18 יונ 2020

5 דרכים לגיוס אופטימיות בזמן קורונה

משבר הקורונה מעורר באופן טבעי חששות ולחצים אצל בן המשפחה המטפל, אבל במקביל ניתן למצוא לא מעט סיבות לאופטימיות. איך מגייסים אופטימיות? באמצעות 5 דרכים קלות ליישום

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

הסגר בעקבות משבר הקורונה אמנם מאחורינו, אבל למרות ההקלות אנחנו עדיין נמצאים בתקופת קורונה והמשבר עוד לא מאחורינו- אנחנו עדיין מגששים את דרכי היציאה. משבר הקורונה והסגר הביא עמו לא מעט אתגרים לכולנו ובוודאי לבני המשפחה המטפלים, שנאלצו להתמודד עם הריחוק והניתוק מבן המשפחה שדורש סיוע ואינו מתגורר תחת אותה קורת גג – אם בביתו ואם במוסדות הגריאטריים שסגרו את דלתותיהם לעולם החיצון.

למרות המגמה החיובית והשיפור במצב, עדיין מלווים את כולנו חששות בריאותיים ("גל שני") וכלכליים, הצורך להגן על בני המשפחה המבוגרים שנמצאים בקבוצת הסיכון נשאר בעינו וכמובן אי הוודאות. ההתמודדות עם הרגשות השליליים והמורכבים האלה אינה פשוטה ודורשת לא מעט אנרגיות. עדיין כולנו מכוונים לשאלות כמו: כיצד להתמודד עם המצב, מה יהיו ההשלכות, איך לייצר שגרה. הקושי הוא "פרצה קוראת לגנב" עבור הפסימיות, כלומר הנטייה לחשוב מחשבות שליליות וכך לרוב נוצר מעגל שלילי שמזין את עצמו. התשובה לזה היא אופטימיות, אופטימיות שתסייע לנו, בני המשפחה המטפלים וגם ליקירים שלנו, שזקוקים לזה לא פחות. בניגוד לגורמים מדבקים אחרים, באופטימיות דווקא כדאי להידבק.

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.
אינטראקציה חברתית מסייעת בשמירה על האופטימיות בוודאי בזמן קורונה

אינטראקציה חברתית מסייעת בשמירה על האופטימיות בוודאי בזמן קורונה


איך מגייסים אופטימיות בימי קורונה? באמצעות הדרכים הבאות:

1. אורח חיים בריא

זה לא סוד שאופטימיות אינה רק עניין נפשי, גם הגוף זקוק לתמיכה חיובית. לכן, מומלץ לאמץ אורח חיים בריא: שינה טובה, אכילה נכונה ופעילות גופנית. מחקרים מצאו מתאם בין אופטימיות לתוחלת חיים ארוכה ויכולת להתמודד עם מצבים מאתגרים. זו בדיוק הסיבה שחשוב עכשיו, עוד יותר מתמיד, להקפיד על: 

  • שינה רציפה של שמונה שעות

  • תזונה מאוזנת – שילוב נכון של קבוצות המזון, הימנעות ממזון תעשייתי, צריכה נמוכה של קפאין ואלכוהול וכמובן שתיית מים מרובה הן הדרך לשמור על תזונה בריאה ומבריאה.

  • פעילות ספורטיבית קבועה – פעילות ספורטיבית מעלה את רמות האדרנלין בגוף, משפרת תפקוד, מעלה את מצב הרוח ותחושת הסיפוק ואפילו משפרת תאבון ושינה.

2. להפחית צריכת חדשות ולהקפיד על צריכת מידע אמין

חשוב להיות מעודכן ולדעת מה קורה, אולם כאשר אנחנו סובבים כל הזמן סביב החדשות קשה מאוד לשמור על אופטימיות. הפתרון הוא מינון נכון. חשוב להתעדכן לאורך היום, אבל להגביל את צריכת החדשות למרות שהמידע זמין. טוב להזכיר לעצמנו שאין שינויים שמצרכים להתעדכנות בזמן אמת. צריכת חדשות מוגברת היא דרך מוכחת להגברת פסימיות וחששות. חשוב להתעדכן רק באמצעות מקורות מידע אמינים המתבססים על מקורות מהימנים ועובדות. מכיוון שגם הרשתות החברתיות הפכו למקור מידע, לא רע להגביל גם את הזמן המוקדש להן משום שלרוב הן יציגו לנו את הדהוד המחשבות שלנו וסטטוסים של מי שחושב כמונו, זה לא בהכרח עוזר, להפך, לעיתים זה יוצר עיוות בתפיסת המציאות.

3. חשיבה אופטימית בוראת מציאות

אופטימיות הופכת חשיבה חיובית למציאות חיובית. לכן לא פחות חשוב גם להזכיר לעצמנו את העובדות הבסיסיות: הקורונה אמנם אינה מחלה פשוטה, עם זאת אחוזי התמותה בישראל, עד כה, נמוכים יחסית ורובם המכריע של החולים יבריאו. ויותר מזה, בשמירה על ההנחיות אנחנו יכולים לשמור על עצמנו ועל אהובינו. אלה דברים שטוב לזכור משום שהם מחזירים לנו את ההבנה שבכל זאת יש לנו שליטה על המצב, או לפחות יכולת להשפיע לטובה. המצב כבר עכשיו משתפר, אנחנו כבר לא מנותקים וייתכן מאד שהדברים ילכו וישתפרו מכאן. לכן רצוי לא להיכנע למחשבות מבוססות פחד שאינו בהכרח רציונלי.

כבר אפשר להיפגש גם אם צריך להיזהר וזה כבר יותר טוב

כבר אפשר להיפגש גם אם צריך להיזהר וזה כבר יותר טוב

4. לקבוע אתגרים

כשמדברים באופן כללי על הקורונה, האתגר נראה גדול ולעיתים אף בלתי אפשרי. אולם אם נקבע לעצמנו אתגרים קטנים על בסיס יומי נוכל גם לחזק את תחושת המסוגלות העצמית ולהוכיח לעצמנו שאנחנו יכולים וגם לתת משמעות לעשיה ולהימנע מתחושת שעמום שלרוב תגרור מחשבות שליליות. רשימת "דברים לעשות" יומית היא תכנית פעולה ותכנית פעולה היא כבר סיבה טובה להשקיע אנרגיות במשהו חיובי.

5. לתרגל חשיבה חיובית

כשמחפשים דברים טובים מוצאים אותם. לכן הקדישו כמה דקות בכל יום לחשוב גם על הדברים הטובים בחיים. הבחירה על מה לחשוב היא שלנו ולכן לתרגל את עצמנו לברך על הקיים גם כשקשה מאפשרת לנו לקבל פרופורציות ולהתמקד במה שניתן לעשות. לדעת לקבל את הקושי זה חשוב, אבל יש לזכור שהקושי אינו עונש אישי ואינו מכוון אלינו.      

אם חושבים על זה הקורונה לימדה אותנו עד כמה תכניות לטווח ארוך יכולות להשתבש – אפשר להתעצב על זה ואפשר לראות בזה הזדמנות להיזכר שיש ליהנות גם מהרגע ולא להתעכב רק על מה שאין, אלא בעיקר על מה שיש.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא