על זמני - ניהול זמן בתפקיד המטפל

רגע אחד, לפעמים זה כל מה שנדרש כדי להשיב לעצמנו כוחות. רגע של שקט, רגע של התנתקות מהמציאות. רגע של נשימה עמוקה. רגעי הקלה כאלה עוזרים להמשיך בתפקיד הטיפול בהורה. הבעיה היא שהרגעים הללו לא יימצאו אם לא ניצור אותם. אך אם נחליט שאנו רוצים בהם ונקדיש להם זמן, הם יהיו שם בשבילנו.

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 5 דקות

"ישבה הנחת על מפתן נפשי

"היכנסי," אמרתי לה,"מזמן לא היית אצלי"

"יש לי רגע אחד  ",השיבה.

עניתי "זה כל מה שצריך."

(עדי אביטל-רוזין)


רגע אחד, לפעמים זה כל מה שנדרש כדי להשיב לעצמנו כוחות. רגע של שקט, רגע של התנתקות מהמציאות. רגע של נשימה עמוקה. רגעי הקלה כאלה עוזרים להמשיך בתפקיד הטיפול בהורה. הבעיה היא שהרגעים הללו לא יימצאו אם לא ניצור אותם. אך אם נחליט שאנו רוצים בהם ונקדיש להם זמן, הם יהיו שם בשבילנו.

טיפול בהורה בזקנתו, הוא תפקיד ניהולי לכל דבר ורבים מאתנו שנאלצו להפסיק את עבודתם, או להפחית מנפחה, כתוצאה מהעומס שנוצר בטיפול, מגלים שהחליפו תפקיד במקום עבודתם לתפקיד שהוא למעשה עבודה לכל דבר. מי שממשיך בעבודתו, בוודאי שמרגיש את העומס הכפול. הסיבה פשוטה – תפקיד המטפל בבן משפחה הוא תפקיד בפני עצמו שדורש השקעת משאבים רבים.

כשרשימת המטלות מתארכת יש צורך במיומנויות ניהול

אני תמיד מספרת שכמות התיקיות במחשב שלי שעוסקות בתיאומים ובביורוקרטיה עבור הוריי: קופת-חולים, ביטוח הלאומי, העסקת מטפלת סיעודית, תוצאות בדיקות, סיכומי אשפוז ועוד ועוד, דומה למספר תיקיות העבודה שלי. כמוני יש רבים מאוד. הסיבות לזה רבות, אולם המסקנה היא בעיניי אחת: תפקיד בן המשפחה המטפל דורש מיומנויות ניהול. לכן השאלות האופרטיביות הן: מה יעזור לנו כדי לבצעו ביעילות ולהצליח? ואיך נשמור על עצמנו כדי שנוכל להמשיך להיות יעילים ומצליחים?

ניהול הזמן שלנו בצורה נכונה ויעילה בתפקידנו כמטפלים, הוא אחד הכלים החשובים ביותר להצלחה בתפקיד, בדיוק כמו במסגרת מקום העבודה ובמובנים רבים גם בתפקיד ההורות במשפחה.

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם.



להעביר לאחרים חלק מהמשימות הכרוכות בתפקיד המטפל מפנה זמן עבורנו כמטפלים בבן משפחה 

ההתמודדות מתחילה בהבנת המצב


תפקיד המטפל מחייב שינוי בהתארגנות ובשגרת החיים מהטעם הפשוט – הוא מוסיף לנו עוד משימות במהלך השבוע. חשוב להבין שהשינוי מחויב המציאות, לקבל את העובדה ולא להתנגד לשינוי, התנגדות לשינוי היא הוצאת אנרגיה מיותרת של כוחות שאנחנו צריכים להשקיע במקומות אחרים. חשוב להבין שהשליטה בזמן נותרה שלנו והניהול שלו בידינו ולא להפך.

הצעד הראשון הוא להבין את גבולות היכולת שלנו בקבלת תפקיד המטפל: בהחלט חשוב להבין עם עצמנו אם אנחנו ערוכים להתמודד רגשית עם התפקיד, אם אנחנו מסוגלים לעמוד בראש פרויקט כזה, אם אנחנו דחיינים - לנסות להבין כיצד אנחנו משתלבים בדרישות התפקיד. מומלץ בהחלט לחשוב עם עוד חברי משפחה: האם יש אפשרות  שמישהו אחר יהיה המטפל העיקרי ואני אשתלב ואסייע בתחומים להם אני מתאים יותר?

בהנחה שאנחנו המטפל הראשי בבן המשפחה, הדרך לשמור את השליטה על הזמן בידינו עוברת דרך ויתור על תחושת השליטה וההבנה שאחרים יכולים למלא משימות היטב ובעשותם זאת הם חוסכים לנו זמן רב. שימוש בעזרתם של בני משפחה, חברים, מתנדבים ואנשי מקצוע מסייע לנו להצליח בניהול הטיפול מבלי לקחת את כל המשימות על עצמנו, משימה בלתי אפשרית ושוחקת בפני עצמה.

נקודה נוספת שבהחלט מסייעת לטווח הארוך היא להשקיע זמן ואנרגיות ביצירת תשתית טובה למערכות יחסים עם אנשי צוות שונים, זה גם מסייע בקבלת עזרה וגם עשוי לחסוך זמן. יצירת קשר טוב עם הצוות במרפאת קופת-חולים למשל, יאפשר פניה ישירה בהמשך וקבלת סיוע מכל איש מקצוע בתחומו, כמו: רופאה, עובדת-סוציאלית, אחות, או מזכירה.


מציאת זמן למנוחה אינה פריבילגיה אלא אמצעי להטעין כוחות 

אנלוגי או דיגיטלי? פרקטי!

ההערכות מחייבת אותנו להיות מעשיים ולתכנן את הזמן שלנו ולכן כדאי:

  • לקרוא וללמוד על ניהול זמן ברשת, בספרים ובמאמרים.
  • ליצור טבלה/יומן משימות, למיין ולתעדף את המשימות ולעקוב אחר ביצוען -זה מסייע בהתייעלות, מאפשר בקרה וחוסך זמן.
  • לרשום לפני כל יום את התכניות למחר מתוך רשימת המשימות.
  • להתכונן לכך שבעיקר בתקופות משבר בטיפול, התכנון עלול להשתבש והמשימות עלולות להשתנות ללא הכנה. חשוב לא לוותר ולהמשיך ככל האפשר בביצוע
  • לא לשכוח לתכנן זמן ומקום ל"רגעי הנחת" שלך, הם חשובים באותה מידה
  • לתכנן זמן לנפש ולגוף - לכלול פעילות בתכנון המטלות ולהקצות לכך זמן.
  • להקצות זמן למנוחה ולשינה, להשתדל לתכנן יום בשבוע בו אנו בהפסקה ולא עוסקים בטיפול.
  • למצוא זמן מתוכנן לצאת לחופשה קצרה ואם אפשר ארוכה.

התייעלות היא שם המשחק

הדרך הכי נכונה לנצל את הזמן היא למצות אותו, למשל:

  • עומדים בתור? בזמן ההמתנה הנייד יכול להפוך ל'משרד', התחברות  דרך האינטרנט למוסדות שונים, קיצור עמידה בתור באמצעות מוקדי מידע (של קופות החולים, המוסד לביטוח לאומי ועוד), שימוש באינטרנט לביצוע משימות (מילוי טפסים למשרד הפנים, לבנק ועוד)
  • שימוש באפליקציות, למשל לשם סריקת מסמכים ושמירתם בנייד.
  • פניה למוקדי ייעוץ ללא תשלום ((caregivers ועמותות מתמחות אחרות.
  • לבצע את כל המשימות שאפשר לבצע בקלות ובמהירות ולא לדחותן, כך נמנע הצטברות של מטלות ונצליח לקדם נושאים בקלות.
  • להקצות זמן מוגדר לפעילות קריאת הודעות בוואטסאפ, במייל, בסמס וכך לצמצם הסחה והפסקה במשימה שאנו מבצעים כרגע.
  • לשמור על סדר: תיקיות מסודרות במחשב וניירות מסודרים לפי נושאים באוגדנים חוסכים המון זמן ועבודה כפולה כמו שחזור מסמכים, וחיפוש ומסייע להיות מוכן עם כל הטפסים הנדרשים בעת הצורך. לא להשאיר מסמכים שאין בהם צורך - לזרוק ניירת ולמחוק קבצים במחשב.
  • אם יש אנשים שגורמים לנו לבזבז את זמננו היקר, נתכנן את כמות הזמן שאנו מוכנים ויכולים להקצות להם.

רוצים לתרגל?

  1. לכתוב 5-10 משימות שיש לבצע במסגרת הטיפול בבן המשפחה.

  2. לערוך מיון וסדרי עדיפויות לביצוע המשימות: לרשום ליד כל משימה:
    מה חייבים לבצע עכשיו? מה אפשר לדחות? מה חיוני באמת? מה פחות חשוב? על מה אפשר לוותר? מה אפשר להעביר ולמי?
    הצעה למיון המשימות לפי אופי המשימה:
    יש משימות הדורשות  מיומנות כמו איסוף מידע ולמידה (כגון: תהליך הגשת תביעה לביטוח הלאומי, מהי השפעתה של תרופה?), יש המחייבות  ביצוע בפועל (לווי ההורה לביקור במרפאה). לפי המיומנויות הנדרשות, לחשוב מה הכי כדאי שאני אבצע? אלו משימות יכולה להעביר ולמי? 
     
  3. ליד כל משימה לרשום מה טווח הזמן הנדרש לביצועה: יש משימות שנמשכות חמש דקות ויש כאלה שאינן נגמרות. אם אפשר לקבוע טווח זמן למשימה, לקבוע ביומן תאריך ריאלי לביצוע.

  4.  לעקוב במהלך השבוע הקרוב אחרי התקדמות המשימות ולבדוק: מה מצליח? מה צריך לשפר? איך אשפר?

אני מאמינה בכם ובהצלחה שלכם, ממליצה גם לכם.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, אין לראות בתוכן זה כל המלצה שהיא לפנייה ישירה למומחה כזה או אחר ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא