16 יונ 2020

7 דרכים שעשויות לעזור לבני משפחה מבוגרים להתמודד בימי קורונה וגם להקל על 'בן המשפחה המטפל'

אמנם הסגר מאחורינו אך השגרה אינה השגרה שהורגלנו לה, לכן הדרך הטובה ביותר לסייע ליקירנו היא באמצעות יצירת שגרה חדשה שתסייע ליציאה של כולנו מהמשבר תוך שמירה על ההורים

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 5 דקות

החזרה האיטית והמדודה לשגרה מבלבלת וגורמת ללא מעט אנשים לטעות ולחשוב על שגרה כמו שהכרנו אותה עד לחודש מארס האחרון. אלא שהחיים בעידן הקורונה, גם אחרי הסרת הסגר, אחרים ממה שהכרנו ועוד קשה להגדיר אותם במדויק. מה שבטוח שזו איננה השגרה המוכרת ומכיוון שלא ברור עדיין איך אמורה להיראות השגרה החדשה, מתווסף בלבול לחוסר הוודאות שממילא אנחנו חשים.

העלייה המחודשת במספר המאובחנים בקורונה בעיקר מעידה עד כמה חשוב לשמור על ההנחיות ובוודאי כשמדובר בבני משפחה מבוגרים (עדכונים קבועים באתר של משרד הבריאות). בישראל כ-1.1 מיליון אזרחים בני מעל 65, 80% מהם פעילים ועצמאיים. מתוך כ-200,000 מבוגרים המוגדרים ברמה כלשהי של סיעוד, כ-29,000 נמצאים במוסדות הגריאטריים הסיעודיים.

מה חשוב לזכור בימי קורונה?


הקורונה יצרה קושי לבני משפחה מטפלים, בין אם בן המשפחה דייר בית אבות או מוסד גריאטרי ובין אם הוא חי בביתו עם מטפל סיעודי קבוע או נעזר במטפל מביטוח לאומי על בסיס שעתי. בינתיים הטיפול המדינתי אינו מעניק פתרון הולם לכל הצרכים ולא מעט "נופל" על כתפיהם של בני המשפחה המטפלים. עבור בני משפחה החיים עם מטפל, חשוב לעבור עם המטפל/ת על סדר היום, בתקופת הקורונה הטיפול בעיקר נעשה על ידו/ה והתקשורת עמו חשובה. עבור בני משפחה שהלכו למעונות יום, הקושי בסדר היום עלול להיות גדול יותר, אבל שעות הסיעוד הניתנות בבית וזוכות למקום מרכזי אמורות לסייע. חשוב להיות בקשר עם המטפלת ואף לקבוע יחד משימות שנמצאות באחריותה. יש לבדוק עם המטפלת באופן קבוע שהיא שומרת על ההנחיות כדי למנוע הדבקה חלילה של בן המשפחה.

לא ברור כמה זמן תיארך התקופה, אולם מה שברור הוא שיש חשיבות לשמירה על בני המשפחה שנמצאים בקבוצת סיכון – להגן עליהם, להרגיע ולמנוע הידרדרות אפשרית. אספנו עבורכם מספר כללי אצבע שביכולתם לסייע בטיפול בבן המשפחה בשגרת הקורונה החדשה:

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.



יציאות התאווררות מהבית הן רעיון טוב, בעיקר במרחבים פתוחים
יציאות התאווררות מהבית הן רעיון טוב, בעיקר במרחבים הפתוחים

ישנם מספר כללים שחשוב לשמור עליהם כחלק בלתי נפרד מהשגרה ולחזור ולהזכיר להורים:

  • שימוש במסכה בכל יציאה למרחב הציבורי: הסבירו את כללי השימוש במסכה, כיצד יש להשתמש בה ואם המסכה החד פעמית מקשה על ההורה נסו מסכת בד, או מגן שקף ליציאות מהבית.

  • שמירה על מרחק של 2 מטרים ממי שאינו גר באותו בית: חשוב להימנע גם עכשיו ממפגשים, מי שמגיע לביקור צריך לוודא עמו שהוא שומר על הכללים ושומר על מרחק

  • לא לצאת שלא לצורך למקומות ציבוריים: יציאה למקומות הומי אדם מיותרת ומסכנת, כדאי לצאת אם ניתן לאוויר הפתוח אבל להימנע ממקומות ציבוריים אלא אם כן מדובר במטרה חיונית, כמו טיפול רפואי.

  • שמירה על היגיינה ובעיקר שטיפת ידיים נכונה (20 שניות): אם ההורה מתקשה למדוד 20 שניות שלבו את שטיפת הידיים בשיר שארכו 20 שניות, זה יכול לסייע להורה בשמירה על שטיפת ידיים יסודית גם כשהוא לבד.

  • התעטשות או שיעול לתוך פנים המרפק: לא קל לסגל את המנהג הזה, אפשר במקום לדאוג לממחטת אף חד פעמית ולזרוק אותה מיד לאחר השימוש לפח בעל מכסה.

  • הימנעות ממגע בפנים

1. יצירת שגרה

שגרה חדשה היא הדרך הטובה ביותר להרגיע את המצב עבור כולם. חשוב לזכור שהתנאים הטובים ביותר ליצירת השגרה הזו נוגעים למעשה לאימוץ אורח חיים בריא עד כמה שניתן, כלומר להקפיד על שינה טובה, פעילות גופנית מותאמת ותזונה נכונה עד כמה שניתן. אלה התנאים הבסיסיים המאפשרים את ההגנה הטובה ביותר על יקירכם והם מזינים זה את זה.

2. טיפול פיזי ורפואי

יש חשיבות בשמירת הטיפול הפיזי כסדרו: בדיקות רפואיות, מתן תרופות, טיפולים רפואיים וכולי. אם ההורה יצא בעבר למעון יום, כדאי לנסות ולשמור על הטיפולים או הפעילות הגופנית שנהג לעשות כדי לשמור על הגוף פעיל, למנוע הדרדרות ולסייע בשיפור מצב הרוח. מומלץ לקחת את הזמן ולבקש התייעצות מקוונת עם הרופא כדי לדעת מה ניתן לעשות, על מה חשוב להקפיד, אילו טיפולים חייבים לעשות, מה נהלי הטיפול וכיוצא באלה. מכיוון שמומלץ להמעיט ביציאה למרחבים ציבוריים סגורים, מומלץ להתייעץ טלפונית עם הרופא לגבי טיפולים שיש לעשות וטיפולים שניתן לעשות בבית. בליווי לבדיקות או טיפולים רפואיים יש לעקוב אחר ההנחיות ויש לזכור כי מותר ליווי של אדם אחד.

3. מניעת בדידות

הקורונה ייצרה לא מעט ניתוק – מהשגרה, מבני המשפחה, מהסביבה ובכלל. הנתק הזה חיזק את בעיית הבדידות. השמירה על הקשר, עד כמה שאפשר, היא אחד האמצעים הכי חשובים בהם יכולים לעזור בני המשפחה המטפלים ובני המשפחה כולה. הקפידו על זמן ביום בו בני משפחה שונים מדברים עם ההורה, עדיף אם ניתן שיחת וידיאו באמצעות אחת האפליקציות במחשב או בטלפון ואם לא אז בשיחת טלפון רגילה. אפשר אפילו לקבוע משמרות קבועות של שיחה, יש לזה משמעות גדולה מאוד. היום כשניתן לחזור לבקר במגבלות, נסו שבני משפחה בוגרים ובריאים יגיעו לבקר תוך שמירה על ריחוק חברתי להגנה מקסימלית של בן המשפחה.

להגיע לביקור, לשמור על קשר רציף ולסייע במטלות
להגיע לביקור, לשמור על קשר רציף ולסייע במטלות

4. מעבר לפעילות דיגיטלית:

ההנחיה להמעיט ביציאות מהבית למקומות סגורים וציבוריים עדיין תקפה. לכן יש להעדיף לבצע כל מה שניתן מהבית באופן מקוון: הזמנת תרופות, התייעצות עם הרופא במקרים שאינם דחופים, הזמנת מוצרי מזון ומשלוח ועוד. החיפוש אחר אתרים עלול להיות לעיתים מסובך, ישנם אתרים שונים המרכזים לינקים חיוניים, כמו הדף הזה (אתר שאינו מופעל על ידי טבע ואינו קשור אליה) בו רוכזו לינקים מתחומים שונים: החל ממוקדי חירום, דרך מוקדי התנדבות וסיוע חברתי תמיכה נפשית, אתרי קניות מזון, אתרי קניות של מוצרי פארמה והיגיינה ועד לינקים לקופות החולים ולהרצאות וסדנאות.

5. צמצום מינון של חדשות

החדשות ועדכוני חדשות תדירים יכולים להוסיף לחץ וחששות, לכן נסו לייצר חשיפה נמוכה ובמינון מוגבל של חדשות שמחד משאירה את ההורה מעודכן ומאידך לא מלעיטה אותו כל רגע בעוד נתונים מדאיגים. צריכת חדשות מוגבלת יכולה לסייע בשיפור מצב הרוח והפחתת חששות.

6. ארגון סדר יום

זה נשמע אולי מוזר, אבל סדר יום כתוב לרוב ירגיש מחייב יותר ולכן גם יהיה יעיל יותר. לוח פעילויות מותאם ויעיל יסייע לחזק את תחושת המסוגלות והעצמאות ואת מילוי המטרות של פעילות גופנית וגירוי קוגניטיבי, ייצר עניין ועיסוקים שיפחיתו חששות, יצמצם את החשיפה לחדשות ובעיקר יהווה בסיס לשגרה החדשה. שינוי סדר יום בלי ארגון מחדש יכול לעורר חששות, קשיים רגשיים, אי שקט ואף אבדן תאבון, לכן ככל שנייצר שגרה מהר יותר כך יקל לכל הצדדים.

דוגמא לסדר יום אפשרי:

7:00 קימה והתארגנות
8:00-9:00 הכנת ארוחת בוקר משותפת ואכילה
9:00-10:00 יציאה להליכה קצרה בחוץ
10:00-11:00 מנוחה
11:00-12:00 זמן קריאה או משחק או צפייה בטלוויזיה בתכניות מעוררות עניין
12:30-14:00 הכנת ארוחת צהריים ואכילה
14:00-16:00 מנוחה
16:00-17:00 התעמלות מותאמת / יצירה / טיפול בעציצים
17:00-18:00 שיחות עם בני המשפחה
18:00-19:00 משחקים / קריאה / הליכה קלה בחוץ / אירוח לקפה כמובן תוך שמירת מרחק
19:00-20:00 הכנת ארוחת ערב ואכילה
20:00-22:00 צפייה בטלוויזיה / קריאת ספרים / האזנה למוזיקה
22:00-23:00 התארגנות לשינה

7. יד על הדופק

חשוב לשמור בתקופה הזו על תיק רפואי מעודכן, לדאוג להשאיר את בני המשפחה מעודכנים במצב ולהטיל משימות על כל בני המשפחה לפי יכולתם. ציידו את ההורה ברשימת אנשי קשר כתובה והניחו אותה במקום בולט, למשל, על המקרר. דאגו שיש בן משפחה או שכן בעל מפתח לכל תרחיש אפשרי. כאשר אנחנו פועלים יחד, נוצרת שרשרת הגנה חיונית לבן המשפחה.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא