1 יול 2020

מה חשוב לדעת כאשר מלווים הורים לבדיקות גם בימי קורונה

ליווי לבדיקות, לרופאים ולמרפאות היא בין המשימות החשובות של בן המשפחה המטפל והוא מסייע לכל המעורבים. ריכזנו עבורכם את מה שחשוב לדעת כדי למקסם את התועלת גם בימי קורונה

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 4 דקות

ליווי בן המשפחה לרופא, לטיפולים, למרפאות ולבדיקות הוא בין המשימות החשובות של בן המשפחה המטפל. לא פעם הוא גוזל זמן רב ומשאבים ועם זאת רבים היתרונות על החסרונות. מעבר להקלה שיש בזה להורה והסיוע הלוגיסטי, ההליכה המשותפת עם ההורה היא גם מסר ברור שאכפת לנו ושאנחנו לוקחים חלק. הליווי חשוב גם לתחושת הביטחון של בן המשפחה, הליווי הוא עוד שכבת הגנה בתקופה שהיא לא פעם "שבירה".

מעבר לצרכים של בן המשפחה שמתמלאים בעצם הליווי, להליכה המשותפת יש גם צד פרקטי. עבור בן המשפחה המטפל זוהי הזדמנות לשאול שאלות שיעזרו בהיערכות ובהתמודדות עם המצב הרפואי וגם להיות בטוח שכל הנושאים שדורשים התייחסות מקבלים התייחסות. לרוב רופאים יקבלו בברכה בן משפחה מטפל ומעורב שביכולתו לסייע להשלים את התמונה. אם ישנם נושאים אותם אינכם מרגישים נוח לשאול את הרופא בנוכחות בן המשפחה, עשו זאת באמצעות דרכי תקשורת אחרות, כמו אתר הקופה או בכל דרך אחרת, שתהיה נוחה לרופא המטפל.

ריכזנו עבורכם נקודות שחשוב לבן המשפחה המטפל לזכור בעת ליווי בן המשפחה לרופאים, בדיקות, טיפולים ומרפאות. עם זאת, חשוב לזכור כי בתקופה הנוכחית, בשל הקורונה, מומלץ להמעיט ביציאה מהבית שלא לצורך גם בתחום הרפואי:

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

קשר טוב עם הרופא מסייע לרופא להבין טוב יותר את המטופל וגם לבן המשפחה להבין טוב יותר את המצב

קשר טוב עם הרופא מסייע לרופא להבין טוב יותר את המטופל וגם לבן המשפחה להבין טוב יותר את המצב

הכנה ושיתוף

אחד מכללי ההתנהלות החשובים של בן המשפחה המטפל היא לערב את המטופל עד כמה שאפשר בכל התחומים. עדכנו את בן המשפחה באופן קבוע לגבי הטיפולים ובהתאם לבדיקות המומלצות. בהחלט מומלץ לערוך לוח שבועי של הטיפולים, הבדיקות או התורים לרופאים הצפויים בכל שבוע. תקשורת טובה בנושאים הרפואיים מאפשרת לבן המשפחה להיות עם היד על הדופק ולשים לב לכל שינוי.

למרות שאתם מדברים על זה והכל כתוב, לא פעם בן המשפחה עשוי לשכוח או להתבלבל. לכן חשוב להזכיר בתחילת השבוע לבן המשפחה על כל מה שצפוי, להזכיר שוב יום לפני הבדיקה וביום הבדיקה עצמו לתת עוד התראה. לפני הבדיקה זכרו להגיע בזמן כדי להכין את ההורה, לא פעם למרות כל ההכנות ההורה ישכח או לא יהיה מוכן וכדאי גם לחשב את זה כאשר מחשבים את הזמן הנדרש להגיע לתור.

לשוחח לפני הבדיקה

חשוב לדבר עם ההורה לפני הבדיקה, להזכיר לו לאיזה רופא הולכים ולהציע לכתוב יחד רשימה של כל התלונות, השאלות או הנושאים המטרידים אותו שנמצאים בתחום עיסוקו של הרופא.

לקחת תיק רפואי

חשוב לשמור על תיק רפואי מעודכן וזמין גם באופן מקוון. רצוי שהתיק הרפואי יכיל את המידע בחלוקה לתחומי:

  • מעקב תרופות שכולל את כל התרופות, הקבועות והזמניות, המינון, הרופא הרושם ומדוע ניתנה התרופה

  • רשימת כל הרופאים המטפלים ותחום העיסוק שלהם (גריאטר, קרדיולוג, אנדוקרינולוג, רופא עיניים

  • כל האבחונים, הבדיקות, הטיפולים והאשפוזים שההורה עבר

  • ריכוז תלונות של ההורה ותאריך

את התיק הזה מומלץ להציג בפני הרופא בכל פגישה, הוא עשוי לסייע מהותית לרופא בהערכה.

בן המשפחה המטפל הוא החוליה המקשרת גם מול הרופא
בן המשפחה המטפל הוא החוליה המקשרת גם מול הרופא

מה קורה כשההורה מחליט להציג ש"הכל בסדר"?

לא פעם בני משפחה מלווים נתקלים בסיטואציה בה יושב בן המשפחה מול הרופא ומציג הצגת תכלית שמהותה שהכל בסדר. חשוב לדבר עם ההורה לפני שהולכים לרופא, להזכיר להם שאתם לצדם ושחשוב לספר לרופא את הכל – תסמינים, כאבים, קשיים ולא לחשוש משום שהמטרה של הרופא היא לעזור. כאשר ההורה מעמיד פנים שהכל בסדר, אפשר להזכיר בעדינות מקרים שבכל זאת פחות בסדר, או להוציא את תיק המעקב שאתם מנהלים ולתאר לרופא מקרים ותלונות שרשמתם בו. אפשרות נוספת היא לפנות אל הרופא דרך אתר הקופה או בטלפון לפני התור ולהעלות את כל הנושאים המטרידים כדי שהרופא יידע אבל ההורה לא ירגיש מובך.

לא להתבייש לשאול שאלות

ידע הוא כוח חשוב עבור בן המשפחה המטפל, לכן אל תהססו לשאול את הרופא כל שאלה שנראית לכם רלוונטית, לבקש ממנו לחזור שוב על דברים שלא היו מובנים לכם ולרשום את הנחיות הטיפול שהרופא מנה כדי להיות בטוחים שיש לכם את כל המידע שצריך.

הנחיות מיוחדות בזמן קורונה

כששוקלים להגיע או מגיעים בפועל למוסד רפואי כלשהו, לפני הכל יש לבחון את ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות וקופות החולים בקשר להגעה ואמצעי זהירות.

כיום (יולי 2020), פעילות בתי חולים ומרכזים רפואיים חודשה, לרבות פעולות אלקטיביות, טיפולים של מקצועות הבריאות ורפואה משלימה. עם זאת לגבי אוכלוסייה בסיכון, ובפרט קשישים, קיימת עדיין העדפה ברורה ל"רפואה מרחוק". לכן יש להתייעץ טלפונית או האופן מקוון עם הרופא המטפל ולעבור יחד עם כל הטיפולים שיש לדחות, טיפולים שניתן לעבור בבית וטיפולים שיש לבצע בכל זאת.

במקרה של צורך בבדיקה או טיפול רפואי חשוב לשמור על עטיית מסכה המכסה את הפה והאף, חיטוי ידיים וכמובן שמירה על מרחק פיזי של 2 מטר מאנשים זרים. ליווי מותר רק לאדם אחד ועליו להשתמש במסכה לאורך כל הזמן ובכפפות בחדר הבדיקה או הטיפול.

טיפולי שיניים

לפני קבלת החלטה – האם להגיע לטיפול כזה או אחר או לדחותו – מומלץ תמיד להתייעץ עם הרופא כדי להיות בטוחים שלא תהיה החמרה בגינה וכדי לבחון תועלת מול סיכונים. במקרים בהם בעיית שיניים פוגעת בתפקוד היומיומי יש חשיבות להגיע לטיפול.

במקרה שיש צורך להגיע לרופא, נסו לקבוע טור לתחילת היום או סופו כדי להימנע ממפגשים מיותרים של עוד מוזמנים, יש לשמור על שימוש במסכה בחדרי ההמתנה ולנהוג לפי הוראות הרופא. אם יש צורך במלווה גם בחדר הטיפולים עליו להיות עם כפפות ומסכה.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא