מה יכול בן המשפחה המטפל לעשות כדי לקרב את המטפל הסיעודי

אנחנו משתמשים במושג "עובד זר" אך מדובר באדם שהופך קרוב ונכנס עמוק לתוך התא המשפחתי. מיכל גולדברג, יועצת ומנחת יועצות לבני משפחה מטפלים ובת משפחה מטפלת בעצמה, עם הטיפים להפיג את הזרות ולייצר קרבה

כשהבנו שאמא זקוקה למטפלת, התחלנו להיערך: טיפלתי בכל הבירוקרטיה, הסידורים, הכנו את אמא וסופסוף הגיע היום המיועד להגעת המטפלת. הכל היה מוכן לרגע: הבית, אמא ואני בוודאי. ככל שהזמן עבר הציפייה הפכה מורטת עצבים, לבסוף הכרנו בעובדה המצערת שהמטפלת פשוט לא תגיע. אחריה הגיעה מטפלת אחרת, היא עבדה שנה ואחרי שהכל נכנס לשגרה פתאום נאלצה לעזוב. היה גם סיפור עם מטפלת שהשגנו בעמל רב אבל החליטה לעזוב אחרי שבוע, בלי שום הסבר.

עובדים סיעודיים לטיפול בבני המשפחה שלנו מגיעים ברובם מחו"ל. להעסיק אותם, זה לא סיפור פשוט. ההתמודדות עם כל הקושי בהעסקת מטפלים סיעודיים מחו"ל אינו זר לי, להפך הוא חלק מהיומיום שלי, האישי והמקצועי. לכן אני יודעת עד כמה הנושא מסובך.

החלטה משנה מציאות

ההחלטה להעסיק מטפל קבוע היא אחד השלבים המשמעותיים בטיפול, שבו אנחנו נדרשים לתהליך קבלת החלטות מסובך וטעון רגשית שסופו בשינוי המרקם המשפחתי כמו שהכרנו אותו עד עכשיו. מכאן החיים משתנים.

 

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם. 



ההחלטה להעסיק מטפל קבוע משנה מהותית את החיים 

 

מעבר לצד הביורוקרטי והכלכלי, אני רוצה להתמקד דווקא בקשיים הרגשיים שקשורים להכנסת אדם זר לתוך המעגל המשפחתי.

שלב העסקת המטפל לא פעם מלחיץ ומפחיד את מי שאנו מטפלים בו ואת המשפחה, ובצדק. בעיניי יש כאן חשיבות גדולה לגישה שלנו. אם מראש נאמץ גישה חיובית המכירה בהקלה שהעזרה מביאה עמה נוכל ביתר קלות לראות את היתרונות להורה, למשפחה כולה ולנו כבני משפחה מטפלים וזה יסייע מהותית בהתמודדות עם החסרונות האפשריים.

כיצד לצמצם את תחושת הזרות?

חשוב להבין ש:

  • ביכולתנו לצמצם את תחושת הזרות של המטפל ושלנו אם נכיר וננסה להבין את ההבדלים התרבותיים בינינו.
  • לא מומלץ להגיע עם דעות קבועות מראש - יש לזכור שלכל מעסיק ניסיון משלו וכל מטפל הוא עולם בפני עצמו.
  • והכי חשוב: מכאן ואילך המטפל אינו זר, אלא חלק שנוסף למשפחה.

הדרך הכי טובה ליצירת קשר טוב עם המטפל היא להתחיל בכך שנראה את האדם ולא רק את התפקיד שהוא ממלא. אפשר מדי פעם, למשל בחגים, לברך את משפחת המטפל בסקייפ ולראות בהיכרות הזדמנות ללמוד מעט על התרבות, השפה, האוכל והמנהגים. יש בזה המון קסם וחיבור. 


להפסיק לראות במטפל פונקציה ולראות את האדם שהוא 

יחסי אנוש: הבסיס לכל התהליך

מערכת היחסים עם המטפל היא של עובד-מעסיק, חשוב שנזכור לשמור על יחסי אנוש טובים איתו ולשם כך יש לתת את האחריות לתקשורת איתם לאדם המתאים ביותר במשפחה. כך גם יש למטפל כתובת אחת לכל בעיה ניהולית או ביורוקרטית.

חשוב לשתף את ההורים בכל ההחלטות ובכל שלבי התהליך ולאפשר לבני המשפחה שמעוניינים בכך לקבל תפקיד מוגדר בקשר עם המטפל, לדוגמא: אחד מגשר בין ההורים למטפל ואחת במנהלה, כספים ובקשר עם חברת הסיעוד. כל אחד בהתאם לכישוריו ויכולתו.

כך אני נוהגת וזה עובד. כשבכל יום הולדת, אמא מקבלת מהמטפלת בלונים, מתנה וחיבוק גדול ואוהב, אני נזכרת איך לפני חמש שנים עמדתי ליד החלון וראיתי אותה יורדת מהאוטובוס ומתקרבת לבית ההורים.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, אין לראות בתוכן זה כל המלצה שהיא לפנייה ישירה למומחה כזה או אחר ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא