המורה שלא ויתרה על כימיה

כשהמורה שרית אוזן עברה לגור בדרום, היא גילתה שלא בכל בתי הספר יש מגמת כימיה. בצעד יוצא דופן היא החליטה ליזום בעצמה הקמה של מגמות לימוד כאלה, כדי לאפשר לתלמידים לסיים 5 יחידות בגרות במקצוע החשוב הזה

לא כולם יודעים את העובדה המרשימה הזאת – מחצית מזוכי פרס נובל הישראלים מאז ומעולם קיבלו את הפרס היוקרתי הזה על הישגיהם בתחום הכימיה. אפשר היה לחשוב שישראל היא "אומת כימיה", אבל המציאות הרבה פחות נוצצת.

שיעור התלמידים הניגשים לבגרות בחמש יחידות כימיה בישראל עומד על 7.5% בלבד. במשרד החינוך מודעים לבעיה, ועל-פי נתוני המשרד המצב הופך לעגום יותר כשבוחנים את המגזר הממלכתי-דתי, שבו רק 3% ניגשים לבגרות בכימיה. נתון נוסף שיש להתייחס אליו הוא העובדה שבדרום הארץ, יש לא מעט בתי ספר שבהם אין בכלל מגמת כימיה שפתוחה בפני התלמידים.

המצב הזה הביא את שרית אוזן ליזום בעצמה את הקמתן של שתי מגמות כימיה בבתי ספר בדרום. אוזן היא מורה לביולוגיה בהכשרתה ובימים אלה היא משלימה במכון ויצמן לימודי הסמכה להוראת כימיה, במסגרת הרחבת הסמכה להוראת כימיה המיועדת למורים לביולוגיה, ביוזמת הפיקוח על הוראת הכימיה, משרד החינוך וחברת טבע. לפני מספר שנים עברה להתגורר בנתיבות, אז התוודעה לכל הנושא.

אוזן רואה במה שהיא עושה הישג ושליחות והיא מקווה שהדבר יעודד בתי ספר נוספים לפתוח מגמות כימיה ולהשקיע בהוראת המקצוע. לאחר שקיבלה עידוד מתלמידים שמעוניינים ללמוד במגמה, פנתה לד"ר דורית טייטלבאום, המפקחת על מקצוע הכימיה במשרד החינוך, ולמספר מנהלי בתי הספר. במאמץ משותף נפתחו המגמות בישיבה התיכונית בכפר מימון שבנגב ובישיבה התיכונית ברמת גן, שם היא מלמדת. בימים אלה פועלת אוזן, בתמיכת משרד החינוך, להקים מגמת כימיה שלישית בבית ספר נוסף בנתיבות.

שרית אוזןבמשרד החינוך מעריכים מאוד את מאמציה של אוזן ומודעים לעובדה שהמהלך שהיא יזמה יוצא דופן. ד"ר טייטלבאום מעידה על אוזן שהיא מורה רצינית, המחויבת למקצוע וכי חשוב לה לקדם אותו. גם ראש מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך, אברהם ליפשיץ, מעודד את הפעילות ומסביר שעד היום נעשתה פעילות דומה לקידום לימודי מתמטיקה ופיזיקה, וכי הפעילות בתחום הכימיה מבורכת. 

גם בצד של התעשייה מברכים על המהלך, וזאת לאור הצורך ההולך וגובר בבוגרי לימודי כימיה. לדברי איריס בק-קודנר, סמנכ"לית קבוצה, שיווק גלובלי ותקשורת התאגיד בחברת טבע, "חייבים להשקיע ביתר שאת בקידום המדעים בכלל, והכימיה בפרט, ולחשוף את דור העתיד לתחום. השותפות של טבע עם משרד החינוך בתוכנית להרחבת ההסמכה של מורי ביולוגיה למקצוע הכימיה היא כלי משמעותי להשפעה חברתית".

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ