28 נוב 2019

מה שעזר לי להילחם במיגרנות היה שינוי בתזונה

אסף אברמוביץ' סובל ממיגרנות כבר כמעט 30 שנים. אחרי שניסה קשת רחבה של טיפולים, החליט לשנות כמה מהרגלי התזונה - התוצאה הפתיעה אפילו אותו

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

עד גיל 16 הכל אצל אסף אברמוביץ' (44) היה כרגיל - גיל התבגרות, תכנונים לגיוס, מחשבות על בנות ולימודים כדי שאמא תהיה מרוצה. בגיל 16 כל זה השתנה, כאשר הופיעה המיגרנה הראשונה. “פתאום הרגשתי כאב עז בראש, מעין דפיקות כאלה שהוציאו אותי מפוקוס ושיבשו את היכולת שלי להמשיך לתפקד כרגיל. כשתיארתי לאמא שלי מה אני מרגיש, היא מיד אמרה שזו מיגרנה, כיוון שגם היא 'אחות לצרה'. אני זוכר שהתחלתי לקחת משככי כאבים כדי לעמעם מעט את הכאב, אבל זה לא ממש עזר".
 

ככל שכאבי הראש הפכו תכופים יותר, כמות משככי הכאבים שנדרשה כדי להתמודד עם הכאב גדלה. “הגעתי למצבים שבהם אני כמעט שותה משככי כאבים בטיפות כדי להרגיע את הכאבים", מספר אסף. “הבעיה הייתה שכלום לא ממש עזר. הרגשתי שאני לוקח עוד ועוד כדורים, אבל הכאב נרגע רק לפרק זמן קצר. בשלב הזה החלטתי לנסות ולטפל במיגרנות באופן שונה. ניסיתי טיפול תרופתי שונה, פניתי למרפאת כאב ואפילו ניסיתי טיפולי רפואה אלטרנטיבית. בפועל שום דבר לא עזר".
 

כאבי הראש של אסף באים לידי ביטוי במעין לחץ שמתרכז באזור העיניים והרקות. “לפני המיגרנה יש לי מעין AURA, כלומר ראיה מעט מטושטשת ואז אני יודע שההתקף קרוב", הוא מספר. "בשיאו של ההתקף  אני מרגיש כאילו העיניים שלי יוצאות מהמקום, אני מותש מההתמודדות עם כאב הראש ולא מסוגל לסבול כשנוגעים בי, גם אם זה נגיעה קלה שמנסה לנחם. בזמן התקף, גם האור מאוד מפריע לי. לא מדובר בהכרח על אור השמש, גם הנורית הקטנה בטלוויזיה או השעון בממיר מעצימים את תחושת הכאב. בזמן התקף אני מגיף את כל החלונות, משתדל שכמה שפחות אור יכנס, מרכיב משקפי שמש כהות ככל האפשר ופשוט שורד את היום. כשאני מגיע הביתה, בדרך כלל אני קורס למיטה, מכסה את הראש בכרית כדי ששום אור לא יצליח לחדור. השינה בדרך כלל בזמן התקף היא טרופה, כך שגם בבוקר המחרת אני קם תשוש, כשהכאב עדיין ממשיך להלום. ברוב המקרים אחרי יום או ימים ספורים הכאב נעלם כמו שהגיע. זה שלב שבו הגוף מתאושש מהכאב ומחוסר המנוחה. ככל שעוצמת ההתקף גבוהה יותר, כך גם ימי ההתאוששות ארוכים יותר".
 

התקפי המיגרנה של אסף מגיעים בדרך כלל בתקופות של לחץ. “פעמים רבות ההתקף דווקא מגיע בשלב שבו הלחץ נגמר, למשל בשבתות שבהן אני רוצה להקדיש זמן איכות למשפחה ולהוריד את הקצב מכל השבוע, דווקא אז מגיע התקף שמשתק אותי ומונע ממני לקיים את התוכניות. יש מקרים שבהם אני מצליח להתמודד עם הכאב, יוצא עם המשפחה לטייל, אבל אני מרגיש חסר אנרגיות לחלוטין. במקרים אחרים אני מעדיף להגיף את החלונות, להישאר במיטה והותיר את כל התכנונים להזדמנויות אחרות בהן ארגיש טוב יותר".
 

אסף הבין שהפתרון לכאבי הראש טמון אצלו. “שמתי לב שכאשר אני אוכל מוצרים שמנים כמו חטיפים, כאבי הראש מגיעים בתדירות גבוהה יותר. התחלתי להפחית במאכלים שמנים ואז שמתי לב לשני דברים. קודם כל התחושה הכללית שלי השתפרה, הרגשתי פחות כבד אחרי הארוחות ויותר אנרגטי. הדבר השני היה שתדירות המיגרנות פחתה באופן משמעותי. המשכתי בתזונה הזו והפחתתי עוד מוצרים, דוגמת בשר אדום שמן ומשקאות המכילים קפאין. זה הוכיח את עצמו. תדירות ההתקפים פחתה וגם העצימות שלהם ירדה. כיום אני משתדל לאכול כמה שפחות מהמאכלים האלו ולשמור על תזונה מאוזנת. בדרך הזו, כבר ארבע שנים שאני מצליח להפחית את תדירות ההתקפים וגם את העוצמה שלהם. אם בעבר המיגרנות היו על בסיס שבועי, היום המיגרנה היא אחת לכמה שבועות וזה הבדל עצום. מבחינת עוצמה, אם בעבר ההתקפים אילצו אותי לשנות תכנונים, אפילו במידה רבה פגעו מהותית בתפקוד שלי, היום לרוב מספיקים משככי כאבים ואני יכול להמשיך – אני מתפקד וזה שיפור עצום באיכות החיים."


כתב ויתור: תוכן זה מייצג את דעות המחברת ולא בהכרח משקף את אלה של טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ ("טבע"). באופן דומה, טבע אינה משפיעה על אי אילו מהמוצרים או מהתוכן הקשור לאתר האינטרנט האישי או רשתות המדיה החברתית של המחברת, או אלו של Healthline Media, ואינה תומכת בהם. האנשים שכתבו תוכן זה קיבלו את שכרם מ-Healthline, בשמה של טבע‚ בעבור תרומותיהם. כל התוכן הוא לצרכי מידע בלבד ואין לראות בו עצה רפואית.

סיפורים נוספים באותו הנושא

 

icon-blue-folder

למעבר לכל הכתבות והמאמרים