20 נוב 2019

שומרים על ההורים: המדריך המלא להיערכות במצבי חירום

מצבי חירום הם מצבים מגבירי לחץ גם אצל ההורים המבוגרים. איך ניתן להיערך, ולסייע להם ולשמור על ביטחונם? בעזרת המדריך ורשימת הטלפונים הבאים – לגזור ולשמור

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 5 דקות

מצבי חירום, מבצעים צבאיים, ירי טילים, או רקטות ואזעקות לא מוצאים אותנו שווי נפש. אלה חריגות מהשגרה שיוצרות קושי לכל אדם. עבור אנשים בגיל השלישי, שממילא מתקשים לעבור ממצב למצב במהירות ולא פעם מתמודדים עם קשיים, פחדים וחרדות אישיים, המצב עשוי להיות חמור פי כמה. מצבי חירום, חווית האזעקות והצורך להגיע במהירות לאזור מוגן עלולים להביא עימם לא מעט קשיים נוספים. חשוב שבן המשפחה המטפל יכיר בהם על מנת שניתן יהיה להקל עליהם ולהפיגם.

מה חשוב לדעת על מצבי חירום?

מצב חירום הוא מצב שנתפש כמאיים על שלומו הגופני והנפשי של האדם, על שלום יקיריו ואף רכושו. בישראל החשש מפני מצבי חירום, אם בעקבות ירי טילים או רקטות ואם מסיבות אחרות, הוא לא פעם מתוח. לכן חשוב לא רק בעתות מצוקה לבדוק את המוכנות של ההורים שלנו במקרה, חלילה, של מצב חירום. חוסר הוודאות הזה משפיע בעיקר על המצב הרגשי וזה אינו מנותק מהמצב הפיזי, בוודאי בגילאים מבוגרים וככל שהוא נתפס חריף יותר כך ההשפעה שלו תהיה גדולה יותר.

הורים מבוגרים עלולים לסבול מקשיי תנועה, ירידה בראייה, לקויות שמיעה, או הדרדרות קוגניטיבית ולאלה יש השפעה על מהירות ויכולת התגובה של ההורה המבוגר בעת חירום. הורים מבוגרים עשויים להתקשות מהותית במעבר החד והמהיר ממצב למצב, הכולל לפעמים גם מהירות פעולה. אלה עשויים להגביר מתח וחרדה, להגביר סיכונים לנפילות או פגיעה ולגרום לתחושת בלבול וחוסר אונים. כל אלה מגבירים את הקושי שקיים ממילא, ומקשים על ההתמודדות במצב חירום.

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.


כבני משפחה מטפלים יש ביכולתנו לסייע ולצמצם את הפחדים או המצוקה  

כבני משפחה מטפלים יש לנו את האפשרות להקל עליהם במספר פעולות פשוטות:


מיגון והגנה

אזור מוגן: האם יש ממ"ד בבית ההורה? יש לשקול להפוך אותו לחדר השינה של ההורה. זה פרקטי, מפחית סכנות מיותרות ובהחלט יכול לסייע להורה משום שהקימה המהירה וההליכה לממ"ד, בטח בלילה, יכולה להיות מאוד מסובכת ומלחיצה ולעיתים אף בלתי אפשרית. אם חדר השינה אינו בממ"ד, חשוב שהדרך אל הממ"ד תהיה נטולת מכשולים, כמו ריהוט, כבלים חשמליים, או כל דבר שיכול לפגוע בנגישות אל החדר. כדי למנוע נפילות כתוצאה מקימה אפשר לשקול להוסיף ידית אחיזה ליד המיטה שתסייע להורה לקום מהר יותר ותצמצם סכנת נפילות. מומלץ שהדרך לממ"ד תישאר מוארת כל הלילה.

חשוב לבדוק שחדר הממ"ד יהיה נוח ומצויד גם למקרים של שהייה ארוכה. כדאי שיהיה בו הפריטים הבאים: מקום נוח להורה לשכב ולמטפל לשבת, מים, אוכל יבש שההורה אוהב לאכול, תרופות, משקפיים, תיק רפואי, ארנק, רדיו על סוללות, סוללות נוספות, מטען לסלולרי, פנס ומטף. אפשר לשקול גם להחזיק תיק ובו בגדים, טואלטיקה, מוצרי ספיגה אם יש צורך,

אם אין ממ"ד, חשוב שגם ההורה והמטפל ידעו איפה המרחב המוגן. מרחב מוגן יכול להיות חדר פנימי ללא חלונות בתוך הבית, כמו המסדרון, חדר מדרגות, מקלט הבניין או מקלט ציבורי. למבוגרים בעלי מוגבלויות פיזיות, קשיי תנועה, או כאלו שנעזרים בעזרי הליכה הקימה מהמיטה והיציאה מחוץ לבית עשויה להיות קשה ולא אפקטיבית. לכן, אם המצב הביטחוני נמשך, מומלץ לשקול מעבר מגורים זמני לבית בו יש ממ"ד ושניתן לשכן בו זמנית את ההורה, או את ההורה והמטפל.    

 


הקימה המבוהלת עשויה להיות מסכנת חיים, מומלץ לשקול מאחז יד ליד המיטה 

עקרונות מנחים לטיפול בהורים בתקופה של משבר בטחוני:

  1. להישמע להוראות פיקוד העורף: כבני משפחה מטפלים חשוב שנעבור עם ההורה, בהנחה שמצבו הקוגניטיבי מאפשר ואם לא אז עם המטפל/ת, על ההנחיות של פיקוד העורף. כדאי להעדיף הישארות בבית עד כמה שניתן בקרבת האזור המוגן וכדאי להתעדכן בתקשורת לגבי המצב.

  2. לרענן נהלי ביטחון: חשוב להזכיר ולהסביר להורה, או למטפל הזר, היכן נמצא המרחב המוגן ומה יש לעשות בעת אזעקה ולאחריה.

    בבית: להזכיר שברגע שהאזעקה נשמעת יש להגיע במהירות לחדר המוגן ושיש להגיע אליו לפני שצליל האזעקה מסתיים. בחדר המוגן יש להישאר לפחות 10 דקות.

    בחוץ: לרענן עם ההורה או המטפל הזר כיצד יש לפעול אם נשמעת אזעקה כאשר הם בחוץ: לחפש מבנה קרוב עם מרחב מוגן, אם אין מבנה עדיף להישכב על הבטן ולכסות את הראש עם הידיים. אם נמצאים ברכב, יש לצאת ממנו אחרי שהנהג עצר עצירה מוחלטת, לראות אם יש מבנה קרוב להיכנס אליו או להגיע למדרכה, לשכב על הבטן ולכסות את הראש עם הידיים. להזכיר כי עדיף להישאר בבית אם ניתן. כדאי לזכור שאין להימצא במעלית בזמן אזעקה וחשוב לצאת ממנה לאחת הקומות כמה שיותר מהר.

  3. לפשט את המצב: מומלץ לדבר על האירועים האחרונים בצורה הכי פשוטה וברורה. חשוב לנסות ולהרגיע עד כמה שאפשר חששות שמתעוררים.

  4. לעודד שמירה על שגרה: יש בשגרה הרבה ביטחון. מצד שני אפשר בהחלט לבטל תכנונים של פעולות לא נחוצות, בעיקר בהתאם לאופן שההורה מתמודד עם המצב. אם יש קושי ולחץ, עדיף לוותר על יציאות מהבית ולמצוא תעסוקה שתעניין ותסב את תשומת הלב.

  5. לאפשר שיחה ובעיקר להקשיב ולא לבטל חששות שעולים ולזכור שלא תמיד אנחנו חייבים לענות, לעיתים רק עצם ההקשבה מקלה. טוב להיות קשוב כדי להבין את המקום שבו האירועים האחרונים תופסים את ההורה, למשל - אם ההורה שווה נפש אין צורך לדבר על הנושא יותר מדי משום שזה רק עשוי להלחיץ.

  6. לא להשאיר לבד את ההורה המבוגר: השהיה לבד עשויה להגביר חששות ולהחריף מצבי מצוקה.

  7. שיחת טלפון שעושה את ההבדל: אם אינכם נמצאים עם ההורה, כדאי להתקשר אל ההורה כמה דקות לאחר האזעקה, לוודא שהכל בסדר, להרגיע אם צריך, לתת לו לשמוע שאתם בסדר כי הוא בוודאי דואג גם לכם. שיחת הטלפון שולחת מסר ברור שההורה אינו לבד ויש בזה כדי לסייע רגשית.

  8. רשימת מספרי חירום: לדאוג לרשימה ברורה ומסודרת של מספרי חירום הכוללת:
  • מספרי טלפון של בני המשפחה
  • משטרה מוקד חירום (100) ומוקד רגיל (110)
  • מד"א: 101
  • כבאות אש: 102
  • פיקוד העורף: 104 (כבדי שמיעה יכולים לשלוח SMS 0529415521)
  • זק"א: 1220
  • רשות מקומית: 106
  • חברת החשמל: 103
  • משרד הרווחה, מוקד חירום: 118
  • המשרד לאזרחים ותיקים, מוקד חירום: 8840*
  • ·         בריאות:
  • משרד הבריאות, האגף לשעת חירום: 03-6932315 ,03-6932312 ,03-6932323
  • שח"ל: 03-5625555, 1-800-444666, 1-800-221818
  • נטל"י: 03-7961111, 1-800-800666
  • שירותי בריאות כללית: 2700*, 1222-2700
  • מכבי שירותי בריאות: 3555*, 1700-505353
  • קופת חולים מאוחדת: 3833*
  • קופת חולים לאומית: 1700-507-507
  • ·         עזרה נפשית:
  • ער"ן, מוקד מידע בנושא מצוקה נפשית: 1201 (09-8621201)
  • עמותת שקל, "בנפשנו": 02-6722554
  • נט"ל (נפגעי טראומה לאומית): 1800-363-363

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא