16 ינו 2019

זכויות המאושפז וזכויות בני המשפחה המטפלים – מה צריך לדעת?

כאשר אחד ההורים מתאשפז, כל המציאות משתנה בפתאומיות וללא כל הכנה מראש. בתוך כל סימני השאלה, חשוב להיות מודעים לזכויות המגיעות למאושפז ולבן המשפחה המטפל - 7 נקודות שחשוב שכל בן משפחה מטפל ידע

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

אשפוז של אחד ההורים, אם בעקבות מחלה או פציעה, היא אירוע שאין דרך להיערך אליו או לצפות אותו מראש. לרוב אנחנו כל כך עסוקים באשפוז שאנחנו לא מודעים לזכויות שמגיעות להורה או לבני המשפחה המטפלים ודווקא ההיכרות עמן בכוחה לסייע בתקופה לא פשוטה ובעיקר נטולת זמן ואפשרות להתעסק בדברים נוספים. מה הבעיה? הבעיה היא שלמרבית הזכויות אנחנו בכלל לא מודעים.

בין אם מדובר בהיערכות כלכלית ותשלום על הטיפולים הנדרשים או בעניינים טכניים דוגמת קבלת סיוע מגורמים מקצועיים או קבלת חוות דעת נוספת, יש לא מעט זכויות שמגיעות לכם. מה מגיע למאושפז ולבני המשפחה המטפלים? הכנו לכם רשימה עקרונית, כמובן שיש לבחון אותה מול המצב בפועל. הזכאות לזכויות אינה מקנה אותן אוטומטית, היא מצריכה הליכים ביורוקרטיים שונים, שלוקחים זמן ומצריכים בחינה מדוקדקת של הנושא. לכן כדאי לשקול למומחים שיסייעו לכם, אם בייעוץ או בליווי, בתביעת הזכויות בהתאם למצב ובהתאם לביטוחים הפרטניים. מלבד אנשי מקצוע בתשלום, ישנן עמותות שונות  המטפלות בהתנדבות או בתשלום סמלי, בהן ניתן להיעזר. זו תקופה מורכבת ורצופה באתגרים, ולכן כדאי להגיע אליה מוכנים לפחות ברמה הבירוקרטית.

מהן הזכויות העקרוניות שחשוב לבני משפחה מטפלים להכיר?

 

  • ימי מחלה – במידה וגיל ההורה המאושפז גבוה מ-65 והוא מוגדר כנזקק לעזרה בתפקוד היומיומי בזמן האשפוז, ניתן לדווח על היעדרותכם מהעבודה כימי מחלה.
  • קבלת חוות דעת שניה – במקרה של שאלה מהותית, או התלבטות, בנוגע להמשך הטיפול בהורה, למשל האם לבצע ניתוח או להעדיף טיפולים, יש חשיבות מכרעת לקבלת חוות דעת שניה. כיום קופות החולים וביטוחים המשלימים מאפשרים קבלת חוות דעת כזו בעלויות סבירות. בדקו את הנושא ואל תוותרו על הזכות הזו, שיכולה לשפוך אור על דרכי טיפול חלופיות.

בזמן אשפוז יש חשיבות גדולה לידיעת הזכויות, למשל במקרים של צורך בחוות דעת שניה 

אתם לא לבד. הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם. 

  • עזרה בהשגחה – ישנם מקרים שההורה המבוגר לא מסוגל להישאר לבדו וזקוק לעזרה במיומנויות יומיומיות כמו: הכנת אוכל, או רחצה וכיו"ב. כדי לסייע בנקודה הזו, נדרשת לעתים עזרה של איש מקצוע, דוגמת מטפלת סיעודית או אחות. בררו עם קופת החולים מה התנאים לקבלת עזרה בהשגחה ואילו עלויות כרוכות במהלך, בהתאם לסוג הביטוח שיש להורה.
  • הסעות – אם יש צורך לפנות את המאושפז מבית חולים כללי אחד לאחר, או לחילופין מבית חולים כללי למרכז סיעודי, בית החולים המפנה נושא בעלויות הפינוי. במידה והמעבר הוא לבית חולים פרטי, יש מספר עמותות, ביניהן יד שרה ועזר מציון שיכולות לסייע בהסעות ולחסוך לכם עלויות.
  • סיוע בציוד – במידה וההורה המבוגר נזקק לכיסא גלגלים, מקל הליכה, הליכון או כל אביזר אחר המיועד לשיקום וחזרה לאורח חיים תקין ככל האפשר, מומלץ ראשית לשאול את הציוד מעמותות העוסקות בתחום ולא לרכוש אותו. השאלה מצמצמת את העלויות באופן משמעותי ומאפשרת להתנסות באביזר לפני הקניה. במידה ויש צורך ברכישה, ניתן לבדוק סיוע במימון של משרד הבריאות.
  • שירותי ייעוץ – בכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי נמצאים גמלאים צעירים שעברו הכשרות מתאימות ויכולים לייעץ לאוכלוסיית הגיל השלישי במגוון רחב של שאלות. טיפולים, זכויות, ייפוי כוח אלו חלק מהנושאים בהם ניתן לקבל תשובה מהירה ויעילה מצוותי המתנדבים.
  • פינוי לחדר מיון – על פי החוק, אדם שפונה לחדר מיון באמבולנס לא ישלם על הפינוי או על השירותים שקיבל בחדר המיון. כאשר מדובר בקשישים, קופות החולים מעניקות החזרים חלקיים ולעתים אפילו מלאים על אגרת הביקור בחדר המיון. מומלץ לבדוק מול קופת החולים החזר עבור אגרת המיון, כיוון שזו הוצאה שיכולה להצטבר לסכום גבוה.

 

לרוב אנו לא מודעים לחוקים ולזכויות המגיעות לנו במהלך האשפוז ולאחריו. במידה ואתם נמצאים במצב של חוסר ודאות, פנו אל קופות החולים או על העמותות המתמחות בתחום. חשוב להפנים שאם מדובר באשפוז או בטיפול ממושך ומורכב, כל ההתנהלות הכלכלית, החברתית, הרגשית והמשפחתית עתידה להשתנות מקצה לקצה תוך זמן קצר. במקום להיקלע למערבולת של הוצאות ותסכולים, עדיף לבדוק, לקבל תשובות מלאות ומדויקות ולצאת לדרך מצוידים במידע שיכול לחסוך הרבה מאוד כסף, זמן ועוגמת נפש.

אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel  ו/או פורסם על ידי  רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים.  המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.

במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו  איתנו קשר

הצטרפו אלינו לקהילת "דואגים למטפלים" בפייסבוק, אנחנו מחכים לכם

כתבות נוספות בנושא