20 ינו 2020

מה ניתן לעשות כדי למנוע נפילות בגיל השלישי

נפילות בגיל מבוגר עלולות לא פעם לגרום לנזק גדול יותר מאשר החבלה עצמה ולכן מניעתן חיונית כל כך. מה הם גורמי הסיכון שמעלים את הסיכוי לנפילה וכיצד יכול בן המשפחה המטפל להפוך את הבית לבטוח

זמן קריאה ממוצע: 4 דקות

נפילות בגיל המבוגר הן יותר מחבלה פיזית. לא פעם היקף הפגיעה רחב הרבה יותר מאשר המכה עצמה ולמעשה הן אף גורם לתחלואה בקרב מבוגרים ואף עלולות לשמש כזרז להתדרדרות גופנית או קוגניטיבית. רובנו מודעים לעובדה שנפילות מבוגרים הן עניין שכיח יחסית אבל המספרים המגיעים מהמרכז הישראלי למניעת נפילות בבית שופכים אור על ממדי התופעה:

כ-1,000 אנשים מבוגרים נופלים מדי יום בישראל

אחד מכל שלושה מבוגרים בגילאי 65-80 ייפול לפחות פעם אחת השנה

מגיל 80 ומעלה הסטטיסטיקה עולה לכמעט אחד מתוך שניים שיפלו לפחות פעם אחת השנה

זו לא שאלה של "אם" אלא "מתי"

"מהנתונים עולה תמונה ברורה: נפילה של האדם המבוגר אינה שאלה של "אם", אלא של "מתי"", אומר איציק להב מהמרכז הישראלי למניעת נפילות בבית. "מגיל 65 ומעלה עצמות השלד נחלשות, וכמוהן גם הגפיים, כתוצאה מתהליכי הזדקנות הגוף. לכן האדם לא מתנועע בביטחון ובקלות כפי שנהג לעשות. כאשר מדברים על נפילות, אף פעם אין גורם אחד, אלא מכלול של גורמים שחוברים לנפילת האדם המבוגר. השאלה האמתית היא כיצד הוא יוצא מהנפילה ברמה הפיסית והנפשית. במילים אחרות, מעבר לחשש ממצבים של פציעה או שבר כתוצאה מהנפילה, ישנו גם העניין המנטלי. פעמים רבות אנשים מבוגרים מתחילים לפתח חששות בעקבות הנפילה, מה שמוביל למיעוט יציאות מהבית, חרדות, הסתגרות, ואפילו דיכאון כתוצר נלווה של הנפילה. זאת ועוד, המחקרים מלמדים כי סיכוייו של אדם שנפל פעם אחת ליפול שוב במהלך השנה שאחרי הנפילה הוא כפול בהשוואה לאדם מבוגר שלא נפל. משמעות הדברים ברורה, צריך לעשות הכל כדי למנוע את המצבים של הנפילות, ולשמחתנו יש הרבה דברים שניתן לעשות”.


מניעת נפילות בבית דורשת קודם כל מודעות של בן המשפחה המטפל

 

הסיבות המרכזיות לנפילות

הסיבה המרכזית היא ירידה בחוזק הגפיים, אולם יש כמה סיבות נוספות שעלולות להוביל לנפילה. איציק להב מציין כי "אנשים מבוגרים רבים סובלים מירידה באיכות השמיעה והראיה. הירידה בשמיעה פוגעת גם ביציבות ובשיווי המשקל של האדם. כאשר מוסיפים לכך את הירידה בראיה, עולה הסיכוי להיתקל בחפצים שונים, לפספס את סף המדרכה או מכסה ביוב בולט בעת הליכה ברחוב ומכאן הדרך לנפילה היא קצרה. מכשולים דוגמת חוטי טלפון, חפצים המונחים באמצע נתיבי הגישה בבית גם הם מעלים את הסיכוי לנפילה. גם סחרחורות, שמקורן מגוון, עלולות לגרום לנפילה בבית או מחוצה לו".

אפשר למנוע את הנפילה

לדברי להב, חדר האמבטיה הוא המועד ביותר לפורענות מבחינת נפילות. “הרמת הרגל בעת הכניסה והיציאה מהאמבטיה, נפילה של סבון קשיח והצורך להתכופף ולהרימו, שטיחונים, מגבות המונחות על הרצפה – כל אלו הם גורמי סיכון מבחינת האדם המבוגר. חשוב לזכור שכמה טיפות בודדות של מים עלולות לגרום להחלקה ולכן חשוב להקפיד לארגן את חדר האמבטיה באופן שיעלה את רמת בטיחות השימוש בו".

למרות שלכאורה נראה כאילו כל אחד מהמבוגרים ימצא את עצמו מתמודד עם נפילה בשלב זה או אחר, הדברים כלל לא אמורים להיות כך. “יש הרבה מאוד דרכים למזער את הסיכון לנפילה" מסביר איציק להב ומונה כמה כללי זהב עליהם יש להקפיד בכל בית שבו מתגורר אדם שחצה את גיל 65.

כללי הזהב למניעת תאונות בבית:

1. מקלחת? בישיבה: במקום לעמוד במקלחת, מומלץ להתקלח כאשר יושבים על כיסא. ניתן להכניס כיסא לתוך האמבט או להתקין מושב המתחבר לקיר. רחצה בישיבה היא בטוחה הרבה יותר מאשר בעמידה.

2. התקנת אביזרי אחיזה: אם המבוגר מעדיף בכל זאת להתקלח בעמידה, מומלץ להתקין ידיות בהן יוכל להיאחז ולמנוע נפילה. ניתן להתקין ידיות כאלו גם ליד השירותים, מה שיקל על הישיבה והקימה מהאסלה.

 

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.



מומלץ להתקין בבית מאחזי יד בחדרי הרחצה והשירותים החל מגיל 65 ומעלה 

3. התקנת דיספנסרים: נפילות רבות מתרחשות כאשר המבוגר מתכופף באמבטיה כדי להרים דבר מה שנפל לו. לכן, מומלץ להתקין דיספנסרים בגובה העיניים, בהם יוכל המבוגר לעשות שימוש ולצמצם את הסיכוי לנפילה.

4. לוותר על שטיחונים ושטיחים: הוציאו מהבית שטיחונים ושטיחים שעלולים להתקפל ולגרום לנפילה. במקומם ניתן להניח שטיחונים שנדבקים לרצפה ומונעים החלקה. אפשרות אחרת היא להדביק את שוליו של השטיח לרצפה, כך שלא יהווה מכשול עבור המבוגר.

5. השאירו אורות דולקים: נפילות רבות מתרחשות בלילה כאשר המבוגר נזקק ללכת לשירותים ובדרך נתקל בדבר מה. השארת אור קטן תוכל להקל עליו את הראיה ולצמצם את הסיכוי לנפילה.

6. הסירו מכשולים מיותרים: חוטי חשמל, כבלים למיניהם צריכים להיות מודבקים לקיר או מוסתרים. בנוסף, אם יש רהיטים או חפצי נוי בהם עלול המבוגר להיתקל וליפול, יש להזיזם לשולי החדר.

7. להקפיד על נגישות: טיפוס על כיסא או סולם כדי להגיע לחפץ כלשהו שנמצא במדף גבוה מעלה את הסיכון לנפילה וכמוהו גם סחרחורת שנגרמת כתוצאה מחיפוש בארונות נמוכים. התאימו את המטבח והארונות לגובהו של האדם המבוגר, כך שהוא לא יאלץ לטפס או להתכופף שלא לצורך. ברגע שהכל יהיה בהישג יד, הסיכוי לנפילה יפחת.

8. להיות במעקב אצל רופא: אחת לשנה לפחות יש לגשת לרופא המטפל ולדווח על התרופות שנוטל האדם המבוגר ולבדוק את התאמת התרופות השונות, כולל תוספי תזונה, וגם לזהות אם יש התנגשות בין תרופות.

9. ביקור בית מטעם המרכז הישראלי למניעת נפילות בבית: כדי להיות בטוחים שעשיתם את כל ההתאמות הנדרשות, מומלץ לתאם ביקור בית עם נציג מהמרכז למניעת נפילות בבית. 

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא