הכירו את האגודה לזכויות החולה: עוזרים לשנות גורלות

האגודה לזכויות החולה בישראל, מסייעת במימוש זכויות המטופל/ת במערכת הבריאות, פועלת לשינוי מהותי של המציאות עבור המטופל/ת והמשפחה. יסמין ענבר, מנהלת העמותה, מספרת על האגודה ומשתפת ב-4 כללים שחשוב לזכור

זמן קריאה ממוצע: 5 דקות

"האגודה לזכויות החולה" פועלת בתוך מערכת הבריאות, כלומר משרד הבריאות, בתי החולים וקופות החולים, בתחום סל השירותים שהמדינה מעמידה לזכות תושביה, סל עליו כולנו משלמים מתוקף חוק ביטוח בריאות ממלכתי. בפועל סל הבריאות מכיל מוצרים ושירותים שונים, ואלה כוללים מגבלות וחריגים ובתוך כל זה, לא תמיד כולנו יודעים מהן הזכויות המגיעות לנו כמטופלים או כבני משפחה מטפלים. כאן נכנסת האגודה לזכויות החולה, שבמסגרת תחומי פעילותה מציעה מידע, סיוע וליווי בדרך למימוש הזכויות," אומרת בחיוך יסמין ענבר, מנהלת האגודה.

ליווי וסיוע במאבק על הזכויות

 

"אנחנו באגודה לזכויות החולה מקבלים פניות פרטניות ומטפלים בהן. הרבה פעמים מי שעוסק בזה הם בני המשפחה ולא המטופל עצמו מכל הטעמים הברורים. זו תקופה מורכבת עבור הפונים והיכולת שלנו לעזור ולמצוא דרך יוצרת הבדל עצום. אם למשל אדם סורב בקבלת התחייבות לטיפול או תרופה שהומלצו לו והוא ניצב חסר אונים מול הסירוב ואין לו מושג שיש לו אפשרות לערער על ההחלטה. או למשל כשאדם מבוגר עבר תאונה, יש מצבים בהם בית החולים ימליץ על אשפוז סיעודי עם השחרור מבית החולים ואילו המשפחה מרגישה שיש אפשרות לשקם. ההתלבטות הזו אינה פשוטה וכשמגיעים אלינו אנשים במצב כזה אנחנו מציעים להם לבקש חוות דעת שניה, לבחון אפשרות של מבחני שיקום. המימון לחוות הדעת אמנם פרטי, אך בית החולים חייב לאפשר את הבדיקה ולשתף בתיק הרפואי. לא תמיד המצב הוא שחור או לבן. עבור המשפחה ההפניה למוסד סיעודי נתפסת לפעמים כסוג של ויתור ואובדן התקווה, אך הם אינם מודעים לאפשרויות נוספות. משפחות ומטופלים נוטים להתייחס לתשובה שקיבלו מבית החולים או מהקופה כמוחלטת, חקוקה באבן. בחלק מהמקרים המעורבות שלנו בעלת פוטנציאל לשנות גורלות וזה מהותי," מסבירה יסמין ענבר.

מה עושה האגודה לזכויות החולה?

 

"צריך לזכור שלא תמיד האינטרסים של המערכת מיושרים עם האינטרסים של האדם הפרטי. לפעמים, מבחינת המערכת טיפול רפואי יינתן במקום שנוח לקופת החולים אבל גם למטופלים יש זכויות ואפשרות בחירה. בלעדינו המטופל עשוי להרים ידיים, אנחנו מנסים לשנות זאת, לעודד אנשים לפעול למען הבריאות שלהם, לדרוש את מה שמגיע להם. בעיני זו פעולה חשובה, ויש בה גם ממד מרגיע עבור המטופל ומשפחתו. בתקופה כל כך מורכבת ועמוסה, השינוי הקטן הזה, לכאורה, עצום עבור המטופל. אנחנו לא יכולים להבטיח שתמיד נצליח, אבל אנחנו מנסים בכל דרך ובודקים את כל האפשרויות."

"מי שמגיע אלינו לא יודע את היקף זכויותיו או שלא מצליח להשיג אותן כי ההתמודדות מול המערכת מורכבת, והביורוקרטיה לעיתים מתישה. גם במקרים מובהקים יכול תהליך המימוש לגרום לאנשים להתייאש ולהרים ידיים. לכן לפעמים אנחנו נאלצים להשתמש בטרמינולוגיה של מאבק. אנחנו נלחמים למען הזכויות כי פשוט לא תמיד קל לממש אותן, גם כשהן מגיעות ובטח לאדם יחיד במצב שביר מול מערכת גדולה ולפעמים שרירותית," מסכמת יסמין ענבר.

 

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

 


חשוב לשנות גישה, להיות אקטיביסטית ולא להתייאש, יסמין ענבר

 

יסמין מציעה לזכור 4 כללים חשובים למטופלים ומשפחותיהם בכל הנוגע לזכויות המטופל/ת:

  1. להיות אקטיביים  – אם האחריות על ניהול הטיפול הוטלה עליך, או לקחת אותה על עצמך, חשוב לא להיות פאסיבי/ת. בן משפחה מטפל צריך להיות אקטיביסט, ללמוד את הנושא באתרים הרלוונטיים (כל הבריאות, כל זכות , אתרי הקופות וגו').
  2. להתעקש על מה שמגיע  - למערכת אין אינטרס מיוחד להילחם על הזכויות הפרטניות של כל מטופל/ת, אבל לכם יש. אפשר לפנות לפניות הציבור בקופות, לנציבת הקבילות במשרד הבריאות ועוד.
  3. לשאול ולהיעזר – לרוב, אחרים כבר התמודדו עם המצב שלכם ולכן שווה להתיייעץ ולהיעזר באירגוני חולים וגורמי סיוע אחרים. הרימו טלפון, שילחו מייל, שאלו בפורום, זה יכול לחולל שינוי אמתי. *לאיתור ארגון סיוע רלוונטי אפשר תמיד לפנות אלינו.
  4. לשנות גישה בכל הנוגע לזכויות – חשוב לזכור שאף אחד לא עושה לכם טובה – זה מגיע לכם וזכותכם לדרוש את הטוב ביותר עבורכם ועבור הקרובים לכם.

האגודה לזכויות החולה – תעודת זהות


תחום עיסוק


האגודה היא ארגון הגג של ארגונים ועמותות העוסקים בתחום זכויות החולה ופועלת לקידום המודעות הציבורית בנושא. תחום עיסוקה הינו זכויות החולה במערכת הבריאות, שמירה על זכויותיו והרחבתן לצד סיוע פרטני במיצוי הזכויות הרפואיות במערכת הבריאות.

 

קצת על האגודה לזכויות החולה


האגודה לזכויות החולה היא ארגון ללא מטרות רווח שהוקם ב-1996, בסמוך לחקיקת חוק זכויות החולה, אשר היתה שותפה בחקיקתו. מטרת האגודה היא מימוש זכויות מטופלים ובני משפחותיהם במערכת הבריאות. מעבר לפעילות פרטנית במענה לפניות, האגודה מובילה את המאבק הציבורי לשמירת זכויות החולה, מימושן והרחבתן. בנוסף פועלת האגודה להנגשת מידע לציבור ולהעלאת המודעות הציבורית לזכויות החולה וכן מובילה קואליציה רחבה של אירגוני חולים.

 

האגודה לזכויות החולה פועלת לשמירה על זכויות המטופל במערכת הבריאות בשלוש דרכים:

 

ידע וטיפול פרטני - ברמת הפרט, מתנדבי העמותה מעניקים מענה פרטני לפניות של משפחות, מטפלים או מטופלים בתחומים הקשורים למערכת הבריאות ולא בנושאים הקשורים לביטוח לאומי. פניות נעשות דרך אתר האינטרנט, הפורום, הקו פתוח והמוקד פרונטלי בבית החולים שיבא וכל אחת מקבלת תשובה, ליווי וסיוע ובמקרה הצורך גם פועלת בשם הפונים. בנוסף האגודה מפרסמת מידע רלוונטית ופועלת ליידע מה מגיע לפונים וגם לסייע במיצוי הזכויות.

 

פתרון בעיות ברמת המקרו – האגודה מנסה ליצר שינוי עקרוני ורוחבי במערכת הבריאות בכל הקשור למטופל, לשמירה על זכויותיו והרחבתן. האגודה לזכויות החולה מזהה בעיות עקרוניות במערכת, שרלוונטיות לציבור הרחב או לקבוצה ומצריכות שינוי או הוספה של נהלים, ופועלת בהתאם, דרך חקיקה (כמו החוק לזכויות החולה), או תיקוני חקיקה (למשל הזכות למלווה בטיפול רפואי) או שינויי נהלים. האגודה פועלת בנושאים מהותיים שמשנים מציאות לציבור הרחב, בפעילות בכנסת, מול משרד הבריאות, בתקשורת, בקידום סוגיות רלוונטיות ואף למניעת קיצוצים בתקציבי המערכת.

 

ריכוז קואליציה של ארגונים למען חולים – יש בישראל לא מעט ארגונים הפועלים למען מטופלים ומשפחות במצבים רפואיים ספציפים, האגודה לזכויות החולה מהווה מעין ארגון גג. האגודה מעניקה סיוע ברמת הנושא או הארגון: ייעוץ ותמיכה בקידום פעילות או סוגיה, חיבורים בין ארגונים לקידום מטרות משותפות, חיבור עם הנהלת משרד הבריאות, מפגשי למידה מקצועיים, הנגשת מידע עדכני לאירגונים (נהלים, חוזרים וכו), , והובלת מהלכי רוחב משותפים הנוגעים לכלל האירגונים (כגון הגדלת סל התרופות או תקציב מערכת הבריאות בכלל – במסגרת קמפיין 5 מיליארד לבריאות).

 

יצירת קשר עם האגודה לזכויות החולה:


טלפון הקו החם: 03-6022034
טלפון מוקד האגודה בביה"ח שיבא: 03-5302312
אתר: http://www.patients-rights.org או דרך פורום אתר האגודה, או דרך יצירת קשר באתר
פייסבוק: דף האגודה לזכויות החולה
דוא"ל: info@patients-rights.org
פקס: 03-6021878
שעות פעילות במוקד בביה"ח שיבא: ימים א'-ה', בין השעות 9:00 עד 13:00.
אזור פעילות: ארצי

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא