הפרעת קשב בתלמידים – החוויה שלי כאמא ומורה

תקופת הקורונה וסגירת מערכת החינוך תפסה אותנו, ההורים והתלמידים, לגמרי לא מוכנים. גם בימים של שגרה, זה מאתגר ללמד כיתה של 40 תלמידים. על הפערים בחומר הלימודי, ניתן לגשר, אך מה קורה עם אותם התלמידים שמתמודדים עם הפרעת קשב (ADHD) ושקשה להם להתרכז בכיתה עם כל כך הרבה ילדים?

באמצעות אבחון וגילוי מוקדם של הפרעת הקשב, אמנם כמות המאובחנים הולכת וגדלה, אך זו הזדמנות טובה לסייע מוקדם לאותם התלמידים. לתפיסתי, ישנם שני סוגים של תלמידים עם הפרעת קשב. מצד אחד, תלמידים שיכולים להיות מאוד אקטיביים וקופצניים שעבורם לשבת בכיתה כמה שעות ולהתרכז זו משימה מאתגרת. מהצד השני, נמצאת קבוצה של תלמידים שאוהבים לחלום, והרבה. הם אמנם לא מפריעים לשיעור, אך הם מזמן איבדו את הריכוז וגם אותנו.

אני בעצמי אמא לשני ילדים עם הפרעת קשב – אחד מכל סוג שהזכרתי. אני גם מורה ורוקחת בהשכלתי. בשנים בהן עבדתי כרוקחת, הנפקתי כמות לא קטנה של תרופות המטפלות בהפרעת קשב. אך רק מהרגע שבו ילדיי היו זקוקים לתרופות הללו, הבנתי את החשיבות שלהן, כאשר ראיתי את השינוי החיובי שחל ביכולות הלימודיות והחברתיות של ילדיי, שהוחבאו תחת התסמינים של הפרעת הקשב. לראשונה, הבנתי את המשמעות העמוקה יותר של הטיפול התרופתי.

השנים עברו ואני עברתי הסבה מקצועית להוראה. נקודת המבט כמורה בהתמודדות עם תלמידים המתמודדים עם הפרעת קשב אילצה אותי להתמודד עם הסוגיה פנים מול פנים. כמורה, אין ביכולתי כמובן להמליץ להורים על שיטת טיפול או נטילת תרופות. הורים רבים משתפים עמי את האתגרים של ילדיהם כך שבמרבית המקרים, אני יודעת מי מהם מתמודד עם הפרעת קשב ומי מקבל טיפול תרופתי. אני אפילו יודעת להגיד בשיעור, איזה תלמיד נטל או לא נטל את התרופות שלו. אותם תלמידים שלא נטלו, מתחילים לחלום בהקיץ ולאבד בשלב דיי מוקדם בשיעור את הריכוז והם נשארים מאחור מקצב הכתיבה והלמידה בכיתה.

בימים של למידה מרחוק, האתגר מועצם ביתר שאת. אמנם, כאשר התלמיד נמצא בביתו, יש פחות הסחות דעת ולכאורה, יש פוטנציאל לריכוז גבוה יותר. אך בפועל, תלמידים רבים לא נוטלים את התרופות שלהם מתוך תפיסה שהם לא בבית ספר. אך הם טועים בעניין זה ובגדול. דווקא בתקופה זו, יש צורך בריכוז גבוה יותר ולמידה עצמית וחשוב להקפיד להמשיך לנטול את הטיפול התרופתי. אנחנו כהורים צריכים לאפשר לילדינו את התנאים הטובים ביותר ללמידה מיטבית מרחוק. בנוסף, חשוב שנבין, הבעיה לא תיפתר או תיעלם בתקופת הלמידה מרחוק, ויותר מכך, היא רק תלך ותתעצם עם החזרה לשגרה.



ATT-IL-00211

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.

כתבות נוספות בנושא