התמודדות עם רגשות שליליים בתפקיד בן המשפחה המטפל

בין אם זו תחושת אשמה, כעס, או תסכול, תפקיד בן המשפחה המטפל מעורר לא פעם רגשות קשים שלא נוח להתמודד איתם. הפסיכולוג הקליני ערן כ"ץ מציע לא להדחיק אותם, אלא להפך להסתכל להם בעיניים

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 2 דקות

לפי הערכות עדכניות כמעט שליש מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מטפלת בבן משפחה - הורים, בני זוג או ילדים שמתמודדים עם מחלה כרונית או מחלה קשה אחרת, ומקדישה בממוצע כ-12 שעות בשבוע לטיפול בהם. בין אם מתוך אהבה והערכה ובין אם מחוסר ברירה, התמיכה והטיפול בבן משפחה גובים מחיר משמעותי לא רק בזמן או במובן הכלכלי, אלא גם ברמה הרגשית. מחקרים רבים מראים שבני משפחה מטפלים סובלים מחרדה ודכאון ברמה גבוהה יותר משאר האוכלוסייה, לעתים אפילו יותר מהקרובים שבהם הם מטפלים.

אתם לא לבד, זה קורה לכולנו

אם אתם בני משפחה מטפלים בעצמכם, יכול מאד להיות שנתקלתם באחד מהמצבים הרגשיים הבאים:

  • רגשות קשים של עצב ואבל על אובדן ההורה שהיה, עכשיו כשאי אפשר להישען עליהם כמו בעבר.
  • כעס ותסכול בעקבות ההזדקקות בן המשפחה המטופל, בעיקר כשזה גוזל מאיתנו משאבים יקרים של זמן או כסף, כשבמקביל יש לדאוג למשפחות שלנו.
  • כעס עלול להתעורר גם מול הקושי של קרובי המשפחה הנתמכים לקבל את העזרה שלנו.
  • ואם זה לא מספיק, אחרי שאנו מרגישים כעס עליהם אנו עלולים להתמלא ברגשות קשים של בושה ואשמה על ההתנהגות שלנו, בנוסח "איזה כפוי טובה אתה, אמא דאגה לך כל השנים ועכשיו אתה מתרגז על כל שטות שהיא מבקשת".

אם גם אתם מטפלים בקרובי משפחה ומזדהים עם תחושות אלה, או אחרות, חשוב שתדעו, קודם כל, שאתם לא לבד - מרבית האנשים שהיו ויהיו במצבכם מתמודדים עם רגשות דומים.

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.



חשוב לאפשר לעצמנו לקבל תמיכה, אם מבני משפחה ואם מאנשי מקצוע 

מה לעשות עם הרגשות הקשים האלה?

כשרגשות קשים כאלו עולים בנו, הנטייה היא לדחוק אותם החוצה, לבטל אותם או לשפוט את עצמנו על קיומם. אני מציע שתעשו דווקא ההפך -  תחבקו את הרגש ותנו לעצמכם להרגיש אותו. אחת הדרכים שעוזרות לנו לרסן את הרגשות היא לקרוא להם בשם – תגידו לעצמכם: אני בסך הכל כועס עכשיו, או אני פוחדת וזה בסדר. הזכירו לעצמכם שזה טבעי, ושהרגש יעבור ויתחלף ברגשות אחרים.

חשוב מאד שתדאגו לעצמכם. אם לא תאפשרו לעצמכם לקבל תמיכה מאנשים אחרים – חברים, קרובי משפחה או תמיכה נפשית מקצועית – או אם לא תאפשרו לעצמכם לקחת פסק זמן מדי פעם ולחלוק בנטל עם אנשים אחרים, סביר להניח שתרגישו את השחיקה אוכלת אתכם במהירות. ממש כשם שלפני הטיסה מסבירים לנו שבמקרה של ירידת לחץ אוויר, ההורים צריכים קודם כל לחבוש את מסכות החמצן לעצמם ורק אחר כך לילדים, כך גם כאן – אם לא תתנו לעצמכם אוויר, לא יהיה לכם אוויר לתת למי שזקוק לכם כל כך.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, אין לראות בתוכן זה כל המלצה שהיא לפנייה ישירה למומחה כזה או אחר ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא