כיצד לעבור את המעבר לשעון חורף עם בן משפחה המתמודד עם דמנציה?

המעבר לשעון חורף מגביר את הבלבול לאור השינויים בשעות האור והחושך ועוד יותר עבור המתמודדים עם דמנציה. ד"ר דנה פאר מסבירה את התופעה ומה צריך בן המשפחה המטפל לדעת וכמובן לא משאירה אתכם בלי טיפים פרקטיים שביכולתם להקל

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 4 דקות

המעבר לשעון חורף משבש את השעון הביולוגי הפנימי משום שלשעות החשיכה המוקדמות והמתארכות יש השפעה על דפוסי החיים ולכן הוא דורש הסתגלות כדי לחזור לאיזון. אצל אחדים זה עשוי להתבטא בעייפות מוגברת, בהפרעות שינה ואפילו בשינויי מצב הרוח או דכדוך. בעוד שלמרביתנו ההסתגלות שלעון החדש היא עניין קצר טווח, עבור המתמודדים עם דמנציה הקושי עשוי להיות גדול הרבה יותר משום שהזזת השעון מסמנת גם שינוי בשגרה ועבורם כל שינוי כזה לרוב מביא עמו קשיים.

את השינוי לשעון חורף לא נוכל לשנות, אולם יש בכוחו של בן המשפחה המטפל לסייע ליקירו המתמודד עם דמנציה לצלוח את המעבר לשעון חורף באמצעות מספר פעולות פשוטות וכמובן באמצעות ידע. עם זאת עם כל החמרה במצב, גם אם מאפייניה דומים למתואר, חשוב לפנות לרופא המטפל ולהתייעץ עמו.

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם. 

 

transition to winter time with a family member dealing with dementia-2.jpg
שעות החשיכה המוקדמות משבשות את השגרה המוכרת

תופעת Sundowning (בלבול בין ערביים)


Sundowning, או בעברית בלבול בין-ערביים, היא תופעה של שינוי התנהגותי הנגרם בשל דמנציה ופוגעת בכ-20% מהמתמודדים עם דמנציה. תופעה זו מחריפה תסמינים של חרדה, עצבנות, אי שקט, שוטטות, מחשבות שווא, הזיות וחוסר התמצאות בשעות בין הערביים והערב. התופעה עשויה להופיע בכל שלבי המחלה ושכיחה יותר בשלב האמצע.

הרקע לתופעה אינו ברור, וקיימות מספר סברות לגורמים להופעתה:

א. במהלך היום המוח עובד קשה מאד לפענח ולהבין את הסביבה. ככל שהזמן חולף המוח מתעייף ומתקשה להבחין בין מציאות ושאינו מציאות וזה מביא להרגשת חרדה.

ב. שינויים פיזיולוגיים סמויים מן העין, כגון שינוי ברמת תרופות או בגלוקוז בדם, שינויי לחץ דם.

ג. התגברות של כאבים על רקע מיעוט או יתר תנועתיות עד שלב זה של היום. אדם עם דמנציה פעמים רבות אינו מדווח על כאב, ואף אם נשאל לא יידע להשיב לשאלות בעניין, אך עשוי להביע את חוסר הנוחות/ הכאב באמצעות התנהגות.

ד. שינויים בשמיעה ו/או בראייה כך שיש קושי רב יותר לפענח מידע מהסביבה כאשר מתמעט האור.

דמנציה והמעבר לשעון חורף


צמצום שעות האור הטבעי בחוץ והמעבר לשעון חורף הם שינוי שעלול לא רק להגביר את תופעת ה- Sundowning אלא גם מבלבל אנשים עם דמנציה בנוגע לשעת השינה ולסדר היום. משום שאצל מרביתנו השעון הפנימי (הציקלאדי) פועל בהתאם לשעות האור, החשיכה המוקדמת עשויה לגרום לתחושת עייפות, עבור המתמודדים עם דמנציה, שעבורם השגרה היא עוגן, זה יכול להיתפס כסימן שיש ללכת לישון. כניסה מוקדמת לשינה עלולה לגרור שנת לילה המתחילה מוקדם מדי, יקיצה מוקדמת מדי וכל מעגל השינה/ערות משתבש לאורך זמן ופוגע בתפקוד של האדם עם דמנציה ובמטפלים בו.

transition to winter time with a family member dealing with dementia-3.jpg
חשיפה לאור השמש ופעילות גופנית יסייעו להתרגל לשעון החורף

 

כיצד בן המשפחה המטפל יכול להקל?

  1. לבדוק שנעשה שימוש נכון ומתאים במשקפיים ובמכשירי שמיעה (כדאי לבדוק שהסוללה פועלת).
  2. לקיים שגרה יומית מובנית ככל האפשר; טוב גם לאדם עם דמנציה וגם למטפל, ומפחית אגיטציה (עצבנות) באופן כללי. מומלץ לפתח רמזים קבועים ושגרתיים של פעילות לקראת שינה שבהם ניתן להיעזר כדי למנוע הליכה מוקדמת מדי למיטה.
  3. לשלב פעילות גופנית אקטיבית ככל הניתן במהלך היום. כדאי לצאת במהלך היום בהתאם למזג האוויר, עדיף בשעות הבוקר עד הצהריים כאשר יש אור חזק בחוץ. אפשר לצאת להליכה גם בשעות הערב כאמצעי הפגה במקרה של שוטטות רבה בתוך הבית.
  4. כדאי ליצור רמת תאורה יציבה בכל הבית במהלך כל שעות היום, כלומר להדליק אורות בכל החדרים כבר משעות הצהריים כך שחשכה תורגש פחות.
  5. רצוי להימנע מצריכה של מזון/משקה/פעילות ממריצים לקראת ערב.
  6. כאשר חשוך לאדם עם דמנציה עשוי להיות קושי רב בפענוח מה שרואה, לדוגמה מעיל על כיסא עשוי להיתפס כאדם שיושב שם או כובע על שולחן בפינה עשוי להיתפס כחתול על השולחן. לכן כדאי לעבור במקומות שונים בבית ולבדוק מהם הצללים שנוצרים שעלולים להתפרש באופן מוטעה אצל אדם עם דמנציה.
  7. ככלל, כדאי לישון בשעות הצהריים 15-45 דקות, בכדי שלא לפגוע בשנת הלילה.
  8. לייצר הפעלה, תעסוקה והסחת דעת: 
    יש אנשים עם דמנציה שסביבה רגועה תסייע לצמצם התנהגויות אלו. לצורך כך מומלץ להשמיע מוזיקה נעימה, להשתמש בארומתרפיה ועיסויים, צפייה בסרטי טבע וכדומה.
    לחלופין, יש אנשים עם דמנציה שהפעלה אקטיבית תסייע לצמצם התנהגויות אלו. לצורך כך רצוי להכין מראש הפעלות של מוטוריקה גסה, רצוי עם תנועות חוזרות, כגון מסירות או בעיטות בכדור/בלון, קריעה של עיתונים, קיפול כביסה, טאטוא הרצפה וכדומה. גם עיסוק במכלים/ כלים וחפצים לסידור בתוכם עשוי לצמצם חרדה ולעורר הרגשה של שליטה על הסביבה.

טיפול באמצעות אור:

ישנם מחקרים המעידים על השפעה חיובית של חשיפה לאור על צמצום תופעת ה- Sundowning וגם על דפוסי שינה משובשים. אור השמש הוא האפקטיבי והטוב ביותר: הכי טוב לשבת במרפסת או בחוץ באור השמש לפחות חצי שעה ביום. בהיעדר אפשרות לחשיפה ישירה לאור השמש, אפשר להיעזר מגוון פתרונות טכנולוגיים ייעודיים של תאורה מתאימה. אלו הם גופי תאורה בעוצמה גבוהה ומרוכזת המיועדים לטיפול בהפרעה רגשית עונתית, וייתכן שתהיה לכך השפעה חיובית גם בדמנציה, כמובן שיש להיוועץ ברופא המטפל.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, אין לראות בתוכן זה כל המלצה שהיא לפנייה ישירה למומחה כזה או אחר ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא