הכירו את עמותת מטב: הרווחה של כולנו

עמותת מטב, המעניקה שירותי טיפול ורווחה, מובילה בתחום שירותי סיעוד, עזרה וייעוץ לבני הגיל השלישי ובני משפחותיהם. ליאור שטרסברג, מנכ"ל, מספר על חזון העמותה ופועלו לאורו, ולא שוכח לתת טיפים יעילים לבני המשפחה המטפלים

זמן קריאה ממוצע: 6 דקות

"העלייה בתוחלת החיים הביאה לאתגרים רבים בתחום הזקנה שעל החברה בישראל להתמודד איתם. אך הבטחת הזכות של אזרחים ותיקים לבחור להזדקן בכבוד בתוך הקהילה היתה ונותרה החזון והסיבה לפעילות היומיומית של עמותת מטב", אומר ליאור שטרסברג, בן 44 נשוי ואב לשלוש ומנכ"ל מטב בארבע השנים האחרונות. "איכות החיים של האזרחים הוותיקים היא מרכז העשייה שלנו. ויומיום אנשי מטב נמצאים שם עבור למעלה מ-35,000 אזרחים בני הגיל השלישי, המטפלים שלהם וכמובן בני המשפחה המטפלים. המטפלות והמטפלים הסיעודיים  מגיעים בכל יום אל אזרחים ותיקים, מסייעים להם בפעילות בהתאם לצרכים שלהם, והכל בחיוך ובעיקר מתוך תחושה של שליחות." 

מחויבים לשפר את איכות חייו של האזרח הוותיק


"עמותת מטב, שנוסדה לפני 61 שנים, עוסקת בפיתוח וניהול שירותים לאזרחים ותיקים מכל שדרת החברה הישראלית. אנחנו נותנים שירות חיוני, בעיקר בתחום הסיעוד, וכן ייעוץ, ליווי וסיוע לאנשים ומשפחות הנמצאים במשבר. ההתייחסות שלנו היא לכל האספקטים: הביורוקרטי, כלומר מיצוי זכויות, הפיזי וכמובן הרגשי. אנחנו רואים את האזרח הוותיק עצמו, המטפלים הסיעודיים וכמובן המשפחות ומנסים לייצר פתרון מיטבי הכולל עשייה חברתית בתוך הקהילה בכל הארץ ובדגש על הפריפריה," אומר שטרסברג.

מטב מעניקה לא רק שירותי סיעוד, אלא גם מפעילה מרכזי יום וקהילות תומכות בפריסה ארצית. בנוסף פועלת למען שינוי ההיערכות הלאומית בתחום הזקנה, גם בניסיון להשפיע על מקבלי ההחלטות. "חשוב להבין שהזדקנות האוכלוסייה אינה אסון, יש בה גם הרבה פוטנציאל אנושי וחברתי, היא אתגר שאם נשכיל לפתור נכון יחזק אותנו כחברה. ההבנה הזו מצריכה חשיבה אחרת, היא מחייבת את המדינה להקשיב לאזרח הוותיק, לבני המשפחה שלו ולבחון כיצד היא פועלת לשיפור איכות חייו. למשל, אנחנו בעמותת מטב התגייסנו להתמודד עם אתגר הפגת הבדידות שהוא בהחלט אחד האתגרים הלאומיים. הבדידות פוגעת משמעותית באיכות חייו של האזרח הוותיק ואנחנו כקהילה וכחברה צריכים להיענות לצורך הזה. אנו גם רותמים את הטכנולוגיה לטובתנו ובמסגרת חממה טכנולוגית, שיזמנו יחד עם חברת TechForGood, מחפשים פתרונות טכנולוגיים שיעניקו כלים חיוניים לאזרח הוותיק ולבני משפחתו. אנחנו משתדלים לראות הכל מזווית רחבה ולתת טיפול פרטני וכוללני. מהבחינה הזו, בחברה האזרחית היום מטב היא ארגון מרתק וחשוב של אנשים שקמים בבוקר כדי לעשות טוב," הוא מוסיף בחיוך.

עמותת מטב גם לבני המשפחה


"ברור ומובן שבתוך המשוואה הגדולה הזו של שיפור איכות החיים של האזרחים הוותיקים נמצאים גם בני המשפחה המטפלים. מטב רואה בהם חלק בלתי נפרד מהלקוח המרכזי שלנו, שהוא כמובן האזרח הוותיק. לכן, אנחנו קשובים מאוד לצרכים שלהם בכל אחד מתחומי העיסוק שלנו: ייעוץ וליווי בתחום הסיעוד, מציאת מטפלים, הכשרת מטפלים, מיצוי זכויות, ייעוץ במציאת בתי אבות, טיפול סיעודי בבית ובמרכזי יום ואפילו בתחום האפליקציות פיתחנו בשנים האחרונות כלים ייחודיים," מסביר שטרסברג. "זו גם הסיבה שאנו שמים דגש רב על פידבקים והקשבה, ועורכים שיחות יזומות עם לקוחות מטב, כמובן לצד סקרי שביעות רצון. מבחינתנו זה נושא משמעותי ונוסיף לעשות הכל כדי להמשיך את השינוי ההכרחי, האישי, המשפחתי, הקהילתי והלאומי שנועד לשפר את איכות החיים בגיל השלישי. אני אדם שמאמין שסולידריות היא בסיס החוסן של חברה, האזרח הוותיק הוא חלק בלתי נפרד מהמארג החברתי שמרכיב את "האנחנו" הזה, את מה שהוא ישראלי."

 

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.

 



הזכות להזדקן בכבוד בקהילה היא זכות בסיסית ולכך מכוונת פעילות מטב, בעיניי זו שליחות", ליאור שטרסברג, מנכ"ל מטב (צילום: אריאל בשור)

שבעה טיפים להקלה על תפקידו של בן המשפחה המטפל:

 

  1. הצעד הראשון הוא לזהות את הצורך בעזרה: בן משפחה מטפל לוקח על עצמו משימה אדירה. קבלת מאפשרת את חיזוק הכוחות הנפשיים הנדרשים לתפקיד, ולכן היא חיונית, ובטח לאורך זמן.

  2. ידע הוא כוח: תפקיד בן המשפחה אינו פשוט, אך הוא נעשה קצת יותר פשוט כשמכירים את החוקים הרלוונטיים, וכמובן את הזכויות – גם של האזרח הוותיק הסיעודי וגם של בני המשפחה המטפלים.

  3. מה בקהילה?: בקהילה בה חי יקירכם ניתנים שירותים שונים שבהחלט יכולים לסייע כמו: מועדונים, מתנדבים, עמותות, ועוד. הכרת השירותים האלה, יכולה להביא להקלה עצומה בתפקיד, כי היא תסייע בקבלת העזרה והתמיכה שכל כך נחוצה.

  4. משפחה כרשת תמיכה: את תפקיד בן המשפחה המטפל לא יכול למלא רק אדם אחד, לכן חשוב לנהל נכון את חלוקת התפקידים בתוך המשפחה, כך שכל אחד נותן ככל יכולתו.

  5. לדעת לנוח: הטיפול בבן המשפחה יכול להיות מאוד אינטנסיבי, ואם מוסיפים זאת לכל שאר משימות היומיום התוצאה היא שחיקה. זו הסיבה שחייבים לייצר בלו"ז פסקי זמן להתאווררות.

  6. אם אין אני לי מי לי?: בלי שנשים לב, בני משפחה מטפלים נוטים קודם כל להזניח את עצמם, מה שפוגע כמובן בהם ובתפקודם בחיים בכלל, וגם בטיפול ביקירם. זה נשמע כמו קלישאה, אבל היא נכונה – צריך לטפל בעצמך כדי שתוכל לטפל באחרים, ובוודאי בבן המשפחה.

  7. מחשבה חיובית: זווית הראייה החיובית חיונית לבני המשפחה, לכן אני ממליץ לראות במצב זכות, הזדמנות לתת תמיכה. כשרואים את זה כך ניתן לנתב את התפקיד לחוויה מעצימה, גם אישית וגם לחיזוק קשרים במשפחה.


ליאור שטרסברג בכנס מחווה למתנדבי פרויקט "עכשיו זה הזמן" (צילום: מטב)

עמותת מטב - תעודת זהות

תחום עיסוק:

עמותת מטב מפתחת ומנהלת שירותים לאזרחים ותיקים, מתוך שימת דגש על הזכות של כל אזרח לבחור להזדקן בכבוד בקהילה. העמותה מספקת שרות לכ-35,000 אזרחים ותיקים בפריסה ארצית ובדגש על הפריפריה. מטב משרתת את פסיפס החברה הישראלית, במגזר הכללי, החרדי והערבי ויוזמת פרויקטים רבים לטובת אזרחים ותיקים בכלל ובנושא הפגת הבדידות בפרט. תחומי עיסוק נוספים של מטב הם השמת עובדים זרים, הבטחת זכויות המטפלים הסיעודיים, הכשרות מקצועיות והנגשת ידע. העמותה מאמינה במעורבות חברתית ודוגלת בראיה כוללת, המביאה בחשבון את כלל לקוחותיה – האזרחים הוותיקים ובני משפחותיהם, ובנוסף על כך את כלל הקהילות השונות בחברה הישראלית.

קצת על עמותת מטב:

בשנת 1958 הקימה קבוצה של עובדים סוציאליים את עמותת מטב כארגון לשירות סיעוד. היום מטב היא העמותה הגדולה בישראל בתחום, היא מונה מעל 50 סניפים בהם ניתנים שירותים לכ-35,000 בני גיל הזהב, על ידי עובדי צוות מקצועיים (עובדים סוציאליים, אחיות, גרונטולוגים, מטפלות סיעודיות ואנשי מקצוע נוספים), לצד מתנדבים. מטב חרתה על דגלה כמוטו את העשייה החברתית והיא מביאה את זה לידי ביטוי בפעילותה.

פעילות:

שירותי מטב ניתנים במספר תחומים:

סיעוד וטיפול מקצועי: טיפול ושירות סיעודי מקצועי לכ-35,000 אזרחים ותיקים בישראל, באמצעות כ-50 סניפים בפריסה ארצית, ללקוחות פרטיים וכן לזכאי חוק סיעוד המוכרים על ידי הביטוח הלאומי, ולמי שמופנים על ידי המחלקות לשירותים חברתיים. בנוסף, מעניקה מטב גם ייעוץ וליווי בנושא מעבר לדיור מוגן ובתי אבות.

מרכזי יום לקשיש: הפעלת 19 מרכזי יום לקשיש בשיתוף עם הרשויות המקומיות בדגש על הפריפריה, מהם שלושה מרכזי יום ייחודיים לתשושי נפש. במרכזי היום זוכים המבקרים למסגרת שמעניקה מענה לצרכים רפואיים, טיפוליים וחברתיים על ידי צוות מקצועי וכוללת גם ארוחות והסעות.

קהילות תומכות: עמותת מטב מפעילה 18 קהילות תומכות מהם 14 קהילות תומכות לקשישים ו-4 קהילות תומכות לאנשים בעלי מוגבלות.

משפחות אומנה: ניהול מערך השירות לאומנה בצפון (חדרה עד מטולה), המטפל ב-800 ילדי אומנה ומשפחות באזור.

ייעוץ, ליווי ותמיכה בהעסקת עובדים זרים: ליווי, הדרכה ותמיכה למשפחות המעוניינות בקבלת מידע רלבנטי לצורך העסקת מטפלים זרים. יש להדגיש כי השמת עובדים זרים בסיעוד אפשרית על פי חוק אך ורק באמצעות תאגידי השמה מורשים. לאחר ההשמה, מטב ממשיכה ללוות את המשפחה לאורך כל תקופת ההעסקה, לרבות העסקת העובדים על ידי מטב ומתן שירותים לעובדים שכוללים הדרכה, הכשרה ותמיכה. 

עשיה חברתית: עמותת מטב מפעילה פרויקטים רבים לרווחת האזרחים בכלל ולרווחת האזרחים הוותיקים ובתחום הפגת הבדידות בפרט, ביניהם:

  • עכשיו זה הזמן: פרויקט להפגת בדידות של ניצולי שואה השיתוף של משרד האוצר וג'וינט ישראל-אשל, בו כ-2200 מתנדבים מגיעים לביתם של קשישים ניצולי שעה פעם בשבוע למפגש של כשעתיים.
  • והדרת: יוזמה של המשרד לשוויון חברתי שמפעילה מטב במסגרתה בני ובנות שירות לאומי מתנדבים להפגת בדידות של קשישים בבתיהם ובמרכזי יום תוך סיוע וליווי בפעילויות יומיומיות. הפרויקט פועל במגזר הכללי, החרדי והערבי.
  • מחזירים אהבה: פרויקט שנערך בחודש נובמבר ונועד לקידום מעמד האזרחים הוותיקים בחברה הישראלית, עידוד פעילות בין-דורית והגברת המודעות להשפעת הבדידות בגיל השלישי על איכות החיים.
  • חברים לעת זקנה: מתנדבים שמסייעים לקשישים בעלי חיות להמשיך לטפל בהן באמצעות הוצאת כלבים לטיול, ליווי לווטרינר, האכלת חתולים ועוד.
  • בתים חמים: מפגשים שבועיים או דו-שבועיים של קבוצה קטנה של אזרחים ותיקים בבית קבוע של משפחה מארגנת למפגשים משותפים ומעשירים.
  • מדברים מהבטן: פרויקט שנועד לטפח את הקשר בין ההורים המבוגרים וילדיהם באמצעות אוכל ובישול.

יצירת קשר:

טלפון: 072-2570520 או 3391*

פקס: 073-2393399

דוא"ל: info@ matav@matav.org.il

אתר: https://www.matav.org.il/, פניות באתר

שעות פעילות: א-ה, 9:00-17:00

אזור פעילות: ארצי, רשימת סניפים

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא