4 נוב 2019

מה שאני רוצה שיקיריי יבינו לגבי מיגרנות

החיים עם מיגרנה עשויים להיות מאתגרים, לא רק עבור האדם שיש לו מיגרנה, אלא גם עבור יקיריו. בן הזוג, הבעל או האישה, ההורים והילדים עשויים להיכנס לתפקיד המטפל, לפעמים בלי להבין ממש את המצב שאליו נקלעו. לכך מתווספת גם תחושת חוסר הישע כשהם רואים את אהובם חי בכאב משתק.

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

אלו מאיתנו שזוכים לקבל תמיכה שכזאת לרוב מרגישים אשמה. התחושה היא שיש חוסר הגינות כלפי המשפחות והחברים שלנו - אלו לא החיים שהם חלמו לעצמם.

על מנת להקל על יקירינו לתמוך בנו במסע הכואב, הנה כמה טיפים עבורם שיקלו עליהם ויעזרו להם להתמודד עם המיגרנה שלכם.

לימדו על מיגרנה


הצעד הראשון הינו הבנה טובה של מה היא מיגרנה. מעטים האנשים אשר מבינים עד כמה חמורה יכולה להיות המחלה. מי שלא חווה מיגרנה יכול לחשוב על מיגרנה כעל "כאב ראש פשוט" שאפשר לרפא עם תרופה סטנדרטית נגד כאבים. התפישה המוטעית הזו הובילה לסטיגמה ולחוסר בהבנה, באמפתיה ובמודעות.

חינוך יקירינו ואלו הסובבים אותנו על המחלה יעזור לצמצם את הסטיגמה שמופנית כלפי מי שחי עם מיגרנה ולהפחית את תחושת האשמה.

מה חשוב להסביר ליקירינו? מיגרנה מוגדרת כהפרעה נוירולוגית של כאבי ראש בעוצמה בינונית עד קשה הנמשכים בין 4 ל-72 שעות. הכאבים הם לרוב בצד אחד של הראש בצורה של לחץ חזק או דפיקות. חשוב לציין שבנוסף לכאבים ישנם תסמינים נוספים המקשים מאוד על הסובל ממיגרנה. תסמינים אופייניים אלו הם בחילה עד כדי הקאה, רגישות גדולה לאור ורעש והחרפה של הכאב בפעילות פיזית.

מיגרנה היא מחלה שכיחה מאוד. בישראל יש מעל מיליון אנשים החיים עם מיגרנה כולל נשים, גברים וילדים. ומעל 90,000 מבוגרים בישראל חווים מיגרנה כרונית, עם 15 ימים או יותר של כאב ראש בכל חודש.

ההשפעה של מיגרנה גדולה ממה שאנחנו חושבים


מיגרנה משפיעה על כל תחומי החיים, גם של אלו הסובלים מהכאבים וגם של החברה כולה. היא משפיעה על תעסוקה, על ההתנהלות המשפחתית ועל הכלכלה. ממחקר בתחום, ניתן לראות ש-63 אחוזים מהאנשים החיים עם מיגרנה מודאגים לגבי יצרנות וש-45 אחוזים מודאגים לגבי תעסוקה. עלויות הבריאות גבוהות ב-70 אחוזים עבור משפחה שאחד מבניה סובל ממיגרנה בהשוואה למשפחות ללא סובלים ממיגרנה.

עם זאת, על אף ההשפעה ההרסנית של המיגרנה, היא נותרת מחלה שאינה מטופלת כראוי ולרוב אף לא מאובחנת.

אתם מטפלים ביקיריכם הסובלים ממיגרנה? הנה מספר דרכים שבהן ניתן לעזור


ישנן דרכים רבות שבהן אתם יכולים לעזור ליקיריכם הסובלים ממיגרנה:

היו מעורבים


אם ניתן, הגיעו לביקורי הרופא עם יקיריכם. אולי יהיו לכם שאלות שיקיריכם לא חשבו עליהן. מומלץ לכתוב אותן מראש.

הפיקו את המירב האפשרי מביקורי הרופא האלו. יקיריכם יעריכו את העובדה שאתם ממלאים תפקיד פעיל בבריאות שלהם. כצוות, שבו יחד עם יקיריכם והרופא המטפל וחישבו על תכנית טיפול, המאושרת על ידי הרופא, אשר תקל על המיגרנה.

לעיתים המיגרנה תהיה כל כך קשה ויהיה צורך בביקור בחדר המיון. ערכו רשימה ספציפית של תרופות, מינונים ותקציר זריז של העבר של המטופל עם מיגרנה. אם יקיריכם מבקרים בחדר המיון לעיתים תכופות, זה עוזר שיש פרוטוקול לפעול לפיו. ככל שהרופא בחדר המיון יצטרך לשאול את יקיריכם פחות שאלות לגבי הכאב שלהם, כך הם יזכו לטיפול מהיר ויעיל יותר.

עזרו למגן את החדר של יקיריכם מפני מיגרנה


בין אם זה חדר השינה שלהם, הסלון או המשרד, בזמן התקף מיגרנה לכל אחד יש את החדר המועדף להעביר בו את ההתקף. החדר לרוב מותאם באופן אישי ומוכן לשמש את יקירכם בזמן ההתקף. כך למשל, ודאו שיש תריסים להחשכת החדר, כי האור גורם לכאבים חזקים בזמן מיגרנה. אם יש טלוויזיה בחדר, כדאי שהיא תהיה עם אופציה להפחתת הבהירות לרמה המרבית בקלות, ורצוי מאוד שהחדר יהיה מצויד במזגן.

כמו כן, דאגו לגישה קלה אל תרופות, אטמי אוזניים, מסיכת שינה, משקפיים עם הצללת-מיגרנה, כריות חימום וחבילות קרח. כל אלו יקלו מאוד בזמן התקף מיגרנה וימעיטו את הסבל של יקיריכם.

מצאו תמיכה גם עבורכם


חפשו קבוצות תמיכה מקומיות או מקוונות למטפלים. חשוב לטפל בעצמכם גם כן!

הטיפול באדם חולה או מוגבל כרוך במחיר ובקושי של המטפלים שלא תמיד נלקחים בחשבון על ידי הסביבה. ישנן המון תחושות נורמליות לחלוטין, אבל לעיתים קרובות כואבות, הנלוות לתפקיד המטפל. אתם עשויים להרגיש מתוסכלים, חסרי ישע או בודדים בתחושתכם. מציאת אנשים שמתמודדים עם מצב דומה תסייע עם ההתמודדות בטווח הארוך.

מוזמנים להצטרף לקבוצת התמיכה "מיגרנה – מידע ותמיכה".

הפואנטה


להיות מטפל של מישהו שחי עם מיגרנה יכול להוות אתגר. תכירו את הסימנים והתסמינים של המחלה ומצאו דרכים לתמוך ביקיריכם ולעבוד כצוות. לוו אותם לביקורים או השתתפו באירועים להגברת המודעות ומצאו זמן לדאוג גם לעצמכם ולקבל את התמיכה לה אתם זקוקים. בצורה זו תעזרו גם ליקיריכם וגם לעצמכם להפוך לצוות חזק יותר.

מקורות המאמר

 

NPS-IL-00568


כתב ויתור: תוכן זה מייצג את דעות המחברת ולא בהכרח משקף את אלה של טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ ("טבע"). באופן דומה, טבע אינה משפיעה על אי אילו מהמוצרים או מהתוכן הקשור לאתר האינטרנט האישי או רשתות המדיה החברתית של המחברת, או אלו של Healthline Media, ואינה תומכת בהם. האנשים שכתבו תוכן זה קיבלו את שכרם מ-Healthline, בשמה של טבע‚ בעבור תרומותיהם. כל התוכן הוא לצרכי מידע בלבד ואין לראות בו עצה רפואית.

סיפורים נוספים באותו הנושא

 

icon-blue-folder

למעבר לכל הכתבות והמאמרים