30 ינו 2020

להתכונן עם ההורה לחורף

כאשר הקור בחוץ גובר קשה יותר לשמור על חום הגוף בבית ובחוץ, אז איך נשמור על ההורים בטוחים ועד כמה שאפשר בריאים בחורף? באמצעות הטיפים הפרקטיים הבאים – לגזור ולשמור

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 5 דקות

כמו בתחומי חיים רבים, גם בתחום הטיפול בבן המשפחה ובפרט בהורה המבוגר, יש להיערך נכון לחורף. למרות שבישראל החורף יחסית למדינות קרות קל יחסית, בכל זאת החשיפה לקור מוגברת ותנאי מזג האוויר קיצוניים יותר. כאשר מדובר בהורה המבוגר יש לזכור שלבד מהתנאים הסביבתיים, כמו קור או סכנת החלקה גבוהה, ישנם גם תנאים אישיים שיש לקחת בחשבון, כמו: ירידה בחום הגוף, ירידה בתפקוד המערכות לוויסות החום, ירידה בתחושת הקור ולרוב גם ירידה בפעילות.

למניעה תפקיד חיוני בטיפול בהורה בחורף ויש מספר פעולות שבן המשפחה המטפל יכול לעשות כדי לסייע להורה מהותית ולהיטיב עם הטיפול בחורף. אספנו עבורכם עצות מועילות וקלות ליישום לטיפול בהורה בחורף:

על מה לחשוב בבית?

תאורת חירום: למקרה של הפסקות חשמל רצוי שתהיה תאורת חירום טעונה, או לפחות פנסים, בכל חדרי הבית, כולל השירותים.

מים חמים: התקנת טיימר לדוד חשמלי מאפשרת את חימום המים בלי צורך לזכור להפעיל את הדוד ומונעת פיצוץ הדוד אם שוכחים לכבות אותו. 

תקשורת: במקרים של הפסקות חשמל או מקרי חירום חשוב שתהיה להורה המבוגר דרך לתקשר לכן מומלץ להתקין טלפון קווי שאינו מצריך חשמל וגם מטען נייד לסוללת הטלפון, או סוללת חירום.

החלפת מנעול: התקנת מנעול עם מפתח built-in לדלת מבפנים תמנע מצב של חוסר אפשרות להיכנס לדירה במקרה הצורך. 

לחצן מצוקה: לרשימת הסכנות בבית מצטרפת בחורף האפשרות של היפותרמיה (ירידה משמעותית של חום הגוף), אם מהעדר חימום או מנפילה ושכיבה ממושכת על רצפה קרה. לחצן מצוקה המחובר לשעון שנמצא על פרק כף היד, יסייע משמעותית ליכולת להזעיק עזרה. חשוב שתיק רפואי מקוצר יהיה בכל זמן עם ההורה ובו פרטים אישיים של ההורה, מצב בריאותי, רשימת תרופות ומחלות ושמות, דרגת קרבה ומספרי טלפון של מספר אנשי קשר מהמשפחה.

ועוד דבר: שמירה על קשר יומיומי חיונית בחורף, לכן מומלץ לערוך רשימת תורניות של ביקורים אצל ההורה לבדיקת מצבו באופן קבוע ולשמירה על קשר, גם הבדידות מעיקה יותר בחורף.

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.



שמירה על קשר, גם טלפוני, היא אמצעי חשוב להפגת הבדידות 

 

חימום בתוך הבית

בית אטום הוא בית מוגן: אי אפשר להמעיט בחשיבות האיטום בשמירה על חימום הבית. יש לבדוק את הפתחים, חלונות ודלתות ולדאוג לאטימתם אם באמצעות שיפוץ, סתימת חללים פרוצים, או הגנה באמצעות יריעות ניילון אטומות.

חימום: חשוב לדאוג לחימום בטוח ולהימנע משימוש בתנורי סליל ומפזרי חום. אם מכשירי החימום מיושנים או מסוכנים מומלץ, אם ניתן, להחליפם ומומלץ לבחור במוצרים שאינם "זוללי חשמל".

לאזן טמפרטורות: חשוב לשמור על טמפרטורת חימום מאוזנת בתוך הבית ולא לחמם יתר על המידה. טמפרטורת החדר הרצויה צריכה לנוע בסביבות ה-25 מעלות.

אוורור: הקפידו לאוורר את החדר ולאפשר תחלופת אוויר, חשוב שההורה ינשום אוויר מח בעיקר בתקופה כמו החורף בה לרוב מתמעטות היציאות מהבית. אוורור מסייע במניעת מצבים של מחסור בחמצן או הרעלות גז ומונע לחות בבית.

חימום חדר האמבטיה: חימום חדר האמבטיה הוא חיוני לחורף, את מכשיר החימום מומלץ לתלות גבוה ורחוק מכל מגע עם מים.

רפואה מונעת

חיסון נגד שפעת: חשיבות החיסון השנתי נגד שפעת גדולה ובעיקר בקרב קבוצות החיסון, ביניהן האוכלוסייה המבוגרת. בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני ההתחסנות.

חיסון נגד דלקת ריאות: חיסון זה אינו חיסון חובה, הוא ניתן פעם אחת ומומלץ לרוב לכל מי שעבר את גיל 65 ולחולים כרוניים. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל אם יש צורך בחיסון. 

להרחיק חולים: מערכת החיסון חלשה יותר עם הגיל לכן יש להימנע ממגע עם אנשים חולים, בין אם בני משפחה, מטפלים, אנשי מקצוע ועוד. כל שהסביבה תהיה הריאה יותר כך יפחתו הסיכונים למחלות.

שמירה על היגיינה: חשוב לא לוותר על מקלחות והחלפת בגדים בכל יום גם בחורף.

שמירה על לחות העור: הקור וחימום הבית עשויים להביא להתייבשות של העור, לכן מומלץ להשתמש במוצרי לחות טובים לשמירה על העור. 

 


חשוב לחסן נגד שפעת כל שנה ובזמן 

הבגדים שמחממים את האדם

קשישים נמצאים בסיכון גבוה יחסית להיפותרמיה (אבדן חום גוף מתחת ל-35 מעלות), לכן חשוב מאוד לשמור על חום גוף תקין. תחושת הקור נעשית קהה יותר עם הגיל וגם היכולת לווסת את חום הגוף יורדת. לכן יש לשמור על חום הגוף עד כמה שניתן. יש להבחין בין לבוש בבית ומחוצה לו:

בבית לבישת מספר שכבות דקות בהתאם למזג האוויר יכולה בהחלט לסייע בשמירה על חום הגוף. חשוב לשים לב שהבגדים אינם מגבילים את התנועה. חשוב לדאוג לאזורים הפריפריאליים כמו הידיים וכפות הידיים והרגליים וכפות הרגליים. בזמן מנוחה בהחלט אפשר להתכסות בשמיכה, רק להקפיד שלא ללכת עמה ברחבי הבית מחשש לנפילות.

מחוץ לבית יש להקפיד על לבוש חם, אטום לגשם עד כמה שניתן, עם נעליים בעלות סוליות נגד החלקה, כפפות, גרביים חמים וכובע. בהחלט יש לשקול הוספת אמצעי עזר להליכה בחורף במיוחד, אם מקל הליכה או הליכון להגברת היציבות.

להניע את הגוף

בחורף הנטייה להישאר בבית גוברת מסיבות שונות, אם בשל הקור, סכנת ההחלקה, תחושת תשישות, פחדים ועוד. עם זאת פעילות גופני, בהתאם ליכולת, חשובה לתפקוד טוב יותר, שיפור זרימת הדם לאיברי הגוף השונים, חימום הגוף ושיפור מצב הרוח. מומלץ לצאת ולחלץ איברים בזמני הפוגה של מזג האוויר, אבל גם בבית ניתן להניע את הגוף.

תרופות

בחורף, כשמזג האוויר לא פעם סוער, יש לשים לב לא להגיע לרגע האחרון עד ששמים לב שהתרופות נגמרות ולהתכונן בזמן. חידוש מרשמים קבועים ניתן לעשות גם באתרי קופות החולים ובאפליקציות.

ומה בצלחת?

התזונה היא אחת הדרכים החשובות לשמור על הגוף לסייע למערכת החיסונית. חשוב לשמור על תזונה נכונה גם בקיץ ולא להתפתות לפחמימות ריקות.

ניתן להכין מנות מבושלות מספר ימים מראש ואף לחלק למנות כדי להקל על החלוקה והחימום, בוודאי לקראת ימי סערה.

כדאי גם להקפיד על אכילת ירקות ופירות, אם מותר, המספקים לגוף ויטמינים ומינרלים כמו ויטמין C, ויטמין A ואבץ המסייעים למערכת החיסונית.

למרות הקור חשוב להקפיד לשתות מים כי דווקא בחורף כשהצמא פחות מורגש, הנטייה להמעיט בשתייה גדלה ועמה עולה הסיכוי להתייבשות. ההמלצה הכללית היא שתיה של בין 8 ל-10 כוסות מים ביום אלא אם כן הוראות הרופא אחרות בהתאם למצב הרפואי. 

שנעבור את החורף בשלום

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא