31 מרץ 2019

דיור מוגן: מה בודקים לפני שמחליטים?

מבחר האפשרויות לדיור מוגן לבני הגיל השלישי רחב והבחירה תלויה בפרמטרים רבים. אי אפשר לדעת מבעוד מועד שהגעתם להחלטה הנכונה, אבל כדי לוודא עד כמה שאפשר שזו הבחירה הטובה ביותר, יש מספר שאלות שחשוב לשאול

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

המעבר לדיור מוגן מעורר לא מעט רגשות וחששות דווקא בתקופה בה נדרש מלוא שיקול הדעת כדי לקבל החלטה מיטבית עבור ההורה, הטיפול וגם עבור בני המשפחה המטפלים. מעבר לשיקולים רפואיים ותקציביים ואחרי הסינון הראשוני בהתאם לשיקולים אלה, לפני שמגיעים להחלטה באיזה דיור מוגן יתגורר ההורה, ישנם מספר דברים שיש לתת עליהם את הדעת, הם אמנם פרמטרים משניים אך חשובים לא פחות ויש להם חשיבות גדולה למידת ההצלחה של המעבר ולמידת שביעות הרצון של יקירכם ושלכם.

7 שאלות שחשוב לקבל עליהן תשובה לפני ההחלטה על דיור מוגן:

1. מה מצבו הפיננסי של הדיור המוגן או של חברת הניהול

כאשר ההורה עובר לדיור מוגן, הוא מפקיד בידי בעלי בית הדיור סכום גדול מאוד של כסף. כדי למנוע אי נעימויות, חשוב לברר מה מצבם הפיננסי של בעלי בית הדיור, עד כמה הם יציבים ויוכלו להעניק יציבות גם להורה למשך כל שנות חייו במקום.

2. מה תנאי העסקה?

כל אחד מבתי הדיור המוגן מציע סוג שונה של עסקה וכדאי להשוות בין ההצעות כדי לקחת את הטובה ביותר מבחינתכם. מומלץ לבדוק מה גובה הפיקדון שנדרש ההורה להפקיד, מה גובה התשלום החודשי ומה הוא כולל, האם ניתן לרכוש את הדירה או לשכור אותה מבלי לשלם את דמי הפיקדון ועוד. לכל בית דיור יש את תפיסת העולם שלו מבחינת התקשרות עם הדיירים, כדאי להיות מודעים ליתרונות והחסרונות שיש לכל אחת מהשיטות ואחרי שיש בידיכם את כל המידע, לבחור.

להרגיע חששות ולהיות בטוחים שטוב ליקירנו בדיור המוגן 

3. איזה שירותים ניתנים במסגרת הדיור המוגן?

השירותים הניתנים בדיור המוגן חשובים ויש לוודא עד הפרט האחרון מה כלול ומה לא. חשוב להבין מי הצוות המטפל, אילו חוגים מועברים, האם ישנן פעילויות תרבות נוספות? איזה מתקנים יש בבית הדיור המוגן? האם יש בריכה, ספא, שירותי כביסה, ניקיון, טכנאים? כל אלו אספקטים חשובים מאוד שתהיה להם השלכה ישירה על איכות חייו של ההורה כאשר יעבור לדיור מוגן וחשוב לדעת לפני המעבר.

4. מה רמת הניקיון?

ערכו סיור בחדר האוכל, בקומות, באולמות השונים, הציצו למטבח אם יש אפשרות כזו. רמת ניקיון ותחזוקה גבוהים מעידים על דיור מוגן איכותי שנעים יהיה לגור בו וגם להגיע לביקורים.

5. שביעות רצון של הדיירים

כאשר אתם מבקרים בדיור המוגן, שוחחו מעט עם הדיירים והקשיבו לרחשי לבם. האם הם מרוצים מהבית ומרמת השירות של העובדים בו. בשלב הזה כל שאלה היא לגיטימית ונועדה לתת לכם מידע רב יותר על הבית העתידי של ההורה. לפעמים שיחה אחת עם דייר תשפוך הרבה יותר אור מאשר כמה מפגשים עם אנשי שיווק.

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

 

תחושת הנוחות תקל על ההתאקלמות בדיור המוגן 

6. תקופת ניסיון

אחרי שצמצמתם את האפשרויות ונותר בית דיור מוגן אחד או שניים על הפרק, הציעו להורה לעבור לשם לתקופת ניסיון של כמה ימים. כאשר הוא יגור במקום, הוא יוכל לדעת היכן הוא מרגיש יותר בנוח וזה יוכל להיות עוד אחד ממכלול השיקולים בבחירה.

7. נוחות הגישה

אם אתם גרים רחוק מהדיור המוגן, חשוב לוודא אילו דרכי גישה יש אליו. האם יש תחנת רכבת קרובה, האם יש שירותי אוטובוס ומוניות שיאפשרו להורה להגיע אליכם גם באופן עצמאי. השאלות הללו חיוניות כדי לאפשר להורה לצאת מביתו ולהגיע למרכזי בילוי, לביקור אצלכם או לכל מטרה אחרת שיבחר.

 

מה יש בסביבה? האם בסביבת בית הדיור המוגן יש סופר, חנויות שונות, נותני שירותים, בית מרקחת, רופאים. במילים אחרות – האם ההורה יוכל לדאוג לצרכיו ביום יומיים בעצמו או שמא יהיה תלוי במי מבין בני המשפחה בעניין.

מרחק ממקום המגורים שלכם – אם כל השנים ההורה גר בעיר מרוחקת מכם, כדאי לשקול שהדיוק המוגן יהיה דווקא בעיקר שלכם בדרך הזו תוכלו להגיע לבקר אותו לעתים תכופות. מן העבר השני, משמעות הדבר שבגיל מבוגר הוא יחליף סביבת מגורים ויידרש להסתגל לאורח חיים חדש לגמרי וזה לא תמיד מהלך פשוט.

כפי שניתן לראות, יש הרבה בדיקות ובירורים לפני שמחליטים ובוודאי שיש עוד נושאים שחשובים ליקירכם או לכם באופן אישי. חשוב שגם יקירכם וגם אתם תהיו שלמים עם ההחלטה ולזכור שגם אז יתכנו קשיים, חלקם צפויים וחלקם פחות ויש להיות סבלניים ולתת להתאקלמות זמן. 

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא