רשת תומכת למטפל בבן משפחה

בניית מערך תמיכה פיזי, תפקודי ורגשי למטפל בבן משפחה אינה פריבילגיה, אלא תשובה לצורך קיים שלפעמים אנחנו מבחינים בו רק אחרי שהוא נותן אותותיו. ליטל לוין ואורן להק, פסיכולוגים רפואיים, מסבירים כיצד תמיכה יוצרת שינוי עצום לטובה עבור כל המעורבים

אורן להק וליטל לוין | 1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

אם יש משפט שאני משתמשת בו הרבה הוא "כולנו מטפלים, אם לא עכשיו אז בעתיד או בעבר, זה חלק בלתי נפרד מהחיים". זה לא משהו שאנחנו נוטים לחשוב עליו אבל זה פוגש את כולנו מתישהו.  אמנם כל אחד מאתנו שונה, אבל למרות השוני ניתן לראות מאפיינים דומים והמשותף לכולם הוא עד כמה המודעות לתפקיד ומשמעויותיו יכולה לסייע לנו מהותית לעבור את התקופה הזו בצורה טובה יותר.

להיות חלק מקבוצת סיכון בלי לדעת


אני רואה את זה קורה כל כך הרבה פעמים, פעם זה הוא ופעם זו האישה בשנות ה-50 המוקדמות שעובדת וחיה את חייה. שהיתה רגילה לבלות עם המשפחה בבית, לצאת עם חברות, התאמנה 3 פעמים בשבוע בפילאטיס ובשנתיים האחרונות מטפלת בהורה. פתאום היא שמה לב שלא ראתה את החברות בעצם כבר כמה חודשים, שהיום שלה עמוס בבירוקרטיה וסידורים וכשהיא סופסוף מגיעה הביתה, היא מותשת ורק רוצה קצת שקט ומנוחה. יותר מזה – זו התחושה שיש לה פחות סבלנות לילדים, או העובדה שבחורף האחרון היא חולה יותר מבדרך כלל. בעצם, גם כשהיא מדברת עם החברות בטלפון יש לה הרגשה שלא מבינים מה עובר עליה וכבר הפסיקה לנסות לספר. היא מוטרדת ובמצב רוח קצת ירוד, אולי שמחת החיים קצת פחות נוכחת. מה שהיא לא יודעת זה לקרוא לזה בשם.

אם גם אתם זיהיתם מאפיינים מסוימים בסיפור זה לא פלא, למעשה הם מאפיינים את הקבוצה הזו, את אוכלוסיית המטפלים בבני משפחה. לפני שאתם מסיקים שזה חלק בלתי נפרד מתפקיד המטפל בבן משפחה, חשוב שתדעו שזה לא חייב להיות ככה, אפשר גם אחרת.
אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם. 


להתאוורר עם חברות בקפה זה צורך שחיוני למלא, לא פריבילגיה 

חשיבות המודעות למערך התמיכה


מערך תמיכה פיזי ונפשי אמור לענות על צרכים, זה מחייב מודעות והבנת החשיבות של הנושא. מערך התמיכה אינו משהו שכדאי, הוא חיוני משום שהוא יכול לשנות את כל חווית הטיפול, עבור המטפל וההורה ולאפשר טיפול מיטבי ומירבי לאורך זמן.

לרוב אנחנו שמים לב לקושי רק אחרי שהוא מצטבר למשהו גדול יותר שמשפיע על התפקוד ואורח החיים. זו הסיבה שהמודעות חיונית, הידיעה שיש סימנים שיש לשים לב אליהם.

המודעות מביאה אותו לשים לב ושלאול שאלות הנוגעות לכל תחומי החיים:

איך אני מרגישה פיזית? מה מצב הרוח שלי? מה מצב התחביבים שלי? איך הקשרים המשפחתיים במשפחה הגרעינית שלי? מה קורה במישור החברתי? הקשרים החברתיים? מה קורה איתי גופנית? כמה אני חולה? כמה פעמים אני מרגישה את הגוף שלי מכווץ או מתוח? מה אני אוכלת? כמה אני ישנה? מה קורה בעבודה? השאלות האלה מייצרות זיהוי רוחבי של אתגרים, שלכל אחת מהן יש להפנות תשומת לב, כלומר לבנות תשובה והתשובה היא מערך תמיכה.

סוגים של מערכי תמיכה


מערך תמיכה גופני:
המודעות לסיכונים שמביא איתו תפקיד המטפל בבן משפחה מחייב אותנו לדאוג לגוף באופן שוטף ומניעתי ולא להגיב לתסמינים שעולים, כלומר להקפיד על בדיקות דם תקופתיות, תרגילי הרפיה קצרים לאורך היום (למשל לקחת 3 פעמים ביום דקה אחת, כי יש עומס ואין זמן, בה אני יושבת, עוצמת עיניים ולוקחת 10 נשימות ארוכות תוך הרפיית הכתפיים), תזונה מסודרת, היגיינת שינה, כלומר להפוך את תשומת הלב למצבי הגופני לחלק מהשגרה משום שהגוף והנפש שלנו שזורים זה בזה ויש להם חלק חשוב ביכולת שלי לטפל.

מערך תמיכה אישי: תפקיד המטפל בבן משפחה כולל אחריות על המון משימות ובלתי אפשרי להצליח לעשות הכל. לכן יש חשיבות להכניס זמנים קבועים של זמן אישי שמיועד לנו בתוך השבוע, כחלק מהתכנון של ניהול הטיפול. חשוב להבין שאלה לא מותרות, הקצאת זמן אישי לפעילות שאנחנו אוהבים ממלאת מצברים שלנו ולכן מסייעת ואף תורמת לטיפול מיטבי.

מערך תמיכה בינאישי: הקשרים הבינאישיים נדחקים הצידה לעיתים וגם זה אינו לטובה, לצאת לקפה עם חברה צריך להיכנס לשגרה. יש חשיבות גדולה מאוד לתקשורת, היכולת לשתף באופן פתוח ורגשי עם המשפחה, החברים, בעבודה, בסביבה וברמת הצורך גם עם איש מקצוע, ולתקשר את הקושי, מעניקה כוח ואפילו תוקף לתפקיד המטפל. תקשורת מסייעת גם בחלוקת הנטל, נניח בין האחים וליצירת תכנית עבודה שמאפשרת גם זמן פנוי לכל אחד.

בסופו של דבר הכל מתחיל במודעות ובתפיסה שהטיפול בעצמי ותשומת הלב לעצמי, בין אם פיזית, תפקודית או בינאישית חשובה ותורמת לטיפול בהורה בצורה מיטיבה. בסופו של דבר גם אחרי שנים של טיפול, אתה נשאר עם השלכות הטיפול אבל בעזרת בניית המערך אפשר לשמור גם על ההורה וגם עלינו וזה בהחלט בריא.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא