיגרנה. אך במקרה של מיגרנה, אמצעים פשוטים אלה יכולים לווסת את אור השמש החזק בקיץ ולמנוע התקף מיגרנה.

שגרה קבועה של שינה

השתדלו, גם בעונת הקיץ, לשים לב באיזו שעה אתם נכנסים למיטה כדי שלא תגיעו למצב של מחסור בשעות שינה. במהלך היום, במיוחד בשעות החום, מומלץ להימנע מפעילות גופנית תחת השמש הקופחת.

תזונה ומים

כדי לסייע במניעת התקפי מיגרנה כדאי להקפיד על זמן ארוחות קבוע וכמובן להרבות בשתיית מים, שכן גם התייבשות היא תופעה שכיחה בקיץ שעשויה לעורר התקף מיגרנה.

התאמת טיפול אצל הרופא.ה המטפל.ת

יש טיפולים יעילים ובטוחים לסובלים ממיגרנה שיכולים לחסוך סבל רב, ולשפר תפקוד. חשוב מאוד לפנות לרופא.ת המשפחה שלכם ולהתייעץ בנוגע לטיפול המתאים לכם, ואם יש צורך גם להתייעץ עם נוירולוג.ית, כדי שתוכלו להעביר את הקיץ במקסימום כיף ומינימום סבל!

האמור במאמר זה אינו מהווה המלצה ו/או ייעוץ רפואי כלשהו. מוגש כשירות לציבור מחברת טבע.


אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא