הכירו את עמותת ער"ן - מישהו שיקשיב לקושי

עמותת ער"ן, המעניקה שירותי עזרה ראשונה נפשית בטלפון ואונליין, היא יד מושטת ואוזן קשבת גם לקושי של בני משפחה מטפלים. ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית, מספרת על העמותה ונותנת 5 טיפים להתמודדות עם הקושי הנפשי הכרוך בלהיות בן משפחה מטפל

זמן קריאה ממוצע: 5 דקות

"אי אפשר למזוג מספל ריק," אומרת ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן, עזרה ראשונה נפשית, מרצה באוניברסיטה ומחברת הספרים 'עוצמת ההקשבה – כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר' ו-'כאב אנלוגי בעידן דיגיטלי - התמודדות חיובית עם פרידה וגירושים'. "זה בדיוק מה שקורה לנו כשאנחנו שוכחים לטפל בעצמנו עם ההפיכה למטפל. אנחנו שוקעים בצורך לטפל שהוא מידי וברור ונוטים להתעלם מהקשיים שלנו ולהוריד אותם מסדר העדיפויות. אלא שזה לא עובד, ואם לא נטפל בעצמנו ונדע לקבל תמיכה, הקושי והמצוקות יגברו."

ההפיכה לבן משפחה מטפל


"גילוי מחלות אצל היקרים לנו, מצבים סיעודיים ותקופות של אשפוזים וטיפול שוטף הן חוויות לא פשוטות המצריכות התמודדות בכמה רבדים. ההתמודדות הנפשית עם המציאות החדשה, שבה תחושות אי הוודאות, הדאגה והחרדה משמעותיות, יכולה להשפיע על הרווחה הנפשית של בן משפחה מטפל ועל יכולתו להמשיך ולסייע. המצוקות הרגשיות של המתמודדים עם בעיות בריאות שונות, כמו:  מחלות, תאונות, טיפולים רפואיים פולשניים, ניתוחים, אשפוז ומצבי דחק טראומטיים שונים, בעלות השלכות שליליות רחבות היקף. הכאב הגופני וכן המצוקה הרגשית והחרדה המלווים תהליכים אלה, משפיעים לא רק על המטופל, אלא גם על  בני משפחתו ועל סביבתו החברתית הקרובה. מצוקות אלה, שהן מתמשכות ומורכבות, מחייבות את קיומם של שירותי תמיכה וסיוע רגשיים, זמינים ונגישים, אשר ימלאו תפקיד מרכזי בהתמודדות עם הקושי."

כיצד ער"ן יכולה לסייע?


בדיוק כאן נכנסת ער"ן המציעה, באמצעות מתנדביה, קו חם, בטלפון ובאינטרנט, שכולו הקשבה וייעוץ ובמידת הצורך גם הפניה לגורם מוסמך. "מגיעים אלינו מטפלים רבים שבעיקר צריכים הקשבה ותמיכה והמתנדבים שלנו שם בדיוק בשביל זה – להקשיב, לתת עצה, לכוון וזה עושה את ההבדל. למשל במהלך שיחה עם אישה בת 54, גרושה ואם לשלושה המטפלת באביה, שאלה המתנדבת: "מתי עשית לאחרונה משהו לעצמך?" והפונה פרצה בבכי קורע לב. בזכות השיחה ורעיונות שקיבלה מהמתנדבת, היא מצאה את הדרך לפנות גם זמן לעצמה, מה שנתן לה "אוויר לנשימה". בשביל זה ער"ן כאן – לטפל במטפל ולסייע למסייע, שלפעמים רק צריכים מישהו שיקשיב ויתמוך. לכל אורך הדרך, בשעות בהן לעיתים הבדידות עולה ואיתה גם המחשבות הקשות. בכל מקום ובכל זמן מטפלים יכולים להתקשר או להתחבר לשרות האינטרנט של ער" ן ולשתף ברגשותיהם, חששותיהם ובכל אשר על ליבם. מעבר לתמיכה הרגשית, מתנדבי ער"ן גם מציעים מידע והפניה לגורמי סיוע בקהילה."

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

 




"גיוס תמיכה על ידי שיתוף היא אסטרטגיה חשובה להקל על הקושי", ד"ר שירי דניאלס (צילום: יח"צ)

ד"ר דניאלס מציעה 5 טיפים להתמודדות עם קושי נפשי המתעורר בעקבות טיפול בבן משפחה שהופך לסיעודי:

  1. אל תשכחו את עצמכם: קחו חלק בפעילות המעניקה לכם תחושה של משמעות וסיפוק. למרות העומס אל תוותרו על צחוק בריא ועל פעילות פנאי: דאגו לזמן פרטי בו תוכלו מדי שבוע לצאת לבילוי חברתי ותרבותי מהנה (תיאטרון, קולנוע, האזנה למוסיקה, הרצאות או חוגי יצירה).
  2. הקפידו על פעילות גופנית סדירה (הליכה, עליה במדרגות, שחיה, ריקוד): נמצא, כי לפעילות גופנית המבוצעת באופן קבוע, יש השפעה נוגדת דיכאון. בנוסף, פעילות גופנית תורמת לתחושת החיוניות, האנרגטיות ותחושת הסיפוק.
  3. עשו שימוש בדרכי התמודדות עם לחצים, שסייעו בידכם בעבר: ניתן להיעזר באסטרטגיות מפחיתות חרדה ומקדמות התמודדות עם מצבי לחץ (הרפיה, ספורט, דמיון מודרך, חשיבה חיובית וכד'). זכרו: לכל אחד ערוץ התמודדות שנכון לו. חשוב לכבד גם ערוצים שונים שנכונים לאחרים בסביבתנו לרבות בני הזוג שלנו וקרובי משפחה שמתמודדים בדרכם.
  4. אל תישארו לבד עם הקושי: גייסו תמיכה חברתית על ידי שיתוף חברים, בני זוג וקרובים ברגשותיכם ובמחשבותיכם. נקודות המבט השונות, התמיכה והעידוד מקלים ומשחררים אותנו מתחושת בדידות.
  5. אל תהססו לפנות לייעוץ מקצועי במידת הצורך: זכרו כי היכולת לבקש עזרה בעת מצוקה היא אחד המשאבים המשמעותיים ביותר שעומדים לרשות אדם והיא סימן לחוזק וכוחות נפש. בנוסף, קיימת חשיבות לקבלת סיוע רגשי תומך. במסגרת שירות ער"ן ניתן לקבל תמיכה רגשית זמינה, מידית ואנונימית, אמצעות הטלפון והאינטרנט.

ער"ן - תעודת זהות


תחום עיסוק:

עמותת ער"ן מעניקה שירותי עזרה נפשית בטלפון והיום גם באינטרנט, בכל יום בכל שעה. מתנדבי ער"ן מציעים לא רק אוזן קשבת לכל אדם, בכל גיל, הנמצא במצוקה או משבר, אלא גם יעשו כל שביכולתם לעזור למצוא דרכים לפתרון ויעניקו הכוונה, אם לגופים מקצועיים רלוונטיים ואם לשירותי סיוע אחרים.

קצת על עמותת ער"ן:


בשנת 1971, החליטה הגב' מריה ברטה זסלני להנציח את פועלו של בעלה, דר' אריה זסלני, שנפטר בטרם עת, בגיל 57. הד"ר זסלני התמחה בטיפול באנשים אובדניים והצליח להניע רבים מלהתאבד. לאחר מותו, ייסדה רעייתו את ארגון המתנדבים ער"ן (עזרה ראשונה נפשית), המתמחה במתן עזרה נפשית בטלפון לאנשים במצוקה. מאז שהוקם הסניף הראשון בביתה של הגב' זסלני בירושלים, הלכה העמותה וגדלה והיום היא עמותה ארצית עם, 12 סניפים ו-1,200 מתנדבים בטלפון ובאינטרנט. ער"ן היא הארגון בינלאומי המסייע במניעת התאבדויות מטעם פייסבוק העולמית. מעבר למתנדבים הפועלים בארץ, פועלים בער"ן גם מעל 100 מתנדבים בצפון אמריקה (פאלו אלטו, ניו ג'רזי, טורונטו וניו יורק).

הפעילות של העמותה:

השירות ניתן בשלושה תחומים מרכזיים:

  • מתן תמיכה רגשית - הפונים יזכו למענה תומך מידי, עידוד, הרגעה, חיזוק והנעה לחשיבה על דרכי התמודדות עם הקושי.
  • מידע - מתן מידע לפונים על שירותים ציבוריים של רווחה, חינוך ובריאות הנפש והפנייה לגורמי טיפול מקצועיים בקהילה.
  • הפניה - בעת הצורך תתכן הפניה לגורמי רווחה, בריאות הנפש והחינוך, בהתאם לאזור המגורים והצרכים.

מתנדבי ער"ן עונים על כ-500 פניות ביום ומעל 180,000 בשנה. מעל 6,000 פניות הן פניות אובדניות, מתוכם בכ-800 שיחות מופעל נוהל חירום מציל חיים. צוות המתנדבים עובר הכשרה ממושכת בלווי הצוות המקצועי, מתיישבים מעבר לקווי הטלפון ומסכי המחשב כדי להיות שם עבור האחר, 24/7 , 365 ימים בשנה, אנשים למען אנשים. פעילות ער"ן נרחבת וכוללת בין היתר: בני נוער, חיילים, סטודנטים, נשים וגברים בוגרים, הורים, קשישים וניצולי שואה.

יצירת קשר עם עמותת ער"ן:

 

הקו החם: 1201

SMS: 0768844400

קו לניצולי שואה ובני משפחתם:  1-800-24-1201

קו לחייל: 2201*

דוא"ל: info@eran.org.il

אתר: http://www.eran.org.il/ באתר יש אפשרות צ'אט ופורום

שעות פעילות: 24/7

אזור פעילות: ארצי

 

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 1 דקות

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם